vijftig tinten groen

Gestart door Huugooke, 27 juni 2015, 09:57:02 AM

Huugooke

Nu ik een paar groene locomotieven en wagons naast mekaar zie staan valt het goed op hoeveel tinten "groen" er de ronde doen. Soms is het verschil wel heel groot.
Eigenlijk zou ik het échte groen er wel eens naast willen leggen. Kleurenfoto's zijn ook geen oplossing. Is er daar iemand die het origineel in een pot heeft en eens een plaatje wil aanmaken als "staalkaart"?

Gerolf

Er waren gewoon verschillende tinten ... zelfs het "flessengroen" was niet altijd precies hetzelfde
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Je kan niet echt zeggen dit is het NMBS groen, heb deze info indertijd gekregen van een schilder in de werkplaats in Merelbeke, alles hangt wat af welke leverancier, normaal is het RAL kleur...maar ja .....

Thommy

Citaat van: loebaske op 27 juni 2015, 11:44:14 AM
Je kan niet echt zeggen dit is het NMBS groen, heb deze info indertijd gekregen van een schilder in de werkplaats in Merelbeke, alles hangt wat af welke leverancier, normaal is het RAL kleur...maar ja .....

is bij alles zo... zelfs bij hedendaagse wagens zit er verschil in "hetzelfde" kleur.
Wou een spuitbus met het kleur van m'n vriendin haar wagen om paar krassen in de bumper weg te werken. Naar een bedrijf die verf levert en in spuitbussen kan zetten: kleurmeter erop, !!!15 tinten!!! van dat kleur van dat merk en model auto :o

En bij foto's en in realiteit zie je bij locomotieven nog steeds verschillen.
Greetz

Thommy

Peter

Op de website van Goover models worden de verven met de kleuren voor Belgische modellen aangeboden. Deze staan ook in het MSM nr. 149 afgebeeld.
Met vriendelijke groeten
Peter

SirGresley

Ge hebt natuurlijk de verkleuring door de zon en dergelijke.
Ook, zoals meestal bij staatsbedrijven, 3wacht, ik heb hier nog 'n pot groen staan die er op gelijkt, pak dien maar!"
Normaal voor stoom/diesel/eloc is flessengroen RAL 6007 de officiële kleur. Koop er eens een paar van verschillende fabrikanten en dan hebt ge steeds verschillen!!

https://www.ralkleuren.com/groentinten
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

OlivierV

Ik zou toch eerder ral 6005 nemen voor een Belgische diesel of stomer ... alhoewel dat misschien net iets te bleek is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan