Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ESU Lokprogrammer aan Lokpilot Fx V3 : dood...

Gestart door eve, 02 augustus 2015, 09:35:01 AM

eve

Op de duur zou je gaan denken dat we ESU-haters zijn...
Feit is dat de frustratie onaangenaam toeneemt.

Een M6-stuurstand doet "jaren" dienst uitgerust met een LokPïlot Fx V3 die de front/sluitverlichting stuurt.
Recentelijk wordt er binnenverlichting ingebouwd, geschakeld door de AUX3 en AUX4 uitgangen van de decoder.
Met een JMRI-SProgII combinatie wordt die ook door aanvinken geactiveerd op de gewenste F-toetsen. Alles werkt prima.
Op een D&H controller/decoder gebeurt een laatste controle op goede werking en de M6-stuurstand gaat terug naar de eigenaar.

Daar werkt in eerste instantie ook alles. Alleen wil hij met een ESU-Lokprogrammer de nieuw ingebouwde binnenverlichting dimmen.
Wat er dan gebeurd is, is voor ons een raadsel. Het dimmen is zo efficiënt dat we kunnen kiezen tussen twee standen : licht uit en geen licht.
De decoder wordt zelfs niet meer herkent door de LokProgrammer, de JMRI/SProgII en de D&H-programmer.
Wij moeten concluderen dat hij "dood" is.
Een nieuw ingeplugde D&H of ESU decoder werkt perfect... Dus aan de schakeling ligt het niet.

Dat hypothekeert natuurlijk het gebruik van de LokProgrammer...

Heeft iemand dezelfde ervaringen met een LokPilot Fx V3 in combinatie met de LokProgrammer ?

Of detecteert de LokProgrammer oude decoders en zegt "krak" : koop maar een nieuwe ? Misschien grappig, maar zolang we niet weten wat er aan de hand is op dat programmeerspoor blijft de frustratie.

>:( Erik

Huugooke

Al eens op het ESU forum gekeken?
De software van de programmer wordt regelmatig ge-update; en soms niet zonder fouten. Als de gebruiker met een andere versie werkt dan jij kan er dan geen probleem zijn?

Ben

De oplossing kan zijn de oude LokProgammer software V2.7.9 toepassen. Te beginnen met een decoder reset en voorts de decoder opnieuw instellen.

Gr, Ben.

eve

Het probleem is dat alle 3 de programmers zeggen dat er niets op het programmeerspoor staat.

Erik

PietB

Dan kun je er gevoegelijk van uitgaan dat de decoder overleden is.
Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.

grt Piet.

pandur

Zonder deze ervaring zou ikzelf het vermoeden hebben dat ESU zijn producten "afschermt" tegen vreemde programmatie ?
Of dit mogelijk is ?? De concurrentie is groot en hard in de elektronica wereld.
Het zou ook louter toeval kunnen zijn ?
Voor "overleden" decoders van alle slag is er een weg terug naar ESU , zie ; http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/reklamationen/servicepreise/decoder-programmer/
Bij dit laatste heb ik wel goede ervaringen opgedaan.
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

bellejt

al eens op de decodertester van esu gezet ? Er is een tijdje geweest dat dit voorkwam als er een CV verkeerd werdt gezet.Men moest dan gewoon de decoder op de decodertester zetten en een firmware update doen zonder vinkje te zetten bij overwrite.Dan kwam de decoder weer tot leven.Soms al eens de oude softwareversie van de programmer gebruiken.De insinuatie als zou esu de oude decoders om zeep helpen vind ik belachelijk want heb er reeds zo een paar honderd geprogrammeerd en nooit problemen gehad of een decoder die hierdoor defect raakte.Dat ze hun decoders en apparaten om te programmeren afschermen is logisch.De andere firma's doen dat ook of gaan bij hun een decoder kopen die dan als OEM wordt afgespiegeld.

ERVIN

Om eve ( Erik) even bij te treden , toen ik het stuurstand op de rails zette werkte alles prima , enkel de binnenverlichting was veel te fel , dus het stuurstand op de prog.rail van de programmer gezet , uitlezen was geen probleem , dan naar de functie " verlichting dimmen" gegaan , deze op de helft gezet ( 7 ) , stond oorspronkelijk op 15 , gecheckt met de " drivers cab." , en dan zag ik dat de verlichting heel snel flikkerde en er was bijna geen verlichting meer te zien , dus verlichting op 10 gezet , terug gecheckt met de de " drivers cab" , en toen was het gedaan met spelen, geen binnenverlichting meer , geen sluit/rijverlichting meer , niets , helemaal niets???

de programmer weigert om ook maar iets uit te lezen , hij herkent niets , zegt dat er geen firmware is geschreven in de decoder enz....

Als test , heb ik net nog eens een loc op het prog.spoor gezet , geen enkel probleem, de programmer doet wat ik hem vraag.

PietB

Erik/Erwin,
mijn advies zou zijn stop de decoder in een enveloppe en stuur hem op naar trainservice Dankaert, de verdeler van ESU voor Benelux.
Geef op wat de klacht is en vertel dat de laatste actie er een was, om de verlichting wat te dimmen, met de Lokprogrammer en dat daarna de klachten kwamen.

Mijn ervaring met Trainservice Dankaert is, dat zij heel erg coulant zijn.

Ik geloof niet in het scenario dat ESU zijn spullen afschermt tegen 3rd party programmers.

grt Piet.

ceuleer

Erwin,
probeer eens in Motorola protocol de functies te sturen, ik heb met enkele V3 decoders(wel sound) ook aanpassingen gedaan, en vanaf dan werken ze alleen nog onder het Motorola protocol.
Op zich geen probleem, maar de centrale kan deze decoders niet meer sturen onder DCC.
Ik weet niet of het de oplossing is, maar proberen kan geen kwaad hé.  ;)

Kees-Jan

Citaat van: PietB op 02 augustus 2015, 11:57:25 AM
Erik/Erwin,
mijn advies zou zijn stop de decoder in een enveloppe en stuur hem op naar trainservice Dankaert, de verdeler van ESU voor Benelux.
Geef op wat de klacht is en vertel dat de laatste actie er een was, om de verlichting wat te dimmen, met de Lokprogrammer en dat daarna de klachten kwamen.

Mijn ervaring met Trainservice Dankaert is, dat zij heel erg coulant zijn.

Ik geloof niet in het scenario dat ESU zijn spullen afschermt tegen 3rd party programmers.

grt Piet.

No.

ESU reparaties dienen naar ESU Duitsland gestuurd te worden. Dit weet ik als ESU dealer. Dankaert doet GEEN reparaties.

Zie voor reparatie en retour de instructies op het ESU boekje welke altijd bij de de verpakking zit.

Dit boekje ingevuld en de te repareren ESU producten opsturen met de originele aankoopbon.




Kees-Jan

Tav het uitlees probleem: zet op het programeerspoor een lok er bij om uit te lezen en te programmeren. Let wel dat je de lok op de zelfde cv waarde (cv 1) zet als je functie decoder.


bellejt

mss eens proberen de loc alleen op het spoor te zetten en een omschakelpuls van 10 sec geven.Zou best kunnen dat hij om de een of andere reden in analoogmodus staat.

PietB

Citaat van: Kees-Jan op 02 augustus 2015, 12:40:31 PM
Dankaert doet GEEN reparaties.
Nooit geweten, Kees Jan.
Ik heb afgelopen Februari nog een decoder naar ze toegestuurd en die kreeg ik na plm 3 weken geremplaceerd terug, nu weet ik niet meer of die rechtstreeks uit Duitsland of uit België kwam.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 02 augustus 2015, 16:16:36 PM
Citaat van: Kees-Jan op 02 augustus 2015, 12:40:31 PM
Dankaert doet GEEN reparaties.

Klopt 100%,
alles gebeurt in Duitsland,
Mogelijk stuurt men van Duitsland onmiddelijk naar de klant op vraag van TSD...

;)