Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

kan ik Digitaal???

Gestart door saxoke, 05 juni 2006, 14:34:16 PM

saxoke

Hallo

Ik ben begonnen met een trein baan en heb vooral mehano en lima. het is gelijkstroom en kan maar met 1trein rijden. kan ik digitaal gaan? en wat kan ik dan het best kopen?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt
Kristof

Klaas Zondervan

Als je maar met 1 trein kunt rijden moet je je eerst eens afvragen waarom je digitaal wilt gaan.

Gerolf

Dag Kristof, welkom op dit forum.

Natuurlijk kan je digitaal gaan. Hiervoor bestaan verschillende systemen.
In essentie heb je een centrale en een decoder in je loc(s) nodig. Verschillende merken bieden verschillende systemen aan, die echter niet steeds compatibel zijn met mekaar. Kijk eens naar de eerdere discussies op dit forum, onder het hoofdstuk "digitaal".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

saxoke

jaja ik heb wel meerdere treinen maar ik heb maar gewoon een transfo.

Tom

Persoolijk vind ik het tijd geworden dat er in MSM eens een artikel verschijnt over de digitale systemen , en waaraan ik moet voldoen.
Er komen de laatste tijd alsmaar meer vragen over digitaal en dan vooral door beginners.
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Tom
Persoolijk vind ik het tijd geworden dat er in MSM eens een artikel verschijnt over de digitale systemen , en waaraan ik moet voldoen.
Er komen de laatste tijd alsmaar meer vragen over digitaal en dan vooral door beginners.
Mee eens, Tom. Het is een snel evoluerende markt, en een update voor beginners is zeker nuttig.
Er zijn al wel verschillende artikels geweest over vb. het zelf inbouwen van een decoder, merkgebonden artikels (de Roco Locmaus vb.), ...
Een overzicht met de huidige stand van zaken zou niet slecht zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kedeng Kedeng

Dat kan wel een interessant artikel worden dan.

Gerolf stel dat is voor aan MSM.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door saxoke

jaja ik heb wel meerdere treinen maar ik heb maar gewoon een transfo.

Aha, zit daar het probleem.
Wel, bij digitaal heb je niet meer voor elke trein een aparte transformator nodig.
Bij een beginnersinstallatie, dus bij een beperkt aantal treinen, heb je ??n transfo die de centrale voedt, en die centrale brengt de digitale spanning op de rails.
In die spanning zitten digitale codes verborgen die aan elke trein een eigen opdracht geven. De digitale codes worden gemaakt door de handregelaar. Elke trein rijdt dus op dezelfde spanning, maar de eigenlijke regelaar zit nu in de trein zelf, dat is de decoder. En elke decoder luistert alleen naar zijn eigen opdrachten.

Als het gaat om een advies waar te beginnen, wel, ik rij zelf niet digitaal, maar ik denk dat een Roco Lokmaus een leuke start is.

janjozef

Awel dat zou voor mij ook nog van pas kunnen komen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Hallo,

ik ben begonnen met de Fleischmann twincenter, dit omdat er diverse mogelijkheden zijn met deze centrale. Ik ga hem (als het bouwen van mijn modelbaan een beetje wil vlotten) met de computer bedienen, de software op de computer is 'koploper'.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Dat kan wel een interessant artikel worden dan. Gerolf stel dat is voor aan MSM.
Nico - de hoofdredacteur - kijkt mee hier [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

Oppassen met wat we zeggen dus. [B)]
Tom

just4fun

citaat:
Geplaatst door Tom

Persoolijk vind ik het tijd geworden dat er in MSM eens een artikel verschijnt over de digitale systemen , en waaraan ik moet voldoen.
Er komen de laatste tijd alsmaar meer vragen over digitaal en dan vooral door beginners.


Dat vind ik ook een zeer goed idee, en graag met inbegrip van de goed-werkende (!) niet-commerci?le besturingssystemen als het kan.
Al zal dat een hele dikke boterham kunnen worden.
Groet,
Paul

janjozef

Ik dacht dat kis zulk een goedkoop systeem was.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik dacht dat kis zulk een goedkoop systeem was.
Kis staat los van analoog/digitaal, tenzij je het hebt over de recente bijdragen over het ABC.
Hier wordt de vraag gesteld naar een overzichtsartikel van de huidige digitale systemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw