Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

steamdriven

Op minder dan een dag door pagina 200 van deze thread. Je gaat inderdaad als een speer!  ;D
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Tja Bart, als jullie zo ijverig blijven reageren, dan gaat het erg snel met de pagina's in dit draadje!  ;D

Sculptamold is niets om kasseiën mee te maken (hoor ik plots een aantal mensen "zie je wel!" roepen). Sculptamold is een mengeling van gips en een pluizige materie. De uitgeharde substantie is niet homogeen, zelfs na goed mengen van de natte prut bij het aanmaken. Bij het voorzichtig inkrassen zijn er plekken die amper inkerven, en andere die meteen uitbrokkelen. Voor een vergane land- of bosweg met weggespoelde kasseiën mogelijk nog bruikbaar, maar voor een goed onderhouden stadstraat niet. Jammer.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Ach, je hebt het geprobeerd en al doende leert men. Is pluimkarton anders geen optie? Zeer licht en eenvoudig bewerkbaar.
Modelbouw is een kunst

steamdriven

Veel kassei ligt er niet beter bij hoor...  :P
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Klaas Zondervan

Je hebt het nu waarschijnlijk gekrast. Door de vezeltjes die er in zitten trek je dan meer los dan je bedoelde. Ik denk dat stempelen beter werkt (zelf nog niet geprobeerd).

Michiel

Alan, pluimkarton is een soort schuim met schuimbelletjes die voor schaal N storend groot beginnen worden. Kasseisteentjes verdrinken in de bubbels en zie je bijna niet meer.

Bart, ik heb alleen maar lijntje getrokken, en dat liep al niet zoals het hoort. Ben dan maar gestopt.

Klaas, stempelen geeft een heel dikke voeg omdat men alles rond de voeg ook mee indrukt. En ik heb niet gekrast maar gesneden met een cutter. Maar het effect is dus niet stabiel en coherent over het het hele oppervlak.

Luc... zie je wel!  ;) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Bijzonder leerrijk, niet alleen voor jou maar ook voor anderen...

Heb je al eens gedacht aan boetseerklei?  Met het maken van een mal met aan de zijkanten merkstreepjes van 1mm, zo heb ik dat ook gedaan met de goederenkoer van Balegem-Dorp.  Wel een monnikkenwerkske, maar goed resultaat.  Nadeel van boetseerklei is dat het te snel droogt, maar niet ingekerfde oppervlakken bedek ik met een vochtige doek.

Rangeerduivel

Citaat van: railrunner op 02 mei 2020, 13:21:29 PM
Heb je al eens gedacht aan boetseerklei?
Nadeel van boetseerklei is dat het te snel droogt, maar niet ingekerfde oppervlakken bedek ik met een vochtige doek.

Of een plantenspuit bij de hand en af en toe wat benevelen... :-\

;)

evan

Citaat van: Michiel op 02 mei 2020, 13:03:54 PM
Alan, pluimkarton is een soort schuim met schuimbelletjes die voor schaal N storend groot beginnen worden. Kasseisteentjes verdrinken in de bubbels en zie je bijna niet meer.


Luc... zie je wel!  ;) ;D

I told you so  ;D ;D ;D

Dat pluimkarton en luchtbelletjes vind ik vreemd.  Jean (Steam N) heeft op zijn Turnhout NEEB deze techniek gebruikt en ik heb hem daar bij helpen schilderen en die schuimbelletjes heb ik niet gezien. 

Maar je beslist voor jezelf wat je wil bereiken he en daar heeft niemand anders iets over te zeggen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Het hangt er vanaf welke soort je gebruikt. Ik gebruik bijna exclusief pluimkarton voor het maken van kasseibanen en bakstenen gebouwen in schaal N, gebaseerd op de methode beschreven door Rik Martens in zijn fantastische reeks artikelen in MSM en op YouTube. Ondanks dat hij in H0 werkt, is dit zeker ook toepasbaar in N, al moet je dan natuurlijk een maatje kleiner werken. ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

De truc bij pluimkarton bestaat erin om nadat je de kasseien gedrukt hebt, de plaat in een primer te spuiten en na drogen de kasseien terug plat te drukken door er met een rond voorwerp over te rollen (deegrol, flesje of bokaal).
Daarna kan je het pluimkarton lichtjes opschuren met een 400 grain papier en verder afwerken met de normale acryl verven, washes en dry brushes.

Voordeel van het terug dicht walsen is dat de voegen terug veel kleiner worden en de kopjes afgevlakt worden.
Ik ben er zo in geslaagd van voor Vaerwegh Dok kasseien te maken met een stempel van 1,5 x 1,0 mm wat op N overeenkomt met een normale straatkassei. In H0 moesten het de kleine kasseien zijn die veel op voetpaden werden gebruikt.

20160603_151755 by Frans Peeters, on Flickr

20160603_151809 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik heb een aantal jaren geleden een teststrookje kassei en baksteen proberen te maken met pluimkarton, maar mijn stenen bleven nogal een definitieloos hobbelveld. Nu ik ben geen modelbouwkampioen, maar ook Rik Mertens had de watertoren in N geprobeerd, maar zei dan in z'n overigs schitterende filmpjes dat pluimkarton voor N niet meer echt geschikt bleek wegens relatief te grof.

Ik herinner me niet meer wáár in NEEB Jean (en dus jij, Evan) pluimkarton hebben gebruikt. Dat zou ik wel willen terug zien ('k zoek het dan wel in z'n draaaaaaaad). Want ook pluimkarton heeft een "pluimgewicht", dus toch interessant.

Frans, je was net voor me met je reactie!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Frans, dat ziet er inderdaad heel goed uit. ... pluimkarton een tweede kans geven... pluimkarton kopen... hmmmm... waar... Corona-opsluiting... e-shop België? Of "Forex" als ik me goed herinner, wat volgens Dirk(y) beter zou zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)