Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Dubbeltractie?

Gestart door Rangeerduivel, 06 augustus 2015, 09:46:08 AM


Metpetergaathetbeter

2de loc is getrokken (panto's neergestreken)en kun je aanzien als een getrokken voertuig ! Ik dacht dat het iets was met de bovenleiding dat die problemen ging geven met 2 20's !  ;)

mark7758

Ergens staat dit al op het forum.

Het was verboden om met 2x 2000 te rijden. En dan beide indienst. (Er moet ook in beide loc's een Tb aanwezig zijn. De 20 had geen stuurstroomkabels.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Klopt Marc,  hier is al een draadje van de reeks 20  :(

OlivierV

2 20's die tegelijk opstarten zouden zoveel stroom van de bovenleiding trekken dat deze zou breken/kapotgaan heb ik mij eens laten wijsmaken. (toch binnen 1 sectie)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Twee HLE20's trekken zo'n 4000A door de bovenleiding. Geen idee of de draad daardoor zou kapot gaan. Het onderstation van de sectie krijgt dan wel een stevige klap.

Ik heb gelezen dan men het soms wel eens deed, twee HLE20's in dubbelstractie, maar men nam dan wel voorzorgen ivm de gekozen motorschakeling bij aanzet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

Als er 2 20'ers in dienst waren dan moest op elke 20'er een hakker (motorvoeding) uitgeschakeld worden, dan kon je nog kiezen tussen vol vermogen op 3 motoren of half vermogen op de 6 motoren.

Trouwens dat was ook zo in combinatie met andere lok's, bij elke combinatie van 2 lok's met een 20'er erbij was er wel één of andere beperking uit te voeren...
De maximale stroom dat een trein (loc alleen, in dubbel, stel alleen of in dubbel, triple, ... whatever) is max 2400 A.
Bij modern materieel gebeurt die beperking vanzelf, vb de treinen die zovaak gereden worden met 2 x T 18, wel dan zullen deze zichzelf beperken tot maximaal 1200 A per loc, als bestuurder mag je zelfs beide lok's op "full power zetten", dan nog zullen ze niet over die 1200A per lok gaan.
Idem voor desiros, eentje alleen kan rond de 800 A afnemen, maar als je met meerdere rijd, zeker met 3 of 4 dan gaan die samen ervoor zorgen dat ze onder die grens van 2400A blijven.

rgp

2012,

Ik kan je volgen, maar heb mijn twijfels bij de T18.  Men (ik weet het) heeft mij verteld dat de T18 achteraan enkel vermogen geeft als de VOORSTE T18 niet voldoende zou geven.  In de praktijk zou dat eventueel enkel bij optrekken zijn, anders rijdt hij in feite mee als voertuig.

De tweede T18 wordt vooral gebruikt om niet te moeten omrijden en/of bij stellen die 200 km/uur gaan (geen stuurstandrijtuigen M6 geschikt voor 200).

Dus mijn vraag: juist of larie.

Roland

2012

Citaat van: rgp op 06 augustus 2015, 14:54:19 PM
2012,

Ik kan je volgen, maar heb mijn twijfels bij de T18.  Men (ik weet het) heeft mij verteld dat de T18 achteraan enkel vermogen geeft als de VOORSTE T18 niet voldoende zou geven.  In de praktijk zou dat eventueel enkel bij optrekken zijn, anders rijdt hij in feite mee als voertuig.

De tweede T18 wordt vooral gebruikt om niet te moeten omrijden en/of bij stellen die 200 km/uur gaan (geen stuurstandrijtuigen M6 geschikt voor 200).

Dus mijn vraag: juist of larie.

Roland

Dikke zever ... als de 18 vooraan in tractie komt, dan volgt na enige seconden de tweede ook, op dezelfde kracht. De vertraging komt omdat de signalen omgezet en doorgestuurd worden naar de achterste (of om het even welke andere locatie in de samenstelling). Maar das kwestie van seconden, anderzijds als je de tractie afzet, dan zal de achterste ook nog iets langer in tractie zijn dan diegene waar je inzit om te besturen. Ik rij regelmatig met T18, ook nu en dan met een samenstelling met 2x T18 erin.

Trouwens nog meer larie is die 200km per uur voor de M6... omdat ze teveel wiebelen op hoge snelheid rijden ze "maar" 170km/u op L2.
Wel juist is dat het stuurrijtuig M6 niet de nodige uitrusting heeft om op de L2 te rijden.
Momenteel zijn ze bezig in de M6 stuurrijtuigen ETCS aan het toevoegen, om die reden worden links en rechts es een I11 in de samenstellingen gestoken (T18 + M6 + I11 stuurrijtuig)