Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

ombouwen brawa dc-ac

Gestart door obicham, 04 juni 2006, 18:29:56 PM

obicham

Heb hier een brawa 0720 (dc)liggen die de 0721 (ac)moet worden.
Het blijkt dat het helaas niet zo makkelijk is als slepertje eronder decoder erin prikken (nem651) en rijden.
Tenminste volgens brawa moet er een nieuwe "platine" in.
niemand heeft een idee wat die platine zou kunnen zijn,persoonlijk denk ik waar de diodes van de lampjes zitten maar er zit dus ook die nem aansluiting op.Zou het dan nog wat uitmaken ???
Heeft iemand toevallig al een brawa omgebouwd en wat zijn de truukjes ??

Klaas Zondervan

Platine is een woord dat in Duitsland veel wordt gebruikt voor printplaat.
Maar waarom er een andere in zou moeten zou ik niet weten. Ik ken de loc in kwestie niet, maar met een beetje handigheid moet het ook om te bouwen zijn zonder de platine te wisselen.
Het principe van zo'n ombouw is: de stroomafname die nu van de rechter wielen komt moet je omzetten naar de sleper. En dan de rechter en linker wielen elektrisch met elkaar koppelen.

obicham

maar doordat er die nem opzit hoef ik dus niet de diodes te verwijderen?
De platine heb ik zelfs gevraagd in Aken (huenerbein) Die hadden dus ook geen idee waarom dat zou moeten.
Zelfs de lok er nog bij gepakt en nog geen idee :-)
Nou het aller ergste nou staat ie (ac)op internet voor een lagere prijs als de dc versie die ik heb :-(

ysbeer

De printopdruk(bedrading dus)is bij de wisselsroomuitvoering anders maar met een paar draadjes kom je een heel eind.
Maar ik kan me voorstellen dat BRAWA niet zegt pruts er maar een paar draadjes op.Die zeggen je wilt een lok ombouwen naar AC dan ook helemaal.
Zeer zorgvuldig met die sleper zijn,mijn vriend(DE MARKLIN RIJDER)heeft er ook een omgebouwd en dat bleek volgens hem nog een stevig klus voor hij goed liep.
Maar dit heb ik maar van horen zeggen,zelf weet ik het niet.

wim

INFO

Er zit dus een NEM aansluiting op. Of heb ik dat nu mis?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Ja, dus even naar het model gekeken. Nu dan is er toch geen enkel probleem, je prikt er een multiprotocol decoder in b.v. de kuehn T125 of T145. Je zorgt ervoor dat de sleper aangesloten wordt op pin 1 van de Nem-stekker, de draad welke er nu naar toe gaat ver bind je samen met de draad die nu ook al naar pin 5 gaat.
Je plaatst de sleper op de daarvoor voorbewerkte plaats en klaar ben je. Veel moeilijker kan het niet zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

obicham

treinstel is omgebouwd [:D]
Met de hulp van hier echt een makkie.
Er was maar 1 spanningsopname te zien (zw) doorgeknipt daar de sleper aan gesoldeerd en decoder erin, rijden
Nou alleen nog de snelheid een beetje gaan regelen want hij loopt toch wel erg langzaam tov de marklin loks.

Wat nou het verhaal was met de platine geen enkel idee , gewoon decoder inprikken en rijden

ysbeer

Heb je de rechtse en linkse wielen,(dwz de contacten daar op) ook met elkaar verbonden ???
Anders heb je maar eenzijdig stroom afnamen en dat kan soms wel eens problemen geven.
Even kijken of meten is aan teraden,hierbij is de redenering  "hij rijdt toch "niet voldioende

wim

obicham

heb de originele Brawa M wielen
dus het kontakt moet goed zijn

Robkop

citaat:
Geplaatst door obicham

maar doordat er die nem opzit hoef ik dus niet de diodes te verwijderen?
De platine heb ik zelfs gevraagd in Aken (huenerbein) Die hadden dus ook geen idee waarom dat zou moeten.
Zelfs de lok er nog bij gepakt en nog geen idee :-)
Nou het aller ergste nou staat ie (ac)op internet voor een lagere prijs als de dc versie die ik heb :-(




Hoi, Obicham,

Ik heb ook interesse in een Euregio Talent in 3-rail digitaal.
Waar heb je dat model zien staan? Googelen leverde niets bruikbaars op.
Groeten,

Rob

obicham

zal ff voor je zoeken
brawa 0721 voor 153,45
Zelf ong 213 betaald (decoder,sleper etc):-(
gevonden : http://www.larson-modellbaushop.de/catalog/advanced_search_result.php?keywords=0721&x=0&y=0

weet nog steeds niet hoe ik die links kan inkorten

Heeft iemand een link waar ik een goedkope plan v en plan y kan uithalen? 300 euro is toch best prijzig

Robkop

citaat:
Geplaatst door obicham

zal ff voor je zoeken
brawa 0721 voor 153,45
Zelf ong 213 betaald (decoder,sleper etc):-(
gevonden : http://www.larson-modellbaushop.de/catalog/advanced_search_result.php?keywords=0721&x=0&y=0

weet nog steeds niet hoe ik die links kan inkorten

Heeft iemand een link waar ik een goedkope plan v en plan y kan uithalen? 300 euro is toch best prijzig



Bedankt voor de tip,
De prijs staat op ? 178,--
Maar toch de moeite waard.

Goedkope plan V ben ik nog niet tegengekomen, alleen in Houten 1x een groene AC versie, jammer dat ik toen te lang heb getwijfeld[:(]
Groeten,

Rob

obicham

klopt en als je inlogt springt ie om naar 153,45 , gekke prijs maar ok
heb me maar ingelogd en zullen nog een meeltje sturen of de lok nog beschikbaar is, tenminste als ik het goed gelezen heb :-)

Robkop

Heb je al ervaring met die winkel?
Ik ben wel even op die site geweest en vluchtig door de voorwaarden heen gebladerd.
Begrijp ik goed dat vooruitbetaald moet worden en dat de verzendkosten voor het buitenland wisselend zijn?
Ik denk dat ik daar eerst ook maar eens een account aanmaak.
Groeten,

Rob

obicham

nee geen ervaring, toevallig tegengekomen bij de zoektocht naar de 0721
Had toen wel al de 0720 gekocht