Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

steamdriven

Zoals ik eerder al zei: Ik herken de buurt voornamelijk van Google Maps en ik vind het virtueel ook overtuigend.

Mooie ballast, Michiel! Is dat N-rails op die demo?
Wat heb je besteld? Mijn baantje Saint-Ivar speelt af in 1946 en ik denk dat ik op zoek moet gaan naar iets gelijkaardigs van kleur en textuur. Maar dan voor h0 natuurlijk.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#2971
Een drietal jaartjes geleden had ik ongeveer 10 soorten ballast hier getoond en vergeleken. Men had natuurlijk verschillende meningen, en dat is normaal, maar voor mij en mijn gevoel kwam Spurenwelt ballast het dichtst bij wat ik zocht. Op de foto verdenk ik dat het spoor 1 is, maar N-schaal ballast is ook heel overtuigend. Er zijn ook andere zeer goede ballastmerken die ik kan aanraden zoals Minitec, Koemo, Woodland Scenic of AnitaDecor (en zelfs koffiegruis mits gezeefd en veel geduld met het indruppelen) maar voor oude, vuile ballast uit het stoomtijdperk... Bon, 't mijn persoonlijke voorkeur...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2972
Ik blijk een beetje voorbarig geweest te zijn. Mijn bestellingsaanvraag bij Spurenwelten voor een kilo ballast blijkt zonder antwoord. Geen reactie. Mogelijk zijn ze even op non-actief in gevolge de Corona-crisis? Ik wacht nog even af...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Citaat van: Michiel op 27 april 2020, 17:01:04 PM
Een drietal jaartjes geleden had ik ongeveer 10 soorten ballast hier getoond en vergeleken.

Ik heb ondertussen de 3 draadjes die daarover gaan opgeduikeld. Interessant, Michiel. Enkel spijtig dat de photobucket-foto's de tand des tijds niet hebben overleefd... ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

59erke

Citaat van: Michiel op 29 april 2020, 09:05:30 AM
Ik blijk een beetje voorbarig geweest te zijn. Mijn bestellingsaanvraag bij Spurenwelten voor een kilo ballast blijkt zonder antwoord. Geen reactie. Mogelijk zijn ze even op non-actief in gevolge de Corona-crisis? Ik wacht nog even af...

Een herkenbaar probleem. De artikels die ik nodig had waren niet uit voorraad leverbaar dus is het wachten geblazen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik ben even bezig geweest om te zien hoe armseinen zouden staan op deze sectie. Wat er staat zijn "place holders", en niet de definitieve seinen.
Het sein links komt zeker, en beveiligt het binnenrijden van de treinen via het linker spoor komend uit de tunnel. Het sein kan niet links van het spoor staan, dus komt er een kandelaar. Het wordt een stopsein met paarse rangeerpalette omdat treinen die via dit spoor binnenkomen vrijwel steeds in kleine beweging zijn en blijven.

Het sein centraal is nog een twijfelgeval. Het zou het derde spoor van links moeten beveiligen van binnenrijdend verkeer komend uit de tunnel, en ook dit zou een kandelaar moeten worden. Maar normaal zou dit sein vóór de tunnel staan voor de zichtbaarheid. Maar daar is niets aan, want die zien we dan niet. Maar ná de tunnel is een beetje onozel. Ik denk dat ik ze ga weglaten...

De foto eronder is een kandelaar om seinen boven het spoor te krijgen als ze niet links van het spoor kunnen staan. Tegenwoordig doen we dat met een klein rond blauw bordje met een pijl.  ;D



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gips is een interessante materie om skulpteren en om bijvoorbeeld kasseien in te krassen. Maar gips is zwaar. Dus heb ik een zak Sculptamold gekocht om te zien wat er mee mogelijk is. Evan en anderen hebben al prachtig, overtuigend rotswerk getoond, zelfs rivieren en zeeën. Maar kan ik er ook straten mee maken? Dat vraagt dus om een test. Over een dag of 3 zou het een beetje droog en hard moeten zijn...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik heb sinds kort ook Sculptamold ontdekt. Prachtig spul. Straten maken heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dat wel moet lukken. Het droogt niet zo rotshard op als gips hoewel gips wel een van de ingrediënten is.
Met kasseien stempelen hoef je niet te wachten tot het helemaal droog is. Na een uur is het al voldoende uitgehard om verder te bewerken.
Nog een tip: doe er bij het mengen meteen een beetje watergedragen verf door. Dan zie je niet meteen witte vlekken als er eens een stukje afbrokkelt.

evan

en ook een beetje houtlijm in de mix voor het wat meer smeuig te maken ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

59erke

Gaat wel een blikvanger zijn een kandelaar in N, kan je trouwens gemakkelijk vinden http://molignee150.blogspot.com/p/production.html
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

steamdriven

Michiel, ik zou inderdaad het centrale sein op die plek weglaten. Op doorgaand spoor lijkt me deze positie in volle baan weinig realistisch. Op de L0 heb je wel zo'n paar seinen met een abominabele zichtbaarheid maar daar gelden ook bijzondere besturingsregels. Daarbij, ik neem aan dat ook het 2de en 3de spoor een seinbeveiliging moeten krijgen die nu net buiten beeld valt?
Waarom blijven treinen op het linker spoor in kb? Waarschijnlijk een gegronde reden maar ik ben even niet mee. ;)

Ik zie in de threads op het forum meer en meer Sculptamold opduiken. Ik ga dat binnenkort ook nodig hebben. Is er een Belgische leverancier? Ik heb het tot nu toe enkel in Nederland gevonden.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Klaas, prima tip! Dat noteer ik voor wanneer het serieus wordt.

Evan, met gips gebruikte ik enkel houtlijm bij het insmeren van de ondergrond voor een beter hechting. Maar houtlijm in het gips maakt het gips taaier, en krast dan niet zo lekker. Met sculptamold  kan ik wel eens proberen na m'n eerste droge en pure test.

Koen, ik heb die kandelaar hier liggen, klaar om in elkaar te frunniken. 't Zal wel een heel karwij worden, want ze zijn niet voorbereid om werkend te zijn. Daar ga ik nog een paar daagje zoet mee zijn.

Bart, dat linker spoor is een uittrekspoor, en zal uitsluiten dienen om treinen tussen perronsporen en opstelbundel heen en weer te sleuren. Er komen bijna nooit treinen in grote beweging uit de tunnel op dat spoor. De twee middelste sporen zijn de hoofdsporen: links vertrekkend en rechts toekomend. Beide sporen zijn enkelrichting zonder tegenspoormogelijkheid. Dus geen seinen. En het rechter spoor is de lijn naar Tervuren en het sein voor binnenkomst staat wat dichterbij, vlak bij het seinhuis. Dus, maar 1 sein op deze korte sectie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Droge sculptamold moet je niet krassen he Michiel, dat gaat tegenvallen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Nat krassen krast niet lekker... en droog krassen zal tegenvallen... hmmmm... Dan komen we terug uit bij gips...  :-\

Ik vraag me wel af waarom het zal tegenvallen. Maar daar kom ik overmorgen wel achter.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Voor een asfaltweg zou het goed werken in N-schaal, maar als je kasseien wil doen.  Vergeet 't ik doe dat zelfs niet in Ho Schaal.  Voor O schaal en en groter is dat prima om kasseien mee te maken, maar dan wel stempelen als het aan het opstijven is.  In Schaal is sculptamold goed voor landschap en rotsen. 

Experimenteer er gerust mee en je zal je weg er wel mee vinden ;)  Veel plezier en los van dit, volg ik je draadje met plezier. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.