Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Hersteldienst Marklin Duitsland

Gestart door ebs2650, 10 augustus 2015, 21:11:26 PM

ebs2650

Ik zou  voor de eerste keer een defecte Trix treinstel rechtstreeks naar de hersteldienst van Marklin Duitsland (fabriek) willen sturen.

Is er iemand die dit al heeft gedaan ? Ontvangt men een bestek vooraleer de herstelling uitgevoerd wordt? Heeft u lang moeten wachten vooraleer het herstelde stuk terug in uw bezit was?...

Bedankt op voorhand voor de antwoorden.

nmbssncb

Ik heb geen ervaring met Trix en de hersteldienst voor dit merk.  Valt het model nog onder garantie dan zou ik het terugbrengen naar de verkoper.
Ik heb wel ervaring met het terugsturen van Märklin modellen naar de hersteldienst in Göppingen.

Meestal ontvang je een bericht met een kostenofferte.
Hoelang het duurt is zeer wisselend: soms binnen een paar maanden maar een jaar is niet uitzonderlijk in enkele gevallen.
Soms is Märklin heel coulant maar soms ook niet.  Ik heb ervaring met beide.

Een geval deed voor mij de deur dicht: de zinkpest bij de het Zwitserse bruine Seetal model 37521.  Het midden-chassis viel uit elkaar door zinkpest.  Veel, en waarschijnlijk alle modellen uit een bepaalde productieperiode hadden last van zinkpest.  Er werd veel over gediscussieerd op diverse fora.
Märklin had het onderdeel niet (meer) en kon niet repareren.  Ik kreeg het aanbod een ander Zwitsers model uit te kiezen uit een lijst en bovendien nog bij betalen...  Daar had ik geen zin in.  Märklin had gewoon een slecht product geleverd, ook al was de zinkpest binnen de garantieperiode nog niet zichtbaar.
Later kon ik alsnog voor een zacht prijsje aan een nieuw midden-chassis onderdeel komen.

Andere modellen (o.a. de beroerd rijdende modellen met de compacte C-sinus motor) die ik heb opgestuurd werden vaak gratis gerepareerd of tegen geringe kosten.

Waarschijnlijk was een van de oorzaken van de niet-coulance dat Märklin op dat moment in financiële problemen zat en afhankelijk was van een hedge fund inversteerder.  Op dit moment is dit niet meer zo en is Märklin in rustiger financieel vaarwater.

Het opsturen kost natuurlijk ook geld en van zodra iets over een (Schengen) grens moet kost het bijna het dubbele van de binnenlandse verzendkosten.


Willy
Willy