Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 26 december 2017, 23:28:51 PM
Volgens de aanwijzingen mogen de draden getwist worden, maar moet niet.
Ik heb intussen gevonden dat het moet. Handleiding paragraaf 4.6

Gerolf

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 december 2017, 00:03:59 AM
Citaat van: Michiel op 26 december 2017, 23:28:51 PM
Volgens de aanwijzingen mogen de draden getwist worden, maar moet niet.
Ik heb intussen gevonden dat het moet. Handleiding paragraaf 4.6

... dan zou ik dat toch maar doen. Een UTP-kabel slopen en je bent geholpen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt Klaas voor het vinden van een voorschrift. In een ander document stond dat het mocht maar niet moest, maar kan het niet meer terug vinden. Maar in elk geval, de draden van m'n RS-bus zijn al getwist. Met de hand gedaan, maar zoals gezegd, met ongeveer een omwenteling per 10 cm. Dat is dus goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 27 december 2017, 08:32:14 AM
... in elk geval, de draden van m'n RS-bus zijn al getwist. Met de hand gedaan met ongeveer een omwenteling per 10 cm. Dat is dus goed.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar
... daaruit haal ik dat je pakweg 100 twisten per meter moet hebben - dus om de cm ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat is 10 keer meer dan ik nu heb. Maar langs de andere kant ben ik dan wel de eerste modelbaanbouwer die RS-lijn zou aanleggen met exact voorgeschreven windingen per lopende meter. Ik denk dat de meesten toch gewoon draden trekken (al dan niet getwist) aansluiten en rijden. RS-bus kan toch niet zo kritisch zijn. Dan zou Lenz toch al duizenden klachten hebben gekregen der afgelopen pakweg 20 jaar, dat hun feedback niet werkt.

Dit louter als bedenking. Straks rij ik weer, want ik heb overal weer spanning.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik hoop absoluut voor jou dat het werkt ... en anders heb je nog een alternatieve oplossing  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 27 december 2017, 10:47:49 AM
Ik denk dat de meesten toch gewoon draden trekken (al dan niet getwist) aansluiten en rijden. RS-bus kan toch niet zo kritisch zijn.
Aangezien het een stroomgestuurde bus is verwacht ik ook dat het niet erg kritisch kan zijn. Ik zal ook niet beweren dat je probleem daar zit, maar om het uit te sluiten kan je de draden nog verder twisten.
In de betreffende paragraaf staat ook dat je de RS niet samen met voedingsdraden in 1 bundel moet laten lopen. Je kan eens kijken hoe dat bij jou zit.

Michiel

Ik heb de nieuwe voedingslijn volledig apart aangelegd, ver verwijderd van alle ander lijnen.

En zo is de spanning weer aangelegd, en de sinus is nu proper (op een spike tegen de top na, alsof er een dimmer in de buurt op de 220V zit). Acht treinen rijden weer. Met hernieuwde spanning is het nu wachten of oude spoken weer opduiken...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1628
Update 12u30: 10 treinen reden nu een uur, en ze rijden nog steeds. Nog geen spoken gezien, maar ik blijf gespannen het rijden van de treinen volgen. "Vervelend hé!" ;D

Update 13u20: Spookmelding en een geblockeerde terugmelder!  :(

Ik zal nu de RS-bus bekabeling eens onderhande nemen. Wie dacht dat een modelbaan bouwen simpel was: sporen leggen, draden aansluiten en rijden maar...?  ::)

Update 14u00: 2 terminatorweerstanden van 460 ohm blockeren de RS-bus, met 3k3 op elk uiteinde werkt het weer. 10 treinen rijden weer rondjes...

Update 15u00: één uur rijden de treinen nu weer rondjes; geen spoken, alles rijdt...  ::)

Update 15u20: een feedbackmodule is vastgelopen. Spoken zijn terug...  :(

Update 15u45: ik heb op de DCC ingangen van alle feedbackmodules een weestand gezet, om zeker te zijn dat er geen vreemde pulsen (TL-licht of zo) binnen komen op de open ingangen. Treinen rijden weer...

Update 18u00: de treinen rijden hier nu meer dan 2 uur onafgebroken rondjes. Ik weet dat het te vroeg is voor gejuich, maar weer lijkt het de goede richting uit te gaan. Hoe lang moeten de kleintjes rondjes rijden opdat ik erop kan vertrouwen dat de spoken weg zijn? Geen idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik denk dat je een halve dag zonder meldingen kan doorbrengen dat de missie geslaagd is.
En dan een paar dagen later nog eens een uurtje of 2 proberen.

Blij te horen dat er een einde in zicht is
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Einde in zicht? Het is zoals dansen op de slappe koord: of je in het begin valt, of op het eind, je moet steeds weer herbeginnen. Ik ben nog steeds niet gerust, en zal het nog lang niet zijn want ik heb geen aanwijsbaar en duidelijke oorzaak gevonden. Prutsen in het duister, hypoteses bedenken, en remedies ervoor uitproberen... dansen met spoken op een slappe koord in het donker.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Koen

#1632
@ Michiel,

Blij te horen dat de problemen mogelijk van de baan zijn. Het is niet evident om dergelijke problemen onder controle te krijgen hé  :-[. Soms is het beter om niet teveel te mijmeren over wat de oorzaak was. Soms onderneem je een aantal logische stappen die dan leiden tot een oplossing, zonder te weten wat nu echt de oorzaak was. Dit is zo in de modelbouw maar even goed in de dagdagelijkse techniek :).

Nu kan je je concentreren op de leukere dingen van de modelbouw.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Na drie en een half uur heb ik de treinen terug naar het schaduwstation gestuurd voor een welverdiende rust. Hieronder een groepsfoto van de dappere helden. De G3 is gesneuveld in de strijd. Ik hoop dat de miserie met spookmeldingen nu helemaal van de baan is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval