Hydraulische overbrenging

Gestart door Huugooke, 30 augustus 2015, 19:02:04 PM

Huugooke

Gelezen: blijkbaar waren er begin 50er jaren, HO (en groter) loc's te koop met een overbrenging met olie, door een zekere Winton bedacht.
De motorkoppeling draaide los in een oliebad en nam langzaam maar zeker een tandwiel mee.
Het start- en rijgedrag was blijkbaar heel soepel.
Dan kan uw loc levensechte olievlekken achterlaten!

Rangeerduivel

De definitie van de "automatische boite"(vertaal zelf naar Nederlands),
maar een gegeven dat zeker aandacht verschuldigd is,zelfs in model!

;)

Havoc

Heb je daar een foto, tekening, referentie, patentnr, etc van? Dit interesseert me.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Model Railroader. Augustus
Buiten een principeschema staat er niet veel bij.
Misschien googelen op "Winton"

argilla

Dit heb ik gevonden over Winton.....


Sir Nicholas George Winton organiseerde de redding van 669 voornamelijk Joodse kinderen uit het bezette Tsjecho-Slowakije aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Deze operatie werd later bekend als het Tsjechische kindertransport.
Wikipedia
[/size][/font]

  • [/size]of het dezelfde is ??
    [/size]Het gegeven van  rangeerduivel is wel interessant........en dat gestuurd met een decoder , opent perspectieven. Denk dan eerder aan grotere schalen vanaf O schaal en zekers op schaal 1/29 waar je dan echte hydraulische aansturing krijgt. Nog dichter bij de werkelijkheid !!!! Bv. V 200   was  zulke diesel-hydraulisch.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jlvjlv

In google natuurlijk wat verder kijken dan de eerste vermeldingen, voorbij de oorlogsheld... Je kan ook de zoektermen wat aanpassen. Probeer 'hydraulic gearbox winton' en daar verschijnt het winton- systeem.

Mvg

Johan

Huugooke

Deze Winton was een kleinserie fabrikant in Californië in de jaren 40-50
De motor heeft op de as een soort vliegwiel, dat in verschillende diktes te krijgen was.
Op dezelfde as zit een los tandwiel, dat wel gekoppeld is met een ander tandwiel dat de wielen aandrijft. Dit alles zit uiteraard in een met olie gevuld carter.
De motor draait direct op volle toren, het tandwiel volgt langzaam maar zeker door de olie. Een soepele start dus.
Het effect wordt bepaald door de dikte van het vliegwiel en de viscositeit van de olie (er was een tabel voor!)
Klachten waren altijd over olielekken.