Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wiebelende 62 van Roco

Gestart door OlivierV, 12 augustus 2015, 19:42:02 PM

OlivierV

Ik heb al een jaar of 2 een 6204 van Roco, dit is oorspronkelijk een model met dikke motor. Maar ik kon daar eens een recentere motor inleggen + montagegedoe zodat de motor goed vast zou liggen. Echter de laatste tijd wiebelt die loc toch serieus.

Zijn er nog mensen die dit hebben en eventueel kunnen oplossen hebben? Mijn andere 62 met dikke motor (212.183) rijdt mooi zacht zonder gewiebel.

Alvast bedankt,

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Als een bogie wordt aangedreven met een motor via een as, dan wordt de kracht overgezet op de wielen via een worm- wormwiel combo. Als er geen tegenwerking is draaien de wieltjes netjes rond zonder verlies.
Als er enige weerstand is dan doet de draaiende as de bogie in de draairichting bewegen (hij wringt).
De test is om de bogies afwisselend los te koppelen, of te vervangen door een goed exemplaar.
Wat kan er mis zijn? Wrijving in de bogie door vuil? In het slechtste geval is er een tandwiel gebarsten.

Michiel

De eerste series 59 van Roco hadden dat waggelen, evenals de schaal N modellen ervan. De oorzaak is de constructie van de ophanging van de het frame op de draaistellen. Het frame ligt op een "knobbeltje". Ik heb bij mijn model dat knobbeltje voorzichtig wat vlakgevijld, met success. Zie ook m'n draadje over de werkszaamheden (maar met jammer genoeg vrij onduidelijk beeld van het probleem).

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14349.15.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Tja, en definieer "wiebelen". Gaat de kast heen en weer zoals een bootje op het water: gaat de kast heen en weer in de dwarsrichting van het spoor?

loebaske

Olivier, heb dit indertijd ook gedaan zo een meer recente motor ingeplaatst en na termijn ook het zelfde voorgehad, heb de oude dikke motor terug geplaatst en het probleem was opgelost, heb dan op zoek geweest naar reserve motoren (dikke) en heb er nu 2 op voorraad, met het gedacht dat die motoren wel eens ooit zullen stuk gaan...

OlivierV

Wel ja in het begin toen die nieuwe motor er in lag was er geen probleem. Waggelen gaat in de richting links en rechts loodrecht op de spoorstaaf.

Ik zal de loc eens uiteen smijten en verder op onderzoek gaan, evt eens daar kijken waar Michiel schreef?

- Oude motor terugplaatsen gaat niet, die zit in een DB BR215 die verkocht is (motorwissel gebeurde met deze loc.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Citaat van: OlivierV op 14 augustus 2015, 11:36:38 AM
Wel ja in het begin toen die nieuwe motor er in lag was er geen probleem. Waggelen gaat in de richting links en rechts loodrecht op de spoorstaaf.

Ik zal de loc eens uiteen smijten en verder op onderzoek gaan, evt eens daar kijken waar Michiel schreef?

- Oude motor terugplaatsen gaat niet, die zit in een DB BR215 die verkocht is (motorwissel gebeurde met deze loc.
Wielassen die speling hebben veroorzaken dat ook.
Ik heb nog ergens zo'n motor geloof ik. Als je'm wil... PM

OlivierV

Ik betwijfel wel een beetje of het door de motor is, ik ben nu eens de assen aan het oppoetsen en de loc eens onderhoud aan het geven, komt wel veel prut van de assen, ook van de antislipbandjes, kan evengoed zijn dat de loc telkens over een obstakel op het wiel rijdt en daardoor gaat wiebelen.

@ Michiel, die verhoging bij de draaistellen die jij bij jouw 59 had is er hier niet. ;)

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Dan heb je gelukkig een recenter model zonder die knobbels.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Citaat van: Michiel op 14 augustus 2015, 13:13:27 PM
Dan heb je gelukkig een recenter model zonder die knobbels.  ;)
Uit 1988 volgens traintamarre. :D

Loc eens onderhoud gegeven, gesmeerd, wiebelen is nu iets minder, moet dan allicht aan vuil aan de wielen gelegen hebben. Vooral op die met snatislipbandjes zat er wel wat prut.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Olivier, als de fabrikant aanbeveelt om er 180 banden op te leggen moet je er geen 165 op leggen, dat is nu ook eenmaal van de stabiliteit van loc's te maken, je kan er dan ook een simpele brol motor inleggen en hopen dat die goed rijd ????????
dat zou simpel zijn voor de fabrikanten....als men zomaar om het even welke motor in een machiene steekt  ;) ;)
Maar soit...wie ben ik om het hier duidelijk te maken...

Michiel

Allez Luc, ken je die lipbandjes niet? Krijg je snatis van. Zit dikwijls wel wat prut aan.   :o ;D

@Olivier, ik ben blij dat je de oorzaak hebt gevonden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Citaat van: loebaske op 14 augustus 2015, 15:17:38 PM
Olivier, als de fabrikant aanbeveelt om er 180 banden op te leggen moet je er geen 165 op leggen, dat is nu ook eenmaal van de stabiliteit van loc's te maken, je kan er dan ook een simpele brol motor inleggen en hopen dat die goed rijd ????????
dat zou simpel zijn voor de fabrikanten....als men zomaar om het even welke motor in een machiene steekt  ;) ;)
Maar soit...wie ben ik om het hier duidelijk te maken...

Er lagen 2 antislipbandjes op en er liggen er nu 2 nieuwe op.

Het feit is dat het zo zat.

Ik had een 62 met dikke motor en een BR215 met dunne (nieuwer model) motor. Locs van gelijkaardige opbouw. Zeker die 215, daaraan kon je goed zien dat het chassis was ontworpen voor een dikke motor waar de oude 59's etc. mee uitgerust waren. Roco had bij die 215 een soort van schelp geïnstalleerd om die nieuwere motor te doen passen in het oudere chassis, iets wat ik bij mijn 5950 toen ook had gezien. Daarom dat ik de ombouw gedaan had, die 215 ging toch de verkoop in en zo'n dunnere motor werkt fijner met een lokpilot 3.0 die daar destijds inzat.
Eigenlijk was er zelfs niet veel ombouw aan.

Ondertussen wiebelt hij al een stuk minder.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Heel wat roco types 59 hebben het wiebelen in zich.
Nochtans zou dit vrij eenvoudig op te lossen zijn vertelde
me onlangs een mede lid van onze club Het Spoor.
Zal vanavond eens navragen hoe hij dit wiebelen heeft opgelost !

Geert