Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Hoe modulair bouwen?

Gestart door amest, 07 juni 2006, 19:37:04 PM

amest

Hoi,

klein vraagje, moet nog beginnen met tafel en dacht om dit in 4 modules te doen indien mogelijk. Plaats is nu de zolder met een relatief klain zolderopening. Als mijn zoon interesse blijft hebben zou het kunnen dat de tafel verhuist naar de speelkamer een verdieping lager. En dan zit ik let dat kleine gat, vandaar die modules.

Maar, hoe 'plak' je die aan elkaar. Zie je die overgangen dan niet van module naar module in het landschap? Of zijn daar trukjes voor.
En de sporen? Hoe wordt zoiets geregeld.

Ik veronderstel dat het mogelijk moet zijn om dat allemaal proper te maken, op tentoonstellingen ed gebeurd het tenslotte ook zo...

alvast bedankt voor ale info
groeten,

Arvid

Gerolf

Het is vooral een kwestie van de bakken steeds goed te kunnen uitlijnen met elkaar. Deuvels, slotbouten, pen/gat verbindingen, ... er zijn wel wat mogelijkheden.
Het duurt misschien wat te lang voor je, maar de opendeurdagen van MTD zijn in dit geval een aanrader: al hun banen zijn uit bakken opgebouwd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Anders eens gaan piepen op mijn foto's, je kan
daar misschien wat ide?n opdoen
http://spaces.msn.com/loebasken/photos

Groetjes Eric

n/a

Hoi,

deze constructie is bij ons in het Noorden (Nederland) nog veelvuldig bij verenigingen te zien, ik weet niet hoe dit in Belgi? is. Nederlandse vereningingen kun je vinden op www.nmf.nl, ongetwijfeld zit er een in de buurt van de grens met Belgi? of kom je in de zomer vakantie eens langs in Nederland.
Ooit heeft hier ook iets over gestaan in de Railhobby (nederlands tijdschrift) onder de noemer Hobbytrack normen, volgens mij was dit omstreeks 1985.

Succes met je speurtocht.

Groeten,

Christoph

Klaas Zondervan

Mooie reportage, Eric.
Alleen die printplaatjes op de overgangen, dat is niet mijn ding.

Havoc

Nu is een baan in modules zoals jij wil opzetten wel enigsinds anders dan een "echte" modulebaan die elke week in- en uitelkaar moet. Maar toch dezelde regels blijven gelden.

Voldoende haaks en stevig werken. Uitlijnmogelijkheden voorzien zoals Gerolf zei. Sporen haaks op de scheiding en zo weinig mogelijk sporen over de scheiding (zeker geen wissels). Voldoende electrisch overbruggen.

Heeft Fremo daar niets over?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Amest, morgen donderdag is het bij MTD clubavond van 8 tot 12(en het is 12u alleen weten we nooit of het 12 nachts of middag is), je moet niet wachten tot de tentoonstelling, ik nodig u uit om eens te komen kijken, zal ik het je onmiddelijk laten zien, en kun je meteen de resultaten zien. vraag gewoon naar jan. Het adres vindt je hieronder

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

amest

citaat:
Geplaatst door janjozef

Amest, morgen donderdag is het bij MTD clubavond van 8 tot 12(en het is 12u alleen weten we nooit of het 12 nachts of middag is), je moet niet wachten tot de tentoonstelling, ik nodig u uit om eens te komen kijken, zal ik het je onmiddelijk laten zien, en kun je meteen de resultaten zien. vraag gewoon naar jan. Het adres vindt je hieronder

Jan



ik zal proberen te komen, moet wel lukken denk ik . BEn vorig jaar september naar de opendeur komen kijken in Muizen, maar toen waren mijn plannen nog vager dan nu :)
groeten,

Arvid

amest

citaat:
Geplaatst door amest

citaat:
Geplaatst door janjozef

Amest, morgen donderdag is het bij MTD clubavond van 8 tot 12(en het is 12u alleen weten we nooit of het 12 nachts of middag is), je moet niet wachten tot de tentoonstelling, ik nodig u uit om eens te komen kijken, zal ik het je onmiddelijk laten zien, en kun je meteen de resultaten zien. vraag gewoon naar jan. Het adres vindt je hieronder

Jan



ik zal proberen te komen, moet wel lukken denk ik . BEn vorig jaar september naar de opendeur komen kijken in Muizen, maar toen waren mijn plannen nog vager dan nu :)




oei iets te snel geweest, dacht dat het de pijl was in Muizen. Zal eens opzoeken waar het is en of ik er dan geraak in Mortsel ...
groeten,

Arvid

janjozef

De baan Mechelen-Antwerpen en in mortsel (tram rijdt in het midden van de baan) voor de oude spoorwegberm (ongeveer een 100m voorbij waar de tram op de baan komt) naar links dan tweede straat links op het einde naar links 30m verder terug naar links tot vlak voor het einde van de straat (en aan het kruispunt bij de spoorwegberm) rechts de parking op dan op einde van de parking poort door, op de binnenplaats naar rechts de deur recht voor U en de trap op.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd België

Wat dacht je van # F R E M O D U L # [?] [?] [?]
www.fremo.org[?] [?] [?] [?]

Zie handtekening hieronder, reeds 25 jaar in vele schalen.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Het is niet de bedoeling van Amest om een modulebaan te maken, Herman. Hij wil gewoon een baantje dat hij later door een trapgat kan krijgen.
Anderzijds zijn genormeerde modules uiteraard interessant, en wie weet zien we Amest over enkele jaren deelnemen aan een Fremo-tentoonstelling [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

FREMO e.V. - afd België

Hoi Gerolf [:D],

Met ons systeem kan je ook grotere oppervlakten maken door modules naast elkaar te stellen, dus niet alleen na elkaar. De veelvous aan voordelen van dit systeem zijn legio. Vb, je zou kunnen deelnemen aan een samenkomst met een deel van je permanente thuis baan.

Maar het zou ook voor de vraagsteller een hulp kunnen zijn om zijn spoorovergangen te maken op onze wijze.

Nu, iedereen is vrij van te laten en te doen.

??n ding is zeker, dat wij ( onze franstalige forum leden) begonnen zijn met modules te maken, volledig op de basis van # FREMO # normen. De schalen die nu reeds begonnen zijn, zijn "0", "H0" en "H0m".

Dus binnen een bepaalde tijd kan je dan ook misschien een samenkomst zien van TMM / MSM forum leden, om samen eens te rijden en dit alles op module bakken.

Mvg
Herman




Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Havoc

Fremo, je heb gelijk dat de princiepes bruikbaar zijn etc, maar hoe zou iemand ontvangen worden bij Fremo als hij enkel eens wil zien en horen hoe dat in elkaar zit, zonder de bedoeling te hebben van mee te doen met een Fremo-baan? (wat een zin)

Kan je dat logo ook iets kleiner maken aub, dan moeten we minder scrollen. Dank bij voorbaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

....hoe zou iemand ontvangen worden bij Fremo als hij enkel eens wil zien en horen hoe dat in elkaar zit, zonder de bedoeling te hebben van mee te doen met een Fremo-baan?

Als het echte Freunde zijn dan wordt hij heel hartelijk ontvangen.