Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

wedergeboorte van een oude lijn...

Gestart door Dirky, 30 juni 2015, 09:00:40 AM

Dirky

Timeline van de wedergeboorte van een oude lijn:
http://www.bordersrailway.co.uk/progress/timeline.aspx

Soms vraag ik me af of er hier in België ook geen oude trajecten liggen die verantwoord weer ge-activeerd zouden worden...

SuSke

Voorbeeldje zou de lijn "De Panne - Duinkerke" kunen zijn, maar noch NMBS als SNCF zijn hierin geïnteresseerd.

Ik vermoed dat er zo nog veel lijntjes zijn, alleen moet je de nodige fondsen (en medewerking van de oficiële instanties en "installaties") bij elkaar zien te krijgen.

We hebben hier nog zo eens een draadje gehad  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dieselfreak

De verdwenen spoorlijn van Sint-Niklaas naar Hulst is ook een mooi voorbeeld. Nu staat er elk weekend een file richting Hulst veroorzaakt door kooplustige Vlamingen. De spoorlijn van toen is nu een drukbereden fietspad geworden, ook fijn natuurlijk, al had ik toch liever gehad dat er nog een spoorlijn lag. Maar wij Vlamingen staan blijkbaar liever in de file dan de trein te nemen, beetje vreemd vind ik dat want om die reden heb ik enkele jaren geleden mijn auto met plezier van de hand gedaan en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
MC

ACFI

Lijn 61 Aalst Oost - Opwijk al was het maar als derde verbinding tussen de streek van Aalst en Brussel (wanneer lijn 50 of 50A alweer niet beschikbaar zijn). De ondergrond ligt er al (beton fietspad) enkel nog steentjes storten en rails leggen.  :)

Lijn 57 Aalst Noord - Dendermonde. Heel veel pendelverkeer met auto alweer richting brussel.

59erke

Geef mij toch dan maar de Vennbahn.  Een prachtige lijn in een prachtig gebied...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Als we nu eens beginnen met de Ijzeren Rijn?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Niet voor het 1 of ander, maar wie van jullie neemt er af en toe de trein?

Dat hoeft niet per se naar het werk te zijn, maar bijvoorbeeld voor een weekendje aan zee of naar de ardennen? Nee hé, liever met de auto, lekker comfortabel, vertrekuur wanneer je zelf wil, airco zo hard of zacht als je zelf wil, raampje open of dicht zonder geklaag van onbekenden,...

Om maar te zeggen, heeft de heropening van die lijnen wel zoveel nut?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Ja en nee. Je hebt gelijk natuurlijk. Maar ze zijn het zo moeilijk aan het maken dat je binnenkort zelfs niet meer met de auto uit je garage kan zonder eerst een formulier in te vullen en belastingen te betalen. En tegelijk zijn ze alles van openbaar vervoer aan het afbouwen. Ze gaan ooit een ei moeten leggen.

Electrische auto's zijn een utopie voor de eerste 30-50 jaar. En zeker als ze kernenergie uitschakelen. Dan gaan we niet anders kunnen dan electrisch openbaar vervoer en dat zijn dan treinen en trams (die geen batterij nodig hebben). Dus tegen dan gaan ze moeten maken dat er overal zo'n dingen rondrijden. Willen of niet.

Dus ik denk dat het wel zin heeft. Maar dan minder als volwaardige treinlijnen, eerder als buurtspoorweg, tram of metro. De Panne-Duinkerke zou zo een verlengde van de kusttram kunnen worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

B_Modelbouw

Alles valt of staat met een goed onderbouwd mobiliteitsplan ...

- 100 jaar geleden hadden we een van het grootste uitgebouwde spoorwegnetwerk.
- sinds 60 jaar het grootste uitgebouwd tram en bus netwerk  (Van Antwerpen naar Turnhout met de tram).
- sinds 40 jaar het grootste wegennet van de wereld  (Capaciteit van de Kennedytunnel was enorm en zou nooit verzadigen).
- sinds 20 jaar een van het drukste verkeersknooppunt in de Luchtvaart in Europa
- de Schelde de drukst bevaren rivier (wel in functie van de vervoerde goederen).

En wat doen we in 't verkeer ... STILSTAAN

Lossen we dat op door meer te voorzien ?   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

Maar het grootst uitgebouwde
- spoorwegnet lijdt onder een hele boel lijnen die gesloten en opgebroken werden wegens niet rendabel
- tramnetwerk kreeg ook zijn deel van opgebroken lijen die werden vervangen door de meer flexibele autobus. Hier is hedentedage evenwel terug een grootstedelijke impuls om dit terug uit te bouwen, maar die is enkel ingegeven omwille van denoodzaak om het verkeer in de steden terug te dringen.
- wegennetwerk, dat op een kruispunt in de internationale infrastructuur ligt, wordt verzadigd door een vloed aan buitenlandse (en binnenlandse) vrachtwagens en door het aantal personenwagens dat gedurende de laatste 40 jaar een explosieve groei kent omdat iedereen wel 2 of misschien zelfs 3 of meer wagens voor zijn deur wil hebben. Meer wagens op de baan omdat we flexibeler gaan werken en "car-pooling" dank zij onze zo egocentrisch ingestelde maatschappij en de "ik  kan dat ook betalen"-mentaliteit. Meer vrachtwagens omdat we alles zo goedkoop en zo snel mogelijk op onze stoep willen hebben, waardoor de toeleveringsmodaliteiten linea-recta richting gemotoriseerd wegverkeer gaan, met 18m vrachtwagens waar slechts een paar pallets zitten of oneindig veel camionettes in de stad (grote vrachtwagens geraakten er voeger ook niet in)
- scheepvaartnetwerk dat kampt met capaciteitsproblemen want de huidige schepen kunnen niet meer door onze kanalen, gedimensioneerd op de oude rijnaken, passeren als ze volgeladen zijn met containers.

Wat de luchtvaart aangaat, moet je eens even over de grens kijken en een verglijking trekken met Charles-de-Gaulle (Fr), Frankfurt (D), Schiphol (NL), Madrid (E), Milaan (I) dan is Zaventem en zijn sattelieten in Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende klein bier.

Moet er nog iets gemeld worden.
We staan zeker stil en dat is alleen maar aan ons zelf te danken.

Misschien moeten we terug meer voorzien om alternatieven te kunnen bieden tegen het "STILSTAAN", maar zijn we dan ook bereid dat de kost van dit alles fair en rechtdoor doorgerekend zal worden?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krispy

Citaat van: Havoc op 30 juni 2015, 22:20:03 PM
Electrische auto's zijn een utopie voor de eerste 30-50 jaar. En zeker als ze kernenergie uitschakelen. Dan gaan we niet anders kunnen dan electrisch openbaar vervoer en dat zijn dan treinen en trams (die geen batterij nodig hebben).

Ik meen vorige week ergens gelezen te hebben dat vanaf 2035 nog enkel auto's op electriciteit in europa mogen geproduceerd worden , van danaf gedaan met explosie-motoren binnen europa voor nieuwe wagens.
Dus ja ze mogen zich stilaan gaan reppen om dit waar te kunnen maken
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

SuSke

En ook geen mens die zich vragen stelt rond de CO2-uitstoot en milieuvoetafdruk welke komt kijken bij het aanmaken, transporteren en opslaan van de elektrische energie  8)

Het grote probleem bij de "hernieuwbare" energiebronnen is dat deze nog steeds op onvoldoende veilige en efficiënte manier kunnen opgeslagen worden voor "later" gebruik.
Dat is de hele problematiek, maar het blijft er wel uitzonderlijk muisstil omtrent.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: krispy op 01 juli 2015, 14:44:30 PM
2035

Als,ik zeg als,ja als ik er mij dan nog éne koop zal het toch een occasietje zijn waar het op die paar blutsen niet meer aankomt,
en zal het er ééntje met diesel of benzinetankje zijn    ;D ;D

;)

Havoc

Citaat van: krispy op 01 juli 2015, 14:44:30 PM
Citaat van: Havoc op 30 juni 2015, 22:20:03 PM
Electrische auto's zijn een utopie voor de eerste 30-50 jaar. En zeker als ze kernenergie uitschakelen. Dan gaan we niet anders kunnen dan electrisch openbaar vervoer en dat zijn dan treinen en trams (die geen batterij nodig hebben).

Ik meen vorige week ergens gelezen te hebben dat vanaf 2035 nog enkel auto's op electriciteit in europa mogen geproduceerd worden , van danaf gedaan met explosie-motoren binnen europa voor nieuwe wagens.
Dus ja ze mogen zich stilaan gaan reppen om dit waar te kunnen maken

Met een autonomie van pakweg 100km (dat is al beter dan wat ze nu doen op enkele uitzonderingen na) zou ik met mijn vorige job niet heen en weer kunnen rijden. En de auto opladen door een kabel vanuit het venster op het tweede verdiep tot achter de hoek zie ik ook niet zitten.

Natuurlijk zou je dat wel kunnen als je bvb op een km of 10 een tram/trein hebt en je daar de auto kwijt kan en een laadpaal hebt. Maar neem nu eens de voorgestelde tram Ninove-Brussel. Als ze dat echt toekomst gericht willen maken dan voorzien ze aan elke halte minstens 100-200 parkeerplaatsen waarvan de helft met laadpalen. Stel dan dat er daar elke dag, de hele dag 50-100 auto's tegelijk aan het opladen zijn. Hoeveel MW? Ze kunnen dan ook beginnen met een hoogspanningsleiding langs de steenweg te leggen en overal onderstations te voorzien.

Iemand een idee hoeveel liter benzine er dagelijks verreden wordt in dit landje? Kan je een schatting maken hoeveel electriciteitscentrales we moeten bouwen tegen 2035.

Ok, even gegoogled: in 2013 in totaal 1237000 ton benzine en 6784000 ton diesel (vliegtuigbrandstof, stookolie weggelaten)

Benzine heeft een dichtheid van 0.72 dus die 1237000 ton is ongeveer 1718055555 liter. En 1 liter verbranden is 35 MJ dus in totaal 60131944444 MJ en dat is 16703317900 kWh.

Voor diesel met een dichtheid van 0.83 wordt dat dan 6784000 ton is ongeveer 8173493975 liter. 1 liter diesel geeft 40 MJ dus in totaal 326939759036 MJ of 90816599730 kWh.

Dus vloeibare brandstof was in 2012 grofweg 107519917630 kWh = 107519917 MWh

De grootste reactor in Doel heeft een vermogen van 1047 MW. In een jaar zijn 8760 uren. Dus op 1 jaar kan die voor 9171720 MWh electriciteit leveren. Kan wel ergens een cijfertje verkeerd zijn, dit is maar uit de losse pols met wat wikipediacijfers en er zal wat bijgeschaafd moeten worden aan de omzetting van energie en vermogens en zo maar veel verschil gaat het niet maken. (oefening voor thuis: hoeveel windmolens en vierkante kilometer zonnepanelen zijn hiervoor nodig)

Het blijven duizelingwekkende cijfers. Vloeibare koolwaterstoffen zijn een enorme geconcentreerde bron van energie die verschrikkelijk gemakkelijk te handelen, transporteren en bewaren is.

In tweede orde kan je beginnen rekening houden met de verschillen in efficientie tussen benzinemotoren, electrische motoren, batterijefficientie, transportverliezen etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

rekening houden, nadenken, bezinnen maar bij zo'n warm weer komt dat niet goed !  ;D ;)

Natuurijk heb je gelijk, feit is dat wij hier tchnisch gesproken met teveel mensen rondlopen op deze wereld, een wereldoorlog zou in principe een oplossing kunnen zijn, maar dan sneuvelen helaas de verkeerde generaties, dus ja dat wordt in de toekomst steeds maar oplapmidelen zoeken voor de gestelde en niet op te lossen problemen  ??? :-\ :-X