Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 29 december 2017, 21:15:30 PM
En wat bedoel je met "de voeding van de hobbykamer"? Ik zit hier letterlijk naast de "compteur".
Ik bedoelde de bedrading tussen de hobbykamer en de compteur. Als die lang is of te dun of er zitten veel andere verbruikers op, dan kan je spanningsfluctuaties krijgen. Maar als je er vlak naast zit zal dat wel meevallen. Ik probeer ook maar te verzinnen waar je allemaal nog naar kan kijken.

Michiel

#1666
Het verschil met of zonder TL-verlichting op de AC voedingspanning uit de trafo is niet merkbaar. Wel zit er constant een spike op de wisselspanning alsof er ergens iets per fase aansnijdt, en meteen het net vervuilt. Nog geen idee of het iets in huis is, of iets wat van buiten komt.

Deze ochtend de treinen weer laten rijden. Na 25 minuten de eerste vastloper. Daarna na 2 uur en 35 minuten een tweede vastloper. Ik merk niets speciaals op de sinus van de voedingspanning, behalve de constante spike. (mogelijk ben ik steeds te laat).

Treinen weer in het gareel zetten, en weer testrijden, nu zonder TL-verlichting... maar zo langzamerhand wel een beetje hopeloos...



(P.S., alle foto's hier in dit draadje staan op Google, en ik merk geen probleem. Alle foto's blijken toch zichtbaar, zelfs na vele maanden.)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Michiel ik voel met je echt met je mee, het lijkt een ongrijpbaar fenomeen. Zal ik nog een wilde richting inslaan. TL verlichting zou het kunnen dat die een hoogfrequent signaal produceert waar de littfinski's last van hebben omdat ze stomweg op de verkeerde plaats zitten ten opzichte van de TL balken? Ik weet het is heel ver gezocht maar de meeste logische paden zijn al ten einde bewandeld. Als het inderdaad hoogfrequente inslag op de terugmelders zou zijn dan zou je dit kunnen oplossen door metalen afscherming bij de terugmelders aan te brengen. Zeker om het uit te testen zou een stukje aluminium folie al resultaat kunnen hebben. Maar dit is een verhaaltje uit de schuif sterke verhalen uit vervlogen tijden. Ik kom op dit idee omdat ik in mijn tienerjaren met lokale radio bezig was en we soms kans zagen om de TL balken van de buren aan te zetten als we lekker aan het klooien waren. Ik weet dat dat de omgekeerde richting op was en best logisch verklaarbaar is, maar ik vraag me dan af zou het onder ongunstige omstandigheden ook andersom geen invloed kunnen hebben. Want het is wel frapant dat je "slechts" twee uur kunt rijden met TL aan en veel meer uren als de TL uit is, terwijl er op de spanning geen echte noemenswaardige verschillen te zien zijn.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Michiel

Het is inderdaad iets behoorlijk ongrijpbaars. Dat de treinen gisteren 5 uur onafgebroken hebben kunnen rijden zonder TL-licht, beschouw ik nog steeds als vallend binnen de natuurlijke variatie van de meting: soms loopt de handel vast na 5 minuten, soms na vele uren.
Wanneer ik herhaaldelijk vastlopers heb met TL-licht aan, en nooit met TL-licht uit, dan begint het betekenisvol te worden. Maar voorlopig ben ik heel sceptisch. En voor ik weer allerhande theoriƫn en hypothese ga poneren, wil ik het TL-verhaal definitief kunnen opzij leggen. In elk geval bedankt voor het meedenken.

De treinen rijden nu een uur zonder TL-verlichting. Ze hebben vandaag al 1200km in de wielen, en willen ze weer 5 uur rond krijgen, zal er nog wel wat bij komen.

Vandaag sneuvelde de twee loc tijdens de testen: de Fleischmann type 93 waarvan motor blockeerde en gloeiend heet wordt. Goed voor onderhoud.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Maar de creatieve kant krijgt zo ook een beetje aandacht. Ik ben zo bezig met het proberen en plaasten van een paar algemene elementen. En dan even in "Urbanie-perspectief" gaan kijken of het een beetje klopt...  ;D

(mijn sporenbundel draait iets anders weg om aan te kunnen sluiten op de helix, maar voor de rest proberen om het een beetje gelijkend te krijgen kwa verhoudingen)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Is het vervangen van de littfinski's  door een ander merk mogelijk een oplossing ?
Ik weet het, het is vergezocht maar ik zoek maar mee naar een oplossing.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Vervangen kan, maar is voor mij financieel er moeilijk haalbaar. Lenz heeft ook z'n gamma aan bezet- en terugmelders, maar voor een veelvoud van de prijs. En deze Littfinski's krijg ik niet meer kwijt (wie zou ze nu nog willen kopen?). Ik zou de overstap naar Lenz voor de bezetmelding willen vermijden. Maar gezien ik nu de S88xPressNetLi interface heb van Rosoft, denk ik dat S88 producten ook een optie zijn, en die zijn wel weer betaalbaar. (Maar met de Littfinskis blijf ik wel zitten, vrees ik)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Michiel op 30 december 2017, 14:50:15 PM
Vervangen kan, maar is voor mij financieel er moeilijk haalbaar. Lenz heeft ook z'n gamma aan bezet- en terugmelders, maar voor een veelvoud van de prijs. En deze Littfinski's krijg ik niet meer kwijt (wie zou ze nu nog willen kopen?). Ik zou de overstap naar Lenz voor de bezetmelding willen vermijden. Maar gezien ik nu de S88xPressNetLi interface heb van Rosoft, denk ik dat S88 producten ook een optie zijn, en die zijn wel weer betaalbaar. (Maar met de Littfinskis blijf ik wel zitten, vrees ik)

Is het altijd een andere melder? of is er een wederkerend patroon van 1 of (een paar) melders?
Het is wel vreemd, dat je daar in het begin nooit last van gehad hebt... (of ik moest er over gelezen hebben)
misschien eens kijken wat er bij is gekomen, misschien zit daar ergens het probleem?

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Zo, weer een twijfel minder. Een Littfinski module is weer, na twee en een half uur, vast gelopen, nu zonder TL-verlichting. Het TL-verhaal kunnen we opzij schuiven.

Ik ga morgen draad twisten, en zien of dit iets varanderd. Ik geloof niet dat dit zal helpen, want de RS-lijn ligt alleen in z'n kabelgoot, zonder andere lijnen in de buurt. Maar het is om veronderstellingen uit te sluiten.

En zeggen dat ik blijkbaar alleen ben met m'n probleem. Ik hoor of lees niemand van de andere Littfinski-gebruikers klagen. Het is dus echt een lokaal probleem, eigen aan dit huis, deze kamer, mijn modelbaan.   :-\

@Yannick, het is steeds een andere melder. Ik kan geen verband vinden in een vastlooppatroon. Steeds weer een ander moment, andere melder, andere module. Ik heb het eigenlijk altijd al gehad. De rede dat ik eerder (een paar maanden gelden) Peter Littfinski had aangeschreven, de rede dat ik een S88xPressNetLi interface heb aangeschaft, de rede dat ik de bekabeling van m'n baan drastisch heb vereenvoudigd, (en ook de rede dat ik Saraan heb verkocht). Telkens wanneer de baan een paar uur zonder problemen reed dacht ik dat ik het gevonden had. Maar nee.

Ik heb nog nooit zo intensief zitten rijden, echt met het doel om eindelijk van deze miserie af te zijn, maar zo evident lijkt het niet te zijn. Jammer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

I kreeg net weer een brainwave! ('t doet geen pijn, ik krijg ze maar zelden  ;) )

Een PC-processor of graphische processor durft soms ook plots te blokkeren. Meestal een geval van thermische beveiliging (oververhitting). Mogelijk dat deze pic (als het pics zijn: Zilog Z86e0812) ook oververhit geraakt? Als er eentje vast loopt, zal ik eens gaan voelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

Michiel , ik volg u draadje  nu toch al eventjes en zit hier ook stil mee te denken , als ik het me goed voorstel zit er een plastiek kapje om die decoders , misschien die eens verwijderen en dan een koelvinnetje op de processoren leggen

Heb je er een paar nodig om te testen , ik heb er hier een hoop liggen , je mag er altijd komen afhalen om te testen

Woon omgeving van Leuven (haasrode , niet zover van de winkel het spoor af )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

#1676
Dat is heel vriendelijk aangeboden, Kris. Ik ga me er wel eerst van vergewissen of de processoren wel warm worden. Ze zijn gemonteerd zonder behuizing, de processor staan dus open en bloot (foei!). Ik heb de treinen weer gestart, ze draaien hun rondjes. Straks eens voelen hoe heet/koud de processoren staan...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1677
De treinen rijden nu een kwartier, en de processoren zijn niet eens lauw. Oververhitten zullen ze zeker niet. Dat is dus ook wel uit te sluiten...

Edit: ... en koud vastgelopen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Elke keer geef je meer info over het probleem. (Waarom geef je nu pas de info dat het probleem bij verschillende bezetmelders voorkomt).

Stap voor stap sluit ik uit wat het probleem kan zijn.

Ik heb nog geen vermoeden waar het fout loopt.

Soms lees ik wat bijdragen, maar niet allemaal.

Kan je zeer kort en bondig nog eens je hardware opsommen.

En de problemen die je ondervindt.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

#1679
Hallo Geert,

ik geef al sinds april dit jaar mee dat het probleem optreedt onwillekeurig tussen de verschillende melders. Soms herhaal ik het, deze maand al een paar keer. Maar ik snap dat je m'n draad van 100+ pagina's niet helemaal door hebt gelezen.   ;D

Maar dit is bondig een overzicht van mijn hardware:

Een Lenz LZV100 centrale, verbonden met PC via een LI-USB of S88xPressnetLI interface, Koploper als verkeersbeheerser.
Ik gebruik de RS-feedback bus van Lenz voor de terugkoppeling van bezetmeldingen. De 10 feedbackmodules zijn van Littfinski: RS-16-O. Met deze laatste heb ik dus de problemen, maar kan nog steeds niet de oorzaak van het vastlopen achterhalen. De processor lijkt plots te hangen, en enkel het wegnemen van de voedingspanning (en weer aanleggen) kan ze resetten. Soms loopt er eentje vast na 5 minuten, soms na 5 uur. De feedbackmodules worden nu gevoed met een gestabiliseerde voeding van 12V DC.

Daarnaast heb ik nog 2 OC32 modules voor het sturen van de 40 wisselservos, en 2 xTreme keerlusmodules. Met deze modules heb ik totaal geen probleem.

(edit: zowel de Lenz toestellen, als de Littfinski modules hebben de meest recente firmware)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)