Nieuws:

Nu in MSM 264 TREINSAMENSTELLING: De laatste rit van de Vauban

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Herwig

Hoe komt het dat van pakweg 10 rail-overgangen naast elkaar, er sommige volledig uit de haak zitten en andere toch nog redelijk uitgelijnd?

Als je ipv. "wit" een soortement 'wolkengrijs' uitrolt op uw decorplaat, lijkt het nog meer op ... grijze wolkenlucht  ;).

Michiel

In verband met de rail-overgangen, zijn het 3 verschillende uitbreidingsbakken die tegen het baanmeubel hangen. Ze hebben verschillend gewerkt. Sommige overgangen zijn nog als oorspronkelijk. Maar bij de bak die wat uitgezakt is, waarbij de houten klem wat meer speling heeft gegeven, is de overgang totaal omzeep. En in schaal N is een millimeter al teveel.

De oorzaak ligt uiteindelijk bij mezelf, om dingen halfslachtig te doen, goedkoop maar "doordacht". Wel, dat "doordacht" loopt niet steeds af zoals ik dacht. En dan moet het overnieuw.

In verband met het "wit", ben ik wel gelukkig met de kleur... voorlopig. Mogelijk dat met foto's later, wanneer er meer scenery op de baan staat, dat het TE wit zou kunnen overkomen. Maar dat is een verhaal dat ik eerst wil zien gebeuren, voordat ik het nu grijs ga maken, want... WELK grijs?  ;)   
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De eerste fase van de rijtesten en kleine herstellingen is afgelopen. De modelbaan rijdt weer zoals anderhalf jaar geleden. Niet perfect, maar mits de sporen op de segmentovergangen goed uitgelijnd zijn, kunnen treinen uren rondjes draaien zonder probleem.

Maar nu, wat zijn mijn bedenkingen na vele jaren worstelen met techniek? Wel, een belangrijk aspect is dat ik merk dat moderne BoBo's en CoCo's merkelijk beter rijden dan om het even welke stoomlocomotief. En dat is logisch want die moderne locs hebben steeds op z'n minst 6 wielen die contact maken met de rails. Een stoomloc in het slechtste geval... 2! (meestal 3).

Dat komt omdat de stroomopname bij stoomlocs meestal enkel gebeurt via de drijfwielen, en de drijfwielen zitten vast in lijn: geen vering, geen speling. Een stoomloc rijdt meestal op 3 wielen omdat het een starre montage is van de drijfassen. Een moderne loc heeft 2 zulke starre montages: 1 op elk draaistel. Een BoBo of CoCo rijdt daarom bijna steeds met 6 wielen die contact maken met de rails. En dat is een gigantisch groot verschil met betrekking to betrouwbaar rijden over "hindernissen" (wissels, oneffenheden, segmentovergangen,... ).

Neen! Ik ga geen N-locomotiefjes maken met verende ophangen van de drijfwielen en gesegmenteerd koppelstangen. Nee, heb ik geen aanleg voor, geen zin in, geen materiaal voor, en slecht ziend (brillend). Dus nee, dat is geen optie.

Wel een optie is om mijn modelbaan "hybride" te maken. Het oorspronkelijk uitgangspunt was 1920 (want dat was het referentiejaar voor mijn vorig project Brussel-Noord, gestrand wegens TE complex). Ik had al veel rollend materieel aangeschaft voor dat tijdperk, dus Brussel-Luxemburg ook 1920 werd opgestart. Maar het jaartal komt nu op de helling.

Ik maak een modelbaan voor MIJN plezier, en dus mag alles zolang het mij maar pleziert. En dus overweeg ik om mijn modelbaan "hybride" te maken. Daarmee bedoel ik dat het geïnspireerd blijft kwa scenery door het station Brussel-Luxemburg zoals het ooit was rond de jaren '30, maar rij met materieel van rond 1980 (mijn favoriet tijdperk bij de NMBS).

Het wordt dus een modelbaan met vele referenties, zowel naar de Interbellum periode, als de jaren '80 periode. Je kan het een kakofonie noemen, of een amalgaam, eclectisch of gewoon een rommeltje. Maar het belangrijkste is dat het mij kan plezieren, en dat is wanneer treinen probleemloos kunnen rijden. En dat probleemloos rijden kan makkelijk met BoBo's en CoCo's. Wat dat concreet gaat opleveren zal binnenkort wel duidelijk worden in dit draadje.

Sorry voor de muur van tekst, maar ik moest deze openbaring even kwijt. Proficiat voor zij die het einde van mijn relaas hebben bereikt. U hebt geduld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jappy

Dat is een dappere keuze Michiel, en helemaal begrijpelijk. Ik vloek soms ook meer als genoeg op m'n stomertjes, al blijf ik er wel van houden.  ;D  En zoals de Britten zeggen, regel 1 primeert in de modelbouw (it is MY layout and I'll run what I want!!)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Klaas Zondervan

Goed uitgangspunt. Ik rijd ook met treinen die qua tijdperk niet bij elkaar passen. Maar als je alles vastpint op één periode, dan ben je erg beperkt.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Michiel, gewoon doen.

Jaren 80-90 zijn gewoon zoveel leuker en gevarieerder en je gaat zoveel meer keuze hebben aan materiaal als je zoekt bij de 3D geprinte modellen en daar kan je nog zoet mee zijn door deze eventueel nog te verven, motorisatie, digitaliseren, inbouw verlichting, ...

En laat je stomers er af en toe ook bij rijden als een mooi gerestaureerde speciale trein voorzien van die typische Belgische driekleur.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Floris

Rijd je eigenlijk met vaste samenstellingen of rangeer je ook? Niemand houdt je tegen om wat stroomafname van wagens naar de loc door te koppelen of de motor in een bagagewagen te steken, zeker omdat je voor een beetje mooi representatief treinbedrijf misschien wel wat locjes nodig zult hebben die niet kant en klaar te koop zijn...

Michiel

Ik blijft stomers wel erg leuk vinden, maar tja, techniek maakt het toch een stuk lastiger om ze storingsvrij rond te laten tuffen. Dus inderdaad zo nu en dan eens een verloren museumtrein tussen het moderner materieel over het emplacement laten rijden is ook tof.

Ik heb inderdaad overwogen (en een testje gedaan) om een wagonnetje met stroomopname mee te slepen, maar het probleem wordt toch wel de trekkracht dat die combinatie nog over heeft om ietwat sleep te trekken. Ik zou dat wagonnetje ook kunnen voorzien van een motortje... Maar dat gaat toch vrij ver om een stomer storingsvrij te krijgen.

En, zoals Koen ook aangaf, er zijn 3d kappen van heel wat jaren 80 spul op de kop te tikken en in elkaar te flansen. Ook leuk werk.