LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Ben

Vervelend Michiel, het vergalt het plezier wat je er in hebt.

Citaat van: Michiel op 31 december 2017, 14:25:17 PM

Tijd om een scenario te bedenken zonder Littfinski?


Zou je niet afstappen van het scheiden van stroomdetectie en terugmelders? Het is een bewuste keuze van je geweest maar ik zie het nut niet.

Ook ik heb ze gescheiden (als ex 3railer met massa detectie, nu als 2railer aangevuld met stroomdetectoren) maar ze zitten bij elkaar met uiteraard korte draadjes er tussen:



Succes op je zoektocht.

Gr, Ben.


Michiel

Hallo Mark,

In sé hoef je niet bang te zijn. Normaal is het kwestie van doen wat er in de handleiding staat.  ;)

Ik ben al vele maanden bezig met dit probleem, en heb al een serieuse lijst van wat wel en niet gaat, of eerder een lijst bij welke het niet gaat. Ik heb nog niet gevonden hoe het wel gaat, en ik kan bijna alle externe factoren uitsluiten.

Ik heb al contact opgenomen met Peter Littfinski, maar dat stuit meteen op "jouw fout", "verkeerd aangesloten" en een paar onzinnge voorstellen. Ik heb de indruk dat hij geen zin heeft om dit ernstig te nemen, want ik zal wel een eenzame klager zijn.

Ik heb voor het moment geen inspiratie meer om nog verder te testen. Alle evidente en minder evidente mogelijke oorzaken lijken nu wel afgevinkt.

@Ben, het grote voordeel is dat de rijstromen enkel door de centrale ringleiding lopen, en niet heen en weer via een bezet/terugmelder. Een ringleiding heeft eigenlijk geen zin meer met een gebundelde oplossing: de rijstromen lopen overal, dikke draden overal om in geval van korsluiting die 5 A te kunnen slikken, en niet doorbranden.

Maar goed, ik ben inderdaad eigenzinnig op dit vlak. Ik wou het meteen goed doen, maar als de elementen waarop je vertouwt niet doen wat ze zouden moeten doen, dan houdt het op. Men kan dan wijzen naar wat er wel werkt, maar wat ik doe zou ook moeten werken... beter zelfs.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Ik snap je. Maar blijf toch vol bewondering jou verhalen lezen. En die van mij komen ook wel eens hier.
Ik heb al heel uitvoerig contact met Uhlenbrock gehad over mijn project. Dit was iets wat zij ook bekijken van kan dat ook?

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Koen

CiteerIk heb al contact opgenomen met Peter Littfinski, maar dat stuit meteen op "jouw fout", "verkeerd aangesloten" en een paar onzinnge voorstellen. Ik heb de indruk dat hij geen zin heeft om dit ernstig te nemen, want ik zal wel een eenzame klager zijn.

Vreemd, ik heb dit ook meegemaakt wanneer ik seindecoders voor iemand testte. Ook ik had problemen bij het testen en bleef op mijn honger zitten wanneer ik met hem contact opnam.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Ben

Citaat van: Michiel op 31 december 2017, 15:22:08 PM

Ik heb al contact opgenomen met Peter Littfinski, maar dat stuit meteen op "jouw fout", "verkeerd aangesloten" en een paar onzinnge voorstellen.


Kijk eens op deze link helemaal onderaan: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ldt-infocenter en bel eens met Teunis. Drie avonden in de week ondersteuning, niet geschoten altijd mis.

Gr, Ben.

marctje

Mijn latijn is zo ongeveer op. Ik heb geen ideëen meer om te proberen. Ik kan die vastlopers niet verklaren. Hopeloos!


Probeer eens met Grieks, misschien helpt dat.  ;D ;D ;D.
Alle gekheid op een stokje, ik wou dat ik je kon helpen maar ben zo leek als iets met elektronika. Mijn baan rijdt digitaal en dat is het zo ongeveer. Ik kan je wel veel moed en sterkte wensen met dit probleem.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Ik ben er nu toch vrij zeker van dat het probleem inherent is aan de RS modules. Je hebt alles gedaan om de ideale omstandigheden te scheppen en toch gaat het nog fout.
Misschien is er iemand die jou een RS terugmeldmodule van een ander merk wil lenen om te zien of dat verschil maakt.

modelbouwpatrick


Michiel

#1703
Ik heb hier de LDT RS16-O gebruikt (niet kopen!) als feedbackmodule, in combinatie met klassieke diodeschakelingen (een diodebrug met weerstand en condesator) als stroomdetector.

@Klaas, ik heb ook een vaag vermoeden dat het intern probleem is van de Littfinski software in de modules. Maar bewijzen kan ik het ook niet. Het enige andere merk dat RS-terugmeldmodules maakt (naar mijn weten) is Lenz, maar aan 3x de prijs. De aansluiting is wel iets anders (als ik het goed heb). Men moet er apolaire signalen aanbieden. Een diodeschakeling met de digitale spanning erop aansluiten gaat niet. Dat zal eerst via een extra opto-coupler moeten lopen. En dan zit ik bij Ben's opstelling (maar RS ipv S88)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Michiel,
om terug te komen op de test zonder treinen.
Als er geen treinen op de bezetmelders staan, dan staan alle bezetmeld punten toch uit. Ik zou dan denken dat als er een spookmelding binnenkomt dit te zien is in dat venster?
Als de terugmelder dan ook vast loopt, dan blijven al deze punten ook opgelicht?
Of ben ik fout?

Maar ik denk dat het nu eerder een tijd is van feesten ipv te zoeken ;D
Het beste voor 2018, dat je probleem gevonden wordt in 2018, en liefst helemaal in het begin en niet op het einde ;)


Michiel

Freek, wanneer er geen treinen op de baan staan, is er inderdaad geen bezetmelding. Wanneer er een Littfinski vast loopt, komt er ook geen melding binnen. De huidige toestand van de vastgelopen module blijft behouden, dus zonder bezetmelder actief.

Een spookmelding komt niet van de vastgelopen module, maar van de ander modules. Een trein werd niet correct gedetecteerd door de vastgelopen module, en schiet door tot wanneer ze onverwacht door een ander module op een ander plek wordt gedetecteerd = spookmelding.  ;)

Restaurant is straks met de kinderen om 19 uur. Tot dan heb ik tijd om te mijmemeren over hoe ik dit probleem zal oplossen. De keuzes die gemaakt moeten worden, de konsekwenties... Niet evident.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Ai Ai Michiel,
niet prettig om zo het jaar te eindigen, maar nog even en je hebt een nieuw jaar om uw problemen te vinden en op te lossen, de aanhouder wint, het zal dus wel lukken.
Smakelijk deze avond, een goed eindejaar en een fantastisch 2018 gewenst,
Dat 2018 je oplossingen mag brengen voor al uw treinproblemen. 

Michiel

Een mogelijkheid is om eens een prototype te ontwikkelen met Arduino: piggyback met 8 input optos, RS-bus connectie, de firmware heb ik dan in de hand. Ik begeef me dan wel op onbekend terrein, en het zou een jaarproject kunnen worden. Maar 't is overwegen waard.  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 31 december 2017, 16:33:22 PM
...ik heb ook een vaag vermoeden dat het intern probleem is van de Littfinski software in de modules. Maar bewijzen kan ik het ook niet.

Op de manier dat je nu test kun je inderdaad niks bewijzen, maar ik heb je uit mijn praktijkervaring al een paar keer een beetje proberen helpen met testen en het heilig principe blijft: elimineren.
Ik mag dan wel al iedere keer teruggefloten geweest zijn door anderen die het allemaal beter (menen te) weten maar ik zal nogmaals een poging doen nu iedereen blijkbaar toch aan het einde van zijn Latijn is, want voor mij moet het nog beginnen  ;)
Je betrekt veel te veel parameters in je testen nu, rijdende treinen, TL-verlichting, slechte voedingen, slecht gesternte nog net niet, maar als je iets ten gronde wil testen test je de verschillende  elementen zoveel mogelijk apart in plaats van allemaal samen.
Dus als je wil weten of de Littfinski software de boosdoener is moet je een labo opstelling maken met enkel wat strikt nodig is, los van je modelbaan.
Maak een opstelling met enkel het Litfinski materiaal, liefst op een heel betrouwbare voeding, heb je daar geen honderden euro's voor over, neem dan een dikke batterij, maar zeker gescheiden van alle voedingen van je baan en test of de modules dan nog vast lopen. Misschien loopt er wel een buffer over als er teveel meldingen komen, dat kun je op je testopstelling allemaal proberen door ingangen te simuleren, niet door rijden de treinen die allerhande storing geven maar door eenvoudige schakelaartjes aan de ingangen. Of als je toch een Arduino bij de hand hebt, laat de ingangen bezet worden met de uitgangen van de Arduino, je kunt dan zelfs tellen hoeveel pulsen je geeft en hoe snel, misschien vind je zo wel een software bug.
Zo, ju weet nu weer wat gedaan voor 2018  ;)

Klaas Zondervan

Franky, ik vind dat je wel erg ver gaat in het beschrijven van een "schone" opstelling.
Michiel is al ver gegaan door te voeden met afgevlakte gelijkspanning. Dat loste het probleem niet op. De module is ontworpen voor voeding uit een 50Hz trafo. Littfinski hoort te weten dat het lichtnet tegenwoordig vol zit met rommel. Als de module daar niet tegen kan, dan is dat een ontwerpfout en niet een fout van Michiel.

Testen in een omgeving zonder rijdende treinen: de module is bedoeld om te werken in een omgeving met rijdende treinen. Als hij daar niet tegen kan, dan zit de fout in de module, en niet bij Michiel.

Michiel heeft al de RS draden beter getwist. Ik zou niet weten wat hij nog beter kan doen.

Een buffer overlopen, hoe zou dat kunnen? De module buffert de stand van 16 meldpunten totdat ze door de centrale worden afgevraagd. Ik zou niet weten wat er dan kan overlopen.

Kortom, ik kom tot de conclusie dat de module zichzelf ophangt door een interne fout. Iets anders kan ik er niet van maken.