Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Belgische stoomlok in sp

Gestart door Rochevalien, 03 juni 2006, 22:39:05 PM

Peter

Nog even ter herinnering:
Een Piko BR82 is GEEN Belgische type 81. De 82 is een 5 assige tenderlok, de 81 is een Duitse BR55, dus een 4 assige stoomlok met tender. Bij Fleischmann moet je een onderscheid maken tussen een Duitse BR81 d.i.een 4 assige tenderlok, en een Belgische type 81.
Als je loks vergelijkt moet je wel dezelfde nemen
Met vriendelijke groeten
Peter

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Reeks G7,1 *-* G7,2 op de Belgische sporen.

Locomotief met aandrijfwielen van 1250 mm, een totaal gewicht van 53,50 ton (G7,1) 52,90 ton (G7,2), met een max. snelheid van 50 Km. En een kracht van 720 ch.

In dienst geweest bij de volgende maatschappijen;
Etat Belge, Mechelen - Terneuzen, Nord Belge, door verhuur aan de Compangie de Chimay.

Zeer kenmerkend was dat deze locomotief een zeer laag ketel middelpunt had, slechts 2,20 m boven het spoor en bijna geen uitwendige apparatuur. Een zeer sobere locomotief.

In het begin hadden zij hun #L?nderbahn# kleurenstelling, pas na een tussentijdse revisie werden zij aangepast en het dan geldende keurenschema van de desbetreffende maatschappij.

Aantalen en nummers van 1925 tot 1940 waren (G7,1 = 151 ??nheden / G7,2 = 139 ??nheden).
Het enige verschil tussen de G7,1 en de G7,2, was het verschil in diameter van de cilinders en de cabine van de G7,1 had een toegangsdeur, op beide zijden, langs de vuurhaard.. Zij hadden een bijnaam, de "mankepoot" , wegens de verschillende afmetingen van de cilinders.

Mechelen Terneuzen kochten van de Etat Belge de 7038= MT 36, 7052=MT 37, 7111= MT 38, 7158 = MT 39 hernummert in MT 31.

De Nord Belge ontvingen van de oorlogschade kommissie 5 ??nheden G7,1 en ??n G7,2, de NB 781-785 (71.001-71.004), en de NB 4636 (72.001)

Compagnie de Chimay 5 G7,1,

De CdC 20 = G7,1 , de 21 latere 7903, de 22 ( latere 45.001) en 23, de 24 latere 7009 en twee huur locomotieven NB, de 783 ( 71.002) plus de NB 784 (71.003).

Einde van beide reeksen ten laatste 1949 dus volop periode III, echter met ??n bedenking dat deze machines na 1944-45 geen Km meer gereden hebben op het net.

Mvg[^]
Herman

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

DHG500

Op een Duits modelspoorforum zoekt iemand naar realistische treinsamenstellingen met een "belgische BR55". Kan ??n van jullie deze persoon verder helpen?

http://www.miniatur-wunderland.de/forum/br55-in-belgischer-ausfuehrung-t10911.html

"Hallo,
ich hab mal ne Frage. Ich habe eine Dampflok, BR55, in der Belgischen Ausf?hrung, nun suche ich daf?r die richtigen Wagen, um einen realistischen Zug zusammenstelen zu k?nnen. Wei? jemand, wie solche Z?ge damals zusammengestellt waren und wo man solche Wagen (HO 2Leiter) bekommt?

Vielen Dank

Detlev
"
Met vriendelijke groet,

Bob

(DHG500)

poco loco


Ludwig

Misschien is deze stoomloc een goede kans voor beginners zoals ik om het superen en ombouwen van een loc eens uit te proberen.
Zou aardig zijn dat ons lijfblad daar een artikel met tips en voorbeelden aan zou wijden.
Want voor beginners zoals ik is een nieuwe loc gaan kopen en die dan gaan slopen en terug ombouwen niet zo evident .
Zou het geen goed idee zijn ??
PUNT 1, deze Piko zal niet zo prijzig zijn. (denk ik )
PUNT 2, we zouden met msm en ik combinatie met dit forum misschien heel wat mensen aan het ombouwen kunnen krijgen.( is dit niet wat veel mensen hier zouden willen kunnen ???)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2