Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

M6 : stuurstand + 4 rijtuigen + lok : is dat standaard ?

Gestart door eve, 10 augustus 2015, 11:42:55 AM

eve

Of voegen ze per stuk of per twee rijtuigen toe ?
Hoeveel eerste klas dan per stel ? (Ik bedoel : is er meer eerste klas per zoveel rijtuigen ?)


Gelukkig zonder verlichting want anders lig ik er wakker van... ::)

Erik

Brossel

Citaat van: eve op 10 augustus 2015, 11:42:55 AM
Of voegen ze per stuk of per twee rijtuigen toe ?
Hoeveel eerste klas dan per stel ?

Hoi Erik,

Zal sterk verschillen ook per verbinding denk ik...

Maar uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat binnenkort in ons lijfblad Modelspoormagazine zeer waarschijnlijk een artikel zal verschijnen over de courante én minder-courante samenstellingen waarin M6 rijtuigen worden gebruikt. Veel grootspoor inspiratie dus voor de modelbouwers...

Met vriendelijke groet
Davy

Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Michiel

#2
Op de lijn 126 Brussel Charleroi rijden ze met:

HLE + 3xM6 + M6x + HLE + 4xM6 + M6x

2 locs, 6 stuurposten in 1 trein! Buiten de spits koppelen ze de 2 treinen los, en rijden met de kleine samenstellingen, even en oneven in aantal M6 rijtuigen.

Blijkbaar kost het korter en langer maken van een M6-stam meer dan een loc en stuurstand extra laten meerijden in een trein. Heel merkwaardig, vooral tijdens de spits wanneer materiaal schaars wordt, en dijkwijls treinen niet komen opdagen wegens geen vervanger voor een defecte trein. Maar dat is allemaal bijzaak, geleuter.

Volgens mij kan het allemaal: HLE + NxM6 + stuurstand.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Op L59 op de relatie Antwerpen-Centraal <-> Oostende rijd men met 3 verschillende types:

  • Desiro
  • HLE 18 + 8x M6 + HLE 18
  • HLE 18 + 8x M6 (met stuurstand)
Voorbeeld van de 18 + M6 + 18


Op de relatie Sint-Niklaas rijd men ook trouwens met ofwel een break ofwel T18 + 8x M6

Voorbeeld van een IC naar Sint-Niklaas komende uit Kortrijk:



Tussen 2007 en 2011 reed men vroeger op L59 met 6x M6 (+ stuurstand) en een T27 die duwde of trok.


Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ward

Erik,

Zoals te zien is op deze foro heeft het M6 stuurrijtuig een automatische gf koppeling.
Bv. Op het traject knokke/blankenberge rijden deze tot brugge samen met nog eens zo een samenstelling, om vervolgens in brugge ontkoppeld te worden,en elk hun eigen richting te rijden.
In de andere richting worden ze dan in brugge weer gekoppeld om samen verder te rijden naar Brussel/gent. Ook kan het zijn zoals hier al gezegd buiten de spits, en in de spits dat ze het andere deel eraan koppelen, al wordt dat iets minder gedaan (doen ze eerder dan met stellen).

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

doomslu

Citaat van: Brossel op 10 augustus 2015, 11:57:25 AM
Citaat van: eve op 10 augustus 2015, 11:42:55 AM
Of voegen ze per stuk of per twee rijtuigen toe ?
Hoeveel eerste klas dan per stel ?

Hoi Erik,

Zal sterk verschillen ook per verbinding denk ik...

Maar uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat binnenkort in ons lijfblad Modelspoormagazine zeer waarschijnlijk een artikel zal verschijnen over de courante én minder-courante samenstellingen waarin M6 rijtuigen worden gebruikt. Veel grootspoor inspiratie dus voor de modelbouwers...

Met vriendelijke groet
Davy
Je bent goed geïnformeerd.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Cédric, ik heb op L59 ook al combi's gezien van 27 + 4/5xM6 + M6x, dat was wel vorig jaar eens een keertje. Maar voor het aantal rijtuigen maakt de loc niet zo veel uit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

2012

#7
de 15xx reeks (Knokke/Blankenberge - Genk) rijden met dubbele treinen, elke samenstelling is 1 x HLE 18/19 met 5x M6 (doorgaans==> 1A + 1BD + 2B + 1Bx)
Doorgaan is er 1 A en 1 BD per samenstelling, de rest zijn B's. UIteraard als er rijtuigen tekort zijn, dan zetten ze wel es een ander erin om de trein compleet te maken en bij gelegenheid past men dan weer aan van zodra de juiste rijtuigen beschikbaar zijn.
Maximaal 10x M6 per trein.

2012

Nog aan toevoegen dat er tijdelijk op de treinen 23xx en 28xx (Oostende-Brugge-Luchthaven) soms rijden met een I 11 BDx ipv de M6 Bx, deze laatste worden binnen gedaan in de werkplaatsen om ETCS in te bouwen, daardoor zijn er te weinig M6 Bx'en beschikbaar en worden ze aangevuld op deze treinen met I11.

OlivierV

Citaat van: 2012 op 11 augustus 2015, 00:19:24 AM
Nog aan toevoegen dat er tijdelijk op de treinen 23xx en 28xx (Oostende-Brugge-Luchthaven) soms rijden met een I 11 BDx ipv de M6 Bx, deze laatste worden binnen gedaan in de werkplaatsen om ETCS in te bouwen, daardoor zijn er te weinig M6 Bx'en beschikbaar en worden ze aangevuld op deze treinen met I11.
Die heb ik inderdaad eens vanop de trein gezien, reed lijn 50A op terwijl ik op de gewone 50 bleef.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

2012

Citaat van: OlivierV op 11 augustus 2015, 00:30:11 AM
Citaat van: 2012 op 11 augustus 2015, 00:19:24 AM
Nog aan toevoegen dat er tijdelijk op de treinen 23xx en 28xx (Oostende-Brugge-Luchthaven) soms rijden met een I 11 BDx ipv de M6 Bx, deze laatste worden binnen gedaan in de werkplaatsen om ETCS in te bouwen, daardoor zijn er te weinig M6 Bx'en beschikbaar en worden ze aangevuld op deze treinen met I11.
Die heb ik inderdaad eens vanop de trein gezien, reed lijn 50A op terwijl ik op de gewone 50 bleef.
Die treinen doen "de ronde van vlaanderen", als 28xx van Brugge naar Gent, Brussel en dan naar de luchthaven, daar word de trein dan nummer 23xx en rijd verder naar Brussel opnieuw, denderleeuw, Zottegem, Kortrijk, Roeselare, Brugge en Oostende.

Metpetergaathetbeter

#11
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php
je klikt materiaal aan vult M6 in en je hebt een bron van info !
geeft al een idee !

Groeten Peter ;)

eve



Metpetergaathetbeter