Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

T18

Gestart door Rangeerduivel, 31 augustus 2015, 12:58:45 PM

Rangeerduivel

T18
Heren,

Na WOI bleven een paar loc's hier van het model T18(br78)
Ze bleven hier ook  maar korte tijd in dienst tot hun schrapping begin jaren '20.
Nu is het niet moeilijk om foto's van de Duitse br78 te bekomen,maar  ik zou,indien mogelijk graag foto's zien van de loc's die hier bij de Nord-Belge ingelijfd waren.
Blijkbaar bleven ze hun Duitse kleuren behouden,maar mij gaat het erom te zien hoe,waar en op welke manier de nummers en eventuele emblemen van de NB erop aangebracht waren.
Ze werden hier genummerd 84**.
Ik moet nl eerstdaags 2 x T18 weatheren(1 FLE en 1 Liliput)En ze zullen zeeeer vuil worden,om ze bij mij in te lijven!
Zie 3de foto...

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=9790

https://www.google.be/search?q=br+78&espv=2&biw=1280&bih=880&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCEQsARqFQoTCJOD3diU08cCFcVtFAodvtYDJQ

En nee,ze waren blijkbaar niet groen zoals ze in Traintamarre afgebeeld staan.



Dank hiervoor.

ACFI

Rudy,

ik kan je niet helemaal volgen.

De twee T18 locs waren in dienst bij de Etat Belge, niet de Nord Belge. Tot ergens begin jaren twintig. De locs deden dienst tussen Brussel en Antwerpen.

De locs reden onder hun oorspronkleijk pruisisch nummer, wat voor een T18 84xx is. Bij de pruisische T18 stond het locnummer op de waterreservoirs en niet op de rookkamer. Pruisische locs zijn ook zwart en groen maar met rode drijfwielen.

Bij de Nord Belge deed wel de T12 dienst. Op de site van bijv. Rixke vind je een foto van een T12 bij de NB. Maar foto is natuurlijk z/w. http://www.rixke.tassignon.be/spip.php?article527&artpage=2-2&lang=nl

m.v.g.

acfi.

Michiel

#2
Naar wat ik heb kunnen terugvinden, kan ik steven bijstaan. De T18 locs werden in hun originele Pruisische livrei bij de Belgische Staatsspoorwegen (Etat Belge) ingezet, en ingeschreven met hun Pruissisch nummer. Bij de Belgische Staatspoorwegen had men geen "huisstijl" kwa belettering (font en kleur) betreffende de nummers, wel een richtlijn. Bij Brussel-Noord bracht men gebruikelijk het nummer aan voor op de rookkastdeur in witte cijfers, maar geen bepaald font. Maar of dat ook voor deze twee T18 locs is gebeurd, dat weet ik niet. Ik ga ervan uit dat de locs werden ingezet zoals men ze heeft ontvangen na de oorlog.

PS. Stoomlocomotieven werden in die tijd zeer goed onderhouden en opgeblonken. Een locomotief werd vertroeteld. Je kan de bestofte, afgebladderde en ondergekliederde locomotieven van vandaag niet als waardemeter nemen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Steven,

Blijkbaar volg je wel,en nog heel goed ook,
Het zal dan wel een foutje geweest zijn van mij,moest idd Etat Belge zijn.
Mijn verwarring lag in het feit dat zij ingeschreven waren in Brussel Noord,vandaar.
Het ging hem om de "8403"Frankfurt en de 8408"Breslau".

Maar mijn vraag blijft;heeft iemand foto('s)  van deze machines dan zie ik ze graag!

Bedankt voor de info Steven

Doornroosje

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2015, 15:40:30 PM
PS. Stoomlocomotieven werden in die tijd zeer goed onderhouden en opgeblonken. Een locomotief werd vertroeteld. Je kan de bestofte, afgebladderde en ondergekliederde locomotieven van vandaag niet als waardemeter nemen.  ;)

Dat wordt dan gemakkelijk ivm weathering...

Rangeerduivel

Citaat van: Doornroosje op 31 augustus 2015, 15:51:11 PM
Citaat van: Michiel op 31 augustus 2015, 15:40:30 PM
PS. Stoomlocomotieven werden in die tijd zeer goed onderhouden en opgeblonken. Een locomotief werd vertroeteld. Je kan de bestofte, afgebladderde en ondergekliederde locomotieven van vandaag niet als waardemeter nemen.  ;)

getuige hiervan de 3de foto v.b.n.o.

eerder getoonde link;

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=9790


En zo zie ik ze ook het liefst!

;)

Rangeerduivel

#6
En 2x hetzelfde posten overkomt alleen knoeiers! ;D ;D

;)

Michiel

Dat zijn geen foto's uit de jaren '20.  ;)

Maar je weathered je locomotieven natuurlijk helemaal zoals je ze zelf het liefste ziet.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Citaat van: Doornroosje op 31 augustus 2015, 15:51:11 PM
Dat wordt dan gemakkelijk ivm weathering...

Net als bijvoorbeeld de S3/6 stonden de maschines eerder te verkommeren in brussel dan dat ze echt veel gebruikt werden. Dus je kan ze echt wel vuil maken denk ik. De machines hadden trouwens hard geleden/weinig onderhoud gekregen tijdens de oorlog. Dus zo fris zullen ze er wel niet uitgezien hebben.

Veel foto's van een T18 heb ik niet gevonden op het web. Misschien heeft iemand een van de boeken over de geschiedenis van de T18/BR 78. Ik heb enkel een T18 in fotografieranstrich gevonden.

Maar waarom niet vertrekken van de foto's van de beschikbare T18 modellen in klassiek zwart/groen/rood? En deze dan serieus weatheren?

ACFI.

Michiel

Ik had begrepen dat ze stonden te verkommeren nadat ze uitgeschreven werden. Het waren super moderne pareltjes van technologie, waarvan men er eentje, onder een brug in Schaarbeek, vele jaren liet verkommeren en wegroesten, in plaats van ze gewoon terug te geven.

Maar vóór het uitschrijven werden ze toch actief gebruikt, dikwijls in dubbelspan met vb een type 7, als expresloc tussen Oostende en Brussel... dacht ik onthouden te hebben...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#10
Ja,foto's en afbeeldingen genoeg,maar jammer genoeg niets te vinden over de 2 Belgische exemplaren.

https://www.google.be/search?q=br+78&espv=2&biw=1280&bih=880&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCEQsARqFQoTCKDdt6TC08cCFYW0FAodSrgFhw

Dat is de reden waarom ik ze zéér vuil ga maken,dan verberg je (zo goed als)alles.
Citaat van: Michiel op 31 augustus 2015, 16:23:49 PM
vele jaren liet verkommeren en wegroesten,

Wees gerust Michiel,het potje roestkleur staat al klaar! :)

En ja,een S3/6 (Roco) ligt ook te wachten op een behandeling,maar dat zal éénvoudiger zijn;Chocolatkleur!,en proper-netjes.

;)

Michiel

De Belgische S3/6's hebben naar hoogtse waarschijnlijkheid nooit in het bruin rondgereden. De Märklinversie was een fantasiemodel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2015, 16:29:53 PM
De Belgische S3/6's hebben naar hoogtse waarschijnlijkheid nooit in het bruin rondgereden. De Märklinversie was een fantasiemodel.  ;)
Welke kleur dan wel? Groen? Zoals het museumexemplaar?

Huugooke

De T18 kan je ook voor de CF3V laten rijden, in het grijs geloof ik.

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 31 augustus 2015, 16:41:01 PM
De T18 kan je ook voor de CF3V laten rijden, in het grijs geloof ik.
Of toch niet...