Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

REEKS 77/78 NMBS

Gestart door ceuleer, 05 juni 2015, 16:31:06 PM

ceuleer

Ik heb een vraagje over de Reeks 77/78, ik heb enkele foto's gevonden op het web, en bij deze 2 foto's van de 7783 is er iets bijgeplaatst op de loc, iemand een idee wat dit is, en wanneer dit er opgeplaatst is.(zie in rode cirkel).
Blijkbaar zijn achteraf meerdere locomotieven, of misschien wel allemaal, aangepast.





grz,
Gunter

mark7758

Simpel. Hoe vol is de tank.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ceuleer

Is het dus gewoon een meter van de tank, maar blijkbaar heeft die er altijd niet opgestaan.

mark7758

Klopt. Dacht na 1 a 2 jaar is die er in gekomen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ceuleer

Ok, bedankt voor de info, weer wat bijgeleerd.  ;)

OlivierV

Hebben ze nu eigenlijk binnen in de stuurstof al nen brandstoftankmeter?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

Je bedoelt de cabine.
Nee. Alleen als het te laat is. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

krisds

De vroege modellen hebben een soort van brandstofmeter opzij van de tank, eigenlijk 3 kijkglaasjes. Je weet dus of hij 3/4e 1/2e of 1/4e in de tank heeft, maar meer ook niet. De latere modellen hebben een gewone brandstofmeter zoals je die op de foto kan zien. In de cabine heb je geen brandstofmeter en ga je het dus alleen merken als het te laat is. Het nakijken van het brandstofniveau is meestal wel verplicht bij het starten van een dienst.

mark7758

Tb hoort de loc te controleren voor hij begint
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Davy

Overlaats hadden ze nen dreamliner van Airbus te vol getank. Daar staat ook nog altijd geen metertje in precies :)
je wilt anders niet weten wat het prijskaartje is van zo'n toestel.

Driesel

Hallo,

De eerste reeks 77 (7701-7790) werd, zoals krisds al heeft vermeld, uitgerust met peilglaasjes op de enkelwandige mazouttank:



De laatste 20 loks (7771 - 7790) werden uitgerust om in Nederland en Duitsland te kunnen rijden. De Duitse spoorwegen vereisten enkele aanpassingen, waaronder een dubbelwandige mazouttank, zodat bij averij geen mazout kan lekken. Deze dubbelwandige tanks hebben de ronde mazoutmeter.

De tweede reeks 77 (7791 - 7870) werd direct geleverd met de dubbelwandige mazouttank, omdat deze loks ook toegelaten werden in Nederland en Duitsland, maar enkel in middelste positie van een triple 77; dus enkel ingesloten tussen loks genummerd 7771 tot 7790.

Ondertussen werd er al veel aangepast aan deze loks: zo werden bij enkele loks voorzien voor Duitsland en Nederland de veiligheidssystemen voor deze landen uitgebouwd, bij andere loks werd het dan weer ingebouwd.
Op de 2e foto van ceuleer zien we echter de 7783 met een tank met peilglazen. Oorspronkelijk had deze lok een tank met ronde mazoutmeter; deze lok heeft dus bij een onderhoud een tank gekregen van een donorlok uit de eerste reeks.





ceuleer

Interessant Dries. :)
Als ik het goed begrijp heeft de 7783 nu geen ronde mazoutmeter meer, en dus mag hij alleen nog in België rondrijden, juist ?

Driesel


Ik weet niet precies welke loks nu nog in orde zijn om in Nederland en/of Duitsland te rijden. Ik dacht dat er maar een stuk of twee nog gehomologeerd zijn voor Duitsland. Het ziet er wel naar uit dat de 7783 dus niet in orde is.

Destijds vond men dat toch een rare vereiste van EBA (Eisenbahn Bundes Ambt, die instaat voor het toelaten van het materieel in Duitsland) omdat er al loks uit dezelfde fabriek (vroeger MaK, nu Vossloh uit Kiel) op het Duitse net rondreden met enkelwandige tanks met peilglazen:


SuSke

Een lichte vorm van protectionisme ten opzichte van "vreemde" operatoren ??
Het hemd is immers nader dan de broek (of rok)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.