Snelheid loc bij verschillende spanning DCC op spoor

Gestart door Peter_66, 09 augustus 2015, 15:53:03 PM

Peter_66

Hi,

gegeven:
- DCC gelijkstroom systeem
- een lok met ESU Lokpilot V4.0
- snelheid wordt ingesteld op 14/28

vraag:
- zal de trein sneller rijden als er een DCC spanning op de sporen staat van 18V ipv 15V
- stuurt de lokpilot 50% van de voedingsspanning uit, of een vast voltage
- maakt het verschil of er een maximum snelheid is ingesteld in de decoder (CV5)

Dit alles in het kader van treindetectie via stroomdetectie, maar niet overal op de baan.
Waar er wel detectie is, zal er minder spanning op de baan staan, en het is de bedoeling dat de trein overal even snel zal rijden.

Peter

PietB

Ik heb wel eens gezien dat, om het door jou beschreven effect, de niet gedetecteerde secties via diodes in de plus opgenomen wordt gevoed.


bron afbeeling: www.floodland.nl

grt Piet.

Huugooke

Ik dacht dat, eens de spanning door de decoder "behandeld" is, de railspanning er nog weinig toe doet, tenzij ze extreem laag zou zijn.

Ben

De snelheid wordt in een LokPilot bepaald door de waarde van CV53, die staat vaak default op 14V. Oftewel: spanning verhogen is zinloos.

Het best laat je CV5 op max (255) en regel je de snelheid af met CV53, je hebt dat het maximale bereik van 255 interne decoder stappen.



Over de stroomdetectie: daar waar er niet gedetecteerd wordt sluit je die secties aan via een brugcel, zie plaatje van Piet. Daarmee creƫer je een spanningsval gelijk aan die van de stroomdetectie en je detectie is nauwkeuriger.

Gr, Ben.

Peter_66

De extra diodes over niet te detecteren stukken zijn inderdaad nodig bij analoge banen.

Op de digitale baan wil ik een 10% detecteren. Het zal veel werk voor niets zijn als alle 100% van diodes moet voorzien worden.

Als de maximale spanning toch 14V is, zou het moeten lukken zonder extra diodes



PietB

Citaat van: Peter_66 op 11 augustus 2015, 15:02:01 PM
De extra diodes over niet te detecteren stukken zijn inderdaad nodig bij analoge banen.
Dit moet je me toch eens uitleggen, hoor!!!!
In je eerste post heb je het over
Citaat van: Peter_66 op 09 augustus 2015, 15:53:03 PM
gegeven:
- DCC gelijkstroom systeem
- een lok met ESU Lokpilot V4.0
- snelheid wordt ingesteld op 14/28
En nu in eens over een analoge baan.

Om meteen maar een misvatting te pareren:
NEEN NEEN dit is juist voor een digitalebaan!

Ergens haal je een paar essentiele dingen door elkaar.

grt Piet

Ben

Citaat van: Peter_66 op 11 augustus 2015, 15:02:01 PM

De extra diodes over niet te detecteren stukken zijn inderdaad nodig bij analoge banen.

Op de digitale baan wil ik een 10% detecteren. Het zal veel werk voor niets zijn als alle 100% van diodes moet voorzien worden.

Als de maximale spanning toch 14V is, zou het moeten lukken zonder extra diodes


We hebben het toch over een digitale baan?

En over de niet gedetecteerde stukken: die knoop je allemaal aan elkaar via je ringleiding en je hangt per boostersectie er een dikke brugcel tussen die net zo veel stroom kan verwerken als je booster of centale.



Gr, Ben.