Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Resetten ESU loksounddecoder V3.5

Gestart door ceuleer, 18 augustus 2015, 12:32:01 PM

ceuleer

Ik heb een probleem met een ESU loksounddecoder V3.5, de decoder werkte alleen nog via het motorola protocol.
Automatisch werd adres 80 geselecteerd, met een ander adres werkte hij niet meer.
Ik had zo 2 decoders met hetzelfde probleem, alleen de andere werkte wel op een anders adres.
Gisteren heb ik een firmware update geïnstalleerd, en de ene decoder werkt terug met het DCC protocol, de andere doet niks meer, zelfs een andere sound uploaden lukt niet, een backup terugzetten van de decoder helpt ook niet.
Via de lokprogrammer resetten lukt ook niet.
Iemand een idee wat het probleem is ?
Ik kan wel straks of morgen iets uitproberen, moet na de middag gaan werken.

grz,
Gunter

pandur

Zou het een "OEM" decoder kunnen zijn,
Die kan je enkel met de originele soundfile opladen , zie http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loks-mit-loksound/

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Huugooke

Of als er iets is misgelopen met het updaten van de firmware? Wordt er nog een decoder "gevonden"?

nmbssncb

Soms lukt het niet met LokProgrammer 4 maar dan soms wel met LokProgrammer 2.7.9.  Of andersom...

Willy
Willy

ceuleer

Ik heb het ook met de oudere versies van de lokprogrammer geprobeerd, de decoder wordt herkent, maar resetten geeft altijd een fout aan.
Ik heb hier op het forum ooit eens gelezen dat bepaalde decoders pas gereset kunnen worden als ze op adres 80 staan, resetten van motorola decoders of zoiets, iemand die weet wat dat betekent en hoe je dit doet met de ecos of lokprogrammer.

ceuleer

En iemand al een idee i.v.m. het resetten van de motorola decoder ?

755philippe

Hallo,
Ik weet niet of het gaat helpen maar vroegere Motorola decoders kun je resetten met cv 8 en die geef je waarde 08.
Hopelijk luk het. Volgens mij weten staat/stond dit in de handleiding van de esu-decoder.
Mvg

755philippe

ceuleer

Met cv8 op waarde 8 gebeurt er niets, Philippe.
Het heeft iets te maken met het adres dat automatisch op 80 werd gezet, denk ik. :-\

bellejt

heb je effektief al eens geprobeerd met de reset button van het locprogrammer programma zelf ? In de oude versie krijg je dan dat bij een locsound een reset gebeurt door een nieuwe juiste soundfile erin te laden.

ceuleer

Met de resetbutton al geprobeerd, geeft na enkele seconden een fout aan, dat resetten niet gaat.
Als ik een sound probeer te laden, komt er eerst een schermpje tevoorschijn waar ik de 1-2-4-8-16 Mb moet selecteren om de grootte van het geheugen te selecteren, en dat begint de lokprogrammer de file te schrijven op de decoder, maar je hoort aan het getik van de decoder dat er iets mis is, het tikken gaat zo traag dat je het kan meetellen, dus na enkele uren was er nog geen vooruitgang in het schrijven van de file te merken. Normaal is deze file op enkele minuten weggeschreven. Raar he.

bellejt

als je hem uitleest dan moet hij toch het juiste decoder en formaat aangeven ? Staat daar toevallig OEM bij ?

ceuleer

Nee, het is een standaard 8 pins Loksounddecoder V3.5 van een mehano 77 reeks, waar origineel de soundfile van de V2 opstaat.
Blijkbaar hebben latere modellen van deze mehano een V3.5 decoder, deze zoemen dus niet wanneer ze op een rails onder spanning geplaatst worden.
Omdat het een V3.5 is, heb ik de ESU soundfile van de V3.5 gedownload en geïnstalleerd, omdat er meer functies is de V3.5 zitten, + rangeerstand.
Vanaf toen werkte de decoder alleen nog met het motorola protocol.
Ik had zo 2 van die "probleem" decoders. Dus doe ik een firmware update, de eerste decoder werkt terug perfect onder Motorola en DCC.
De tweede decoder doet gewoon niks meer, ook met het herinstalleren van de backupfile die ik gemaakt had van deze decoder werkt hij niet meer.
Een andere sound uploaden lukt dus ook niet, want het wegschrijven blijft maar duren, na enkele uren is er nog geen vooruitgang.
Lees ik de loc met decoder uit met de Ecos in DCC formaat, dan geeft die een fout melding, lees ik die dan uit met Motorola, dan herkent hij een V3.5 loksound. Als ik Cv's schrijf met de ecos in DCC, geeft hij een fout aan, in Motorola schrijft hij zonder fouten, maar ik kan de CV's onder het motorola protocol niet lezen met de Ecos.
Met de lokprogrammer krijg ik geen CV's gelezen of geschreven.
Zoals ik al zei, raar.  :-\

bellejt

ik heb die mehano hier ook liggen.Ik zet hem even op mijn locprogrammer om te zien wat er gebeurd als ik hem uitlees.

edit : bij mij zit er blijkbaar een locsound 2 in met 4 mb geheugen.Aangestuurd onder MM of DCC voor lang adres.

treinenhobby

En lukt het niet om de decoder te resetten onder het Motorola protocol?
Als Motorola de decoder wel herkend en kan schrijven, lukt resetten misschien ook?
Cv8=8.

Anders een oudere firmware in de decoder schrijven en opnieuw testen.
Daarna opnieuw updaten naar de nieuwste versie.
Dit heeft bij mij al eens een decoder weer op gang gebracht.

ceuleer

Oude firmware terug installeren had ik ook al aan gedacht, maar ik vind nergens geen oude firmware.
Misschien iemand de file nog op de pc ?
Cv 8 op 8 lukt niet.