Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

doomslu

Ik hoop voor jouw kleine locomotiefjes dat die 500 Km schaalkilometers zijn.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Schaalkilometers zijn voor watjes. Ik ga voor het échte werk!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Citaat van: Michiel op 21 december 2017, 13:10:21 PM
De railgom is gewoonweg onmisbaar tijdens de eerste ritten, samen met een scherpe houten spatel om de harde lijmspetters van het railloopvlak weg te pitsen. Succes met het aansluiten van de laatste secties, maar wel jammer dat je moet doorwerken tussen de feestdagen. Sterkte!

P.S. ik ben even terug naar jouw Götterdämmerung gaan kijken, want ik herinnerde me niet meer goed hoe je baan eruit zag, maar dat is warempel een gigantisch project! Ligt het hele sporenplan bijna uitgelegd en aangesloten?

Schaduwstation en helix zijn sporen al uitgelegd en aangesloten. Van het grote station zijn de sporen ook al eens uitgelegd geweest. Momenteel vervangen door een voorlopige keerlus om te kunnen testen. Verder is de ruwbouw in een L-vorm al klaar. De overige plaats wordt nu in beslag genomen door een provisoire tafel waarop de eerste digitale testen hadden plaatsgevonden en waar de voorbereidingen op gebeuren zoals een collectie zelf-gesoldeerde bezetmelders, een vierkante meter landschap voor test-doeleinden en meer... Zal eens een update moeten voorzien in mijn draadje met foto's.

Michiel

#1578
Citaat van: Doornroosje op 22 december 2017, 14:49:37 PM
... Zal eens een update moeten voorzien in mijn draadje met foto's....
Moet je inderdaad eens doen!  ;)

Deze ochtend heb ik een occasie ESU LokPilot Micro in deze ex-KPEV T13 type 99 van Fleischmann gestoken (nog wel in SNCF uitvoering, maar daar komt ooit een verandering in). En ze rijdt super! Deze Fleischmann is een recent ontwerp en productie, en wat een verschil met het spul van 20 tot 40 jaar oud dat ik hier heb rijden! Ik had deze loc nieuw gekocht voor een prikje (€42, normaal rond €150) omdat er een productiefout in zou zitten (waggelen van de loc), maar daar merk in dus helemaal niets van.

Ze is dus klaar voor de dienst. Normaal met haar 45km/u zou ze rangeer- en licht goederenwerk moeten verrichten, maar wegens gebrek aan geschikt inzetbaar materieel zal ze tijdelijk omnibussen trekken (zoals in't echt ook wel gebeurde). En ze zal dus ook een vreselijke hinder zijn op het hoofdspoor wegens haar traagheid... heerlijk toch! Het omschilderen naar Belgische Staat bruin zal ooit wel eens gebeuren.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1580
... en ben er heel blij mee. Het heeft net een uurtje mee rondjes gereden: probleemloos zuiver en zacht.

En deze rijsessie van vandaag (600km in 1 uur) verliep erg goed, met maar amper problemen. Meer dan 50% van alle problemen zijn te verhalen op één locomotief: de Arnold T18 (zie eerder in dit draadje). Ik zal deze loc een zeer grondig onderhoud moeten geven, zowel elektrisch als mechanisch.

Tegen de voorschriften heb ik een 1K ohm terminator weerstand op de RS-bus gezet. Normaal hoeft dat niet voor lijnen korter dan pakweg een kilometer, maar gezien ik vrij veel terugmeldingsproblemen heb, met spookmeldingen, dacht ik: waarom niet eens proberen. Ik heb sinds dan niet één wilde spookmelding gehad. Het is nog vroeg om juichen, maar het lijkt weer een stap in de goede richting.

Het laatste zorgekindje is de Engels wissel (centraal op de foto). Ik heb meer problemen met de engelse wissel dan met alle andere wissels samen. Dus voorlopig toch wel een beetje teleurgesteld betreffende deze Peco wissel, maar ik geef de hoop nog niet op. Mogelijk kan de wissel betrouwbaarder gemaakt worden.

Ondertussen wat aan het passen en proberen hoe het kopstationnetje van het elektrisch lijntje naar Tervuren gaat komen te liggen (de drie linker kopspoortjes)...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 23 december 2017, 15:45:37 PM

Het laatste zorgekindje is de Engels wissel (centraal op de foto). Ik heb meer problemen met de engelse wissel dan met alle andere wissels samen. Dus voorlopig toch wel een beetje teleurgesteld betreffende deze Peco wissel, maar ik geef de hoop nog niet op. Mogelijk kan de wissel betrouwbaarder gemaakt worden.


Is er een optie om de Engelse wissel te vervangen door enkele gewone wissels ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik zou liever deze engelse wissel goed werkend zien, en daar de moeite in steken, dan de hele wisselstraat om te bouwen. Dat zou veel werk zijn, want zomaar twee wissels inpassen is het ook niet.

Ik ben begonnen met de wisselaandrijvingen, te beginnen met de bewuste Engelsman. In totaal zijn er 14 wissels op deze module, maar ik begin alvast met 2 om te ontdekken hoe het werkt. De servos zijn van het digitale type (MG90s), en heb er nog geen ervaring mee. De servohouders zijn van Jean (Steam.N) en de servodecoders van Rosoft (ook voor de eerste keer dat ik ze probeer). Het wordt dus experimenteren en zien wat het wordt...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Girsteren avond nog even een kwartier gereden, en de hel brak los. Het begon met 1 maar snel werden het een dozijn spookmeldingen. Koploper helemaal in de war. Treinen reden op elkaar in. Chaos troef.

Er loopt iets mis met de RS-feedback bus, en krijg er maar geen vat op. Vervanging van de LI-USB, en het plaatsen van de terminator leek even een verbetering te geven, maar nu ben ik daar niet meer zeker van. Er lijkt een verwarring op te treden tussen de bezetmelding van onderlinge feedbackadressen, maar dat is een gok, of intuïtie. Geen keiharde bewijzen.

Ik zoek verder...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat is niet tof, Michiel  :o
Ik hoop dat je de oplossing snel vindt !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Snel lijkt het niet te worden, want ik kan er nog steeds geen vinger op leggen.

Ik heb deze ochtend 1 trein gedurende meer dan een uur rondjes laten rijden, en vlekkeloos. Niet één probleem. Het lijkt alvast niet een tijdsafhankelijk probleem (vb warm worden van elektronische componenten en langzaam ontregelen). Het lijkt een belastingsprobleem. Op welke manier weet ik nog niet. Ik rij nu met 3 treinen rondjes, en wacht wat het resultaat is na een uur rijden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb geen idee hoe het communicatieprotocol werkt,
  maar zou het kunnen dat er dat er bij "veel-info-tegelijk" problemen ontstaan op de RS-feedback-bus ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1587
Her RS-protocol is vrij simpel. De centrale zendt cyclisch 128 pulsen uit. Elke puls komt overeen met een adres. vb module 28 wacht tot de 28st puls, en zet dan 2 bytes op de lijn (8 bits, en 8 controlebits). Elk van de (maximaal) 128 modules heeft dus z'n eigen gereserveerde tijdsslot om z'n pakketje data op de RS-bus te zetten. De centrale luistert tussen de pulsen, en verzamelt de data.

Alles gaat goed met rustig verkeer, rustige baan met maar een paar rijdende treinen. Eenmaal er pakweg 10 rijden, loopt het fout. Ik heb geen idee of het mijn fout is (bekabeling, adressering, ...) of een bug in de Lenz LZV100 centrale. Het laaste kan ik amper geloven, want deze centrale heeft Lenz al 20 jaar in productie, de firmware is al tig keer geupgraded, en ik heb de laatste versie 2 jaar geleden laten installeren door Lenz Duitsland (v3.6).

Het is dus nog zoeken naar verbanden, analyseren van hoe de fout zich mafesteert, en dan proberen af te leiden wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar 10 treinen tegelijk laten rijden is toch niet waanzinnig veel? Ik ben toch niet de eerste die een baan heeft met 10 rijdende treinen?

De 3 treinen rijden nu een uurtje, zonder problemen. Op naar 5 treinen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk maar hardop mee: voeding? Is die goed stabiel aan al je bezetmelders?
Een dipje in de voeding => reset melder => de tel kwijt (van de 128) ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1589
De voeding van de modules is een aparte lijn, met een eigen trafo. De spanning zou onafhankelijk moeten zijn van het aantal rijdende treinen.

Het goede nieuws is dat op m'n baan treinen nu bijna 3 uur onafgebroken rondjes rijden zonder ook maar één probleem: geen ontsporing, geen hapering, geen kortsluiting, geen spookmelding. Het eerste uur reed er 1 trein, 2de uur 3 treinen, nu 5 treinen... Toch al niet slecht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)