Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

nmbs rijtuigen jaren 30

Gestart door keesysquad, 11 juli 2015, 15:24:39 PM

keesysquad

Beste mensen

Mijn naam is kees en ben hier nieuw.
Ik heb een groot interesse in personen rijtuigen tussen 1925 en 1940.
Nu heb ik al aardig wat informatie over rijtuigen in Nederland gevonden.
Kunnen jullie mij helpen met wat informatie en of tekeningen van rijtuigen uit belgie?

grtn kees

reeves

Hallo Kees ,

Toevallig verkoop ik wagons uit die periode, kijk even bij te koop topic van me staan foto's bij

Groet Tom

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

keesysquad

Bedankt reeves ik heb alleen geen modelbaan dus ik zal er nog naar kijken. wel mooie rijtuigen trouwens.

loco

Bij de directie van het materiaal van de NMBS werd onder leiding van Ir Vandenberghen heel veel werken uitgegeven over het Belgisch spoormateriaal. Deze werken werden verkocht in het Spoorwegmuseum Brussel Noord. Het museum is al jaren gesloten en vele werken zijn niet meer te koop. Je zou dus deze werken moeten vinden. Deze publicaties zijn vooral kopies uit de archieven van de NMBS. Je moet ze pakken voor wat ze waard zijn. Daarna moet je deze werken nog ontcijferen want er wordt zoveel informatie  gegeven dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb ze ook niet allemaal.
Ik weet niet of er een lijst bestaat van al deze werken. Misschien ergens op één of andere website.
succes met het zoeken

marc goovaerts

Een paar van die boeken heb ik hier in Antwerpen kunnen vinden in het 'achtergrondmagazijn' De Kotter van de plaatselijke bib.

rixke rail

Op DEZE link, scrollen naar bijna onderaan. Onder de titel "Au Fil Du Rail", klikken op "•VII - Le Matériel roulant - Les Voitures". Daar vindt U heel wat foto's en tekeningen. Maar tiswelintfrans !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

en verder hier ook te vinden als je wat naar onderen scrolt ! http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKV

trouwens welkom hier op het forum !
Groeten Peter ;)

keesysquad

Heren allen bedankt voor de informatie
klopt het dat er veel rijtuigen in het begin origineel niet van de NMBS kwamen maar vanuit Duitsland ?
zijn er overigens geen boeken geschreven over rijtuigen/ locomotieven? in Nederland zijn er wel een aantal zeer interessante boeken met veel plaatsjes geschreven.
vooralsnog alle info is welkom.

groeten kees

Metpetergaathetbeter

#10
er werden ook wel rijtuigen in Belgie gekocht, gemaakt maar de eerste oorlog zorgde ervoor dat nogal veel Duits spoorwegmateriaal (als vergoeding voor oorlogsschade), het veelal verdwenen en vernietigd Belgisch materiaal kwam vervangen/bijstaan !

Net voor de WOII was er opnieuw meer Belg. materiaal en opnieuw verdween veel spoorwegmateriaal zowel van Belg. of Duits origine (vernietigd/opgeëist/vermist)

Groeten Peter ;)

PS Misschien moet je maar eens na sept. het nieuwe spoorwegmuseum gaan bezoeken zodoende is daar wel info te rapen/kopen !

Ook al eens gedacht dat Nederland neutraal bleef gedurende de WO I, Belgie was dat ook, totdat de Duiters Belgie verplichten vrije doorgang te geven aan de Duitse troepen, Zodoende is het Ned.materiaal gespaard gebleven, ook speelde WOI hem grotendeel in ons land (W-front)en een stuk van Frankrijk af, op deze manier verdwenen veel Belg.bezittingen:materialen door opeising en vernietiging door Duitsers, Terugtrekkende troepen en dan weer door troepen die de Duitse stijdkrachten die Belgie en Frankrijk bezetten aanvielen beschoten en ook al eens bombardeerden !


loco

Er bestaan inventarissen van het Belgisch en het (ex) Duits materiaal in de reeds genoemde boeken van Vandenberghen. Maar ik zou niet beweren dat er meer Duits dan origineel Belgisch was. Met ex Duits bedoel ik dan de rijtuigen die eigendom waren van de verschillende deelstaten en deelmaatschappijen. Ook de tekeningen van De Bleser zijn verhelderend. In die tijd was België nog de één van de sterkste Economieën in de wereld na UK. Daarna is het bergaf gegaan.

keesysquad

de geschiedenis van Belgie qua oorlogen ken ik wel een beetje ze hebben er zeker geen geluk mee gehad wij enigszins nog wel met de neutraliteit op de armoede en de schaarste na.
maar dat verklaard wel waarom er zoveel Duits materieel aanwezig was in Belgie.
ik zal zeker eens de moeite nemen om naar het spoorwegmuseum te gaan.
zo te horen zijn er dus wel aardig wat informatie uitgebracht betreft de spoorwegen.

Ik zal ook eens opzoek gaan naar de genoemde boeken mocht iemand er wat van hebben en in kunnen scannen zou ook zeer welkom zijn.

vyncky

De tekeningen van "de bleser" zijn(waren) te koop bij PB-messingmodelbouw.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

keesysquad

ik heb ze gevonden bij PB-messingmodelbouw

hartelijk dank