Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#1605
Peter, dat is heel vriendelijk aangeboden, maar ik zal niet tot bij jou geraken.  :(

Ik heb hier nog een Velleman pc-scope-kit in de schuif liggen. Misschien het moment om het ding te monteren. Meten is tenslotte weten...

Tijden m'n duurtest (nu 2000km over een 8-tal uur) heeft één locomotief de pijp aan maarten gegeven. Die ligt nu in de ziekenboeg, wachtend op herstelling. Maar ondertussen rij ik weer een uurtje met 7 treinen, en vreemd, maar alles blijft lopen. Het is wachten tot wanneer de sluimerende spoken zich weer manifesteren...

P.S. een uur verder met 8 treinen, en plots weer een terugmelder geblockeerd. Morgen ga ik die scope-kit in elkaar solderen, en zien of ik wat wijzer wordt bij het bekijken van het RS-signaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Toch weer vervelend, iedere keer lijkt het goed te gaan maar dan is het toch weer prijs.

Als ik zo probeer om jou probleem een beetje inzichtelijk te maken voor mezelf zijn er eigenlijk maar twee zaken die alle Littfinski's gemeenschappelijk hebben en dat is de voeding en de RS bus. Zoals door Gerolf en Peter al opgemerkt is zou ik ook eerst aan de voeding denken maar dat lijkt uitgesloten tenzij het de voedingsmodule zelfs zou zijn, maar dat is met een multimeter waarschijnlijk wel te constateren. Ik bedoel zou het kunnen zijn dat die voedingsmodule zelf even in spanning dropt of soms een beetje (meer) wisselspanning meegeeft?

Dan de RS bus daar heb ik geen kennis van maar als ik jou verhaal goed begrijp dan zouden daar dus mooi 128 pulsjes te zien moeten zijn als alle terugmelders aangesloten waren. Dat moet je met een scoop wel kunnen zien. Maar ik dacht (en ik begeef me nu op glad ijs omdat ik de bus niet ken) zou het geen mogelijkheid zijn om de Littfinski "galvanisch" te scheiden van de bus door  middel van een diode? ik bedoel daarmee zou het mogelijk zijn om een diode op te nemen in de uitgang van je module om er op die manier voor te zorgen dat rommel op de RS bus niet aan de uitgang van je module kan komen? Ik weet natuurlijk niet of het RS protocol dat aan kan want je spanning wordt daardoor wel vermindert, maar zo zou je wellicht wel bagger buiten de deur kunnen houden. Waar ik ook nog aan zit te denken is de timing op de bus *nogmaals ik ken RS dus niet* zou het kunnen zijn dat de cycle van 128 pulsjes net te lang duurt en dat een module daardoor "voor zijn beurt begint te praten" en daarmee het timeslot van de opvolgende module afpakt die daardoor de weg kwijt raakt.  Iets anders dat ook gemakkelijk te controleren is, komt alle spanning bij je baan van dezelfde kring? Ik heb niet in modelbouw soms rara verschijnselen gezien wanneer installaties vanuit verschillende kringen gevoed werden. Zijn maar wat gedachten waar ik hoop dat je je voordeel er mee kan doen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Michiel

Bedankt voor het meedenken, Rini.

Ik heb m'n Velleman speelscoop in elkaar gesolderd, en eens de signalen rond de terugmelders bekeken. Het RS signaal lijkt op een blokgolf, maar ik weet niet wat ik zou moeten zien. Ik heb met de scoop ook de voedingspanning bekeken, en dat is minder mooi. Wanneer de Lenz centrale uit staat is het nog vrij proper (met 1 spike net voor de top van de sinus) maar wanneer ik de LZV100 aan zet, komt er plots veel meer rommel op de sinus. Dat lijkt me niet goed.

Ik ga m'n hele voedingsconfiguratie herzien en lijnen heraanleggen, maar eerst uitzoeken wie er allemaal rommel op de voeding gooit. Ik wil weten wie die vuille gasten zijn....

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

#1608
Citaat van: Michiel op 25 december 2017, 18:40:52 PM
...Ik wil weten wie die vuile gasten zijn....

Het zijn die van Vuile Mong  :D :D :D




Gekheid op een stokje!

Kan je met je scoop een voortdurend signaal naar je PC brengen?  Indien ja, blijven signalen voeden naar je PC en bij een spookmelding direct je flow afzetten en de signalen vlak voor de spookmelding analyseren.  Als je 2 lijnen hebt, monitor dan je RS- en je voedingslijn.
Is maar een denkwijze...
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Michiel op 25 december 2017, 18:40:52 PM
...Ik heb met de scoop ook de voedingspanning bekeken, en dat is minder mooi. Wanneer de Lenz centrale uit staat is het nog vrij proper (met 1 spike net voor de top van de sinus) maar wanneer ik de LZV100 aan zet, komt er plots veel meer rommel op de sinus. Dat lijkt me niet goed.

Hoe meet je?  Waar meet je?  Een schema van hoe en waar je meet en hoe je volledige voeding in elkaar steekt, kan misschien een antwoord geven op je nogal vrij verontreinigde spanning?
Groetjes, Peter


Michiel

@Peter, de PC-scoop dat ik hier heb is echt minimaal: één lijn, geen opname, eenvoudige triggering. Het meten gebeurt nogal direct: klemmen op de lijn (RS of voeding) en kijken hoe het signaal er uit ziet met Lenz centrale uit en aan. De centrale staat helemaal niet in verbinding met de voedingslijn, op geen enkele manier.  En ik heb m'n bekabeling al in stukjes gesneden op te zoeken in welk deel van de baan het probleem optreedt. Veel rijden is er niet meer bij.

Ik heb alle stroomvreters van de voedingslijn gehaald, en nog steeds rommel op de lijn wanneer ik de centrale aan zet.

Hoewel ik geen oorzakelijk verband kan aantonen tussen de vuile voeding en het vastlopen van de bezetmelders, ga ik toch alle voedingslijnen heraanleggen. Ik heb ook geen andere verklaring voor het vastlopen, dus hopen maar dat het de voeding is. Alle oude bedrading gaat er uit, en zal vervangen worden door nieuw en beter. Wat een geluk dat dit een hobby is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Michiel,

Even luidop denken, komt de vervuiling niet via de netspanning door de Lenz centrale?
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Wanneer ik de voedingspanning meet op de uitgang van de trafo zonder dat er ook maar iets aanhangt, dan komt er geen rommel binnen, ook niet als de centrale aan staat. De rommel komt op de voeding via de bedrading, niet via de trafo.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je hebt die scoop snel aan de praat gekregen !

Die voeding-verontreiniging valt op het eerste gezicht nog mee.
   Als je weet dat dit nog gelijkgericht en afgevlakt wordt ...
Het kan niettemin nuttig zijn om op diverse plaatsen te meten: vlakbij je trafo, op het einde van de "ketting", ...

Maar nu je een scoop ter beschikking hebt, zou ik vooral de RS eens in beeld brengen,
  en liefst met veel treinen op de baan om sneller de spoken te zien
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Her RS-signaal heb ik natuurlijk ook bekeken: een blokgolf met wat ruis op, maar aanvaardbaar lijkt me. Meer zinnigs kan ik er niet over zggen, want ik weet niet wat ik ideaal zou moeten zien. Maar regelmatig zitten er spikes en dips in het signaal (niet op de foto te zien). Niet constant maar af en toe zie ik zo'n uitschieter, onafhankelijk of er treinen rijden of servo's draaien. Ik vermoed dat deze het gevolg zijn van storingen op de voeding, maar dat is speculatie.

Gisteren avond heb ik de oude voedingsbekabeling volledig ontmanteld. Vandaag hoop ik de nieuwe en beter voedingslijn geïnstalleerd te hebben. Dan kan ik weer rijden en meten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Zijn de RS draden getwist? In de handleidingen kan ik niet vinden dat dat moet, maar het zou kunnen helpen.

Gerolf

Klopt die top-tot-top spanning van de RS? Slechts 200 mV ??
Bestaat RS niet uit twee draden, die je elk tov massa dient te meten ?
    even opgezocht, schijnbaar is één van beide een massa ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De RS bus is een stroomgestuurde bus. Het is dus niet verwonderlijk dat de spanning tamelijk laag is.
Zie b.v. https://sites.google.com/site/dcctrains/rs-bus-feed Daar staat ook dat de draden getwist moeten worden.

Michiel

Sorry dat ik niets technisch kan bijdrage tot het RS-verhaal. Volgens de aanwijzingen mogen de draden getwist worden, maar moet niet. Men mag aftakkingen maken, maar geen lussen. Ik heb een enkelvoudige lijn met erop, na elkaar, de feedback-modules geplaatst. De lijn is ongeveer 5 meter lang, en ik heb de bedrading van de RS-bus vrij grof getwist (ongeveer 1 omwenteling per 10 cm).

De nieuwe voedingslijn is aangelegd. Morgen opruimen, baan stofzuigen, en eens nameten of ik weer overal waar hoort spanning heb. Als alles goed gaat, rijden de treinen morgen weer. Duimen maar...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

Hopelijk dat het heraanleggen van de voedingslijn het probleem verhelpt. Thumbs up!
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval