Waldbach

Gestart door gledina, 01 september 2015, 21:18:31 PM

gledina

Heb momenteel mijn Ho baan afgebroken met de reden om terug een N baan te bouwen.
Het voordeel hiervan ten opzichte van Ho, ik kan terug treinen laten rijden in een heuvelachtig landschap

Waldbach wordt dus een spoorbaan in schaal N (9mm)
Deze wordt gebouwd in een L-vorm met de afmetingen 3m x 3m en elk been heeft een breedte van 1,5m.

De plannen werden eerst geschetst en vervolgens uitgetekend met WinRail.
Het spoorplan zal bestaan uit een hoofdstation, eventueel een zijstation en een schaduwstation.
Op de hoofdlijn zal er een dubbelsporig spoor liggen. De trein zal het volledige traject afleggen, dwz hij zal beide sporen berijden.
Er zal tevens rechts gereden worden volgens het Duits systeem.
De scenery zal zijn vooral geïnspireerd zijn op het SchwarzWald.
Hier kan je een voorlopige opstelling van het schaduwstation zien dat zich op niveau -1 bevindt.



Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gledina

Jawel Gerolf, er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van flex rails.
De afbeelding van WinRail is maar als een leidraad bedoeld.
De sporen zijn van het merk Fleisschmann met bedding, deze worden gebruik omdat ik hier het meeste voordeel uit haal. deze werden ook gebruikt op de Ho baan.

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

59erke

Welkom terug in de "N club"

We zijn benieuwd naar de verdere opbouw van de baan.
Al een idee of je een Belgisch geïnspireerde of andere baan gaat bouwen en in welk tijdperk ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RD25

Citaat van: 59erke op 02 september 2015, 18:12:37 PM
Welkom terug in de "N club"
We zijn benieuwd naar de verdere opbouw van de baan.
Al een idee of je een Belgisch geïnspireerde of andere baan gaat bouwen en in welk tijdperk ?


+1

Dieter, voor vermijden bottleneck; mag ik zo vrij zijn deze suggestie?






Kijk met ongeduld uit naar je verwezenlijkingen, alleen al aan die voorgevel ga je veel plezier beleven !!!
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

loebaske

Dat is het meest voordelige, want anders kunnen niet alle treinen in de opstel sporen, nu wel...velen maken die fout....

gledina

Ja, dat was ik ook eerst van plan maar dan was de bereikbaarheid (zichtbaarheid) van het gehele schaduwstation niet meer optimaal.
Er staat namelijk aan de linkse kant een stuk muur. Ik kan dus de opststelsporen niet te veel naar links leggen dit om de loc's (lees locnummers) nog te kunnen zien. Ook eventueel ingrijpen kan nu nog net.
Hierdoor wordt de rechterkant ook te beperkt om deze nog verder uit bouwen.
De achterste sporen zou ik houden voor korte treinsamenstellingen of enkele loc's te kunnen wegzetten.



zoals je ziet zijn er enkele aanpassingen gebeurt ten opzichte van het getekende plan.
Het aantal opstelsporen is in totaal 10 stuks, 1 in de heen richting en 9 in de andere richting. Ook heb ik aan de voorkant (hier rechts) een programmeerspoor voorzien.
Er zijn 7 sporen waar een treinlengte van 1m40 kan weg gezet worden.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

RD25

ok boss  ;)

uw foto zijn explicite !
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

gledina

Ondertussen verder gewerkt aan het leggen van de sporen.
De hoofdbaan is reeds volledig gelegd en elektrisch aangesloten.
Enkel het station moet nog verder uitgebreid worden als ook de neven lijnen.
Zicht op het schaduwstation en hoofdstation.

Zicht naar de rechterkant van het station.

Zicht naar de linkerkant van het station met de helix naar een hoger gelegen spoorlijn.

Een wirwar van sporen en een zicht op het zijstation (moet ook nog vervolledigd worden).

Zicht op het uiterst rechtse gedeelte daar waar een soort keerlus is, maar ook geen echte keerlus.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

Gerolf

Mooie opbouw.  8)
Als ik een tip mag geven: zorg eerst voor een achtergrond (nu je er nog bij kan)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Zeker een mooie opbouw, maar in deze ruimte kon toch makkelijk een H0 baan? :D Nu ja, ieder zijn keuzes he.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Citaat van: OlivierV op 09 december 2015, 18:32:34 PM
Zeker een mooie opbouw, maar in deze ruimte kon toch makkelijk een H0 baan? :D Nu ja, ieder zijn keuzes he.

Is niet gezegd he Olivier, Misschien is er juist plaats voor een industriéle bocht terwijl in N de bochten ruimer genomen kunnen worden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

gledina

Juist, er heeft een HO baan in gestaan. Echter ik zie graag treinen in een landschap rijden met een station waar er zeker 7 a 8 wagens kunnen staan.
bij mijn HO baan kon dit maar met 3 wagons en het einde van het perron was bereikt.
In N heb je meer mogelijkheden en is nog goed met te werken.

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

gledina

Ondertussen begonnen aan het tekenen van het stuurbord voor het schaduwstation.
Deze wil ik manueel houden. (niet aangestuurd door de digitale centrale). De reden hiervoor is dat ik met een synoptisch bord de stand van de wissels beter kan zien en de wissels sneller kan omzetten.
Aangezien het om 12 sporen gaat zullen er een aantal knopjes en druktoetsen moeten geplaatst worden.
Heb eerst alles uitgetekend op een ruitjespapier om een visueel beeld te verkrijgen hoe het eruit zal zien.


De verzameling drukknoppen, led's & weerstanden

HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

gledina

Het synoptisch bord is reeds voorzien van de knoppen en led's, het elektrisch aansluiten hiervan komt in een latere fase.


Ook aan de achtergrond wordt er gewerkt, de houtstructuur is bijna volledig gemonteerd. Als die er volledig staat kunnen de landschapsfoto's er tegen gelijmd worden.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.