Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Kleur dak elektroloks NMBS

Gestart door cgraaf, 02 juni 2015, 16:42:34 PM

cgraaf

Beste mensen,

Ik ben van plan het dak van mijn staalblauwe Mehano 26 (en later ook andere series) over te spuiten naar een wat natuurlijker kleur, want volgens mij is de fabriekskleur van Mehano wel erg licht. Nu is mijn vraag: welke kleur moet ik hiervoor hebben. Op sommige foto's van het origineel lijkt het dak aluminiumkleurig, op andere foto's weer lichtgrijs in allerlei tinten.

Kan het zijn dat de kleur dezelfde is als het lichtgrijs zoals de oude reeks 18 ook had (betongrijs, gelijk aan het betongrijs op Franse elektroloks)?
Zou het ook zo kunnen zijn dat de daken van andere series (15, 16, 20, 23 etc.) allemaal dezelfde kleur grijs hebben? Mijn LSM 15, Vitrains 16, Roco 20, Lima 23 en dus ook de Mehano 26 hebben allemaal andere kleuren grijs op het dak, en ik kan me niet voorstellen dat dit klopt.

Heb ik het juist als het dak van de modernere reeksen (11, 12, 21, 27) aluminiumkleurig zijn en dus anders dan de oudere series?

Wat een vragen!! Maar hopelijk heeft er iemand een zinnig antwoord. En liefst iets RAL-nummer-achtigs...

Alvast bedankt!
Chris
 

OlivierV

Ik zou ipv dat kleur aan te passen eerder het dak verweren, het kan goed zijn dat de kleur toen de locs pas een grote revisie gekregen hadden wel zo bleek is geweest.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan


ERVIN


rixke rail

#4
Chris, de kleur is wel degelijk correct. na verloop van tijd is ze verdonkerd (roest, stof).
Foto's ?
- Railphoto 43, pg 3 onderaan, pg 5. 
- Spoorweg journaal 134, pgs 29, 30 en 31. 
-        "             "          , pg 41 en 50 onderaan.
- ...
Of anders het fotoboek over de reeks van Thierry Nicolas Collection.
Modelspoorse groeten,
Eric

Edit :
of zie ook HIER
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

cgraaf

Dank voor alle reacties!!

Ja, ik was inderdaad niet alleen van plan het dak een ander kleurtje te geven (en op een ander moment de andere daken van andere locs ook) maar vooral ook om te vervuilen. Maar ondanks die vervuiling blijft er, als al die locs verschillende dakkleuren zouden houden, toch een enorm verschil in basistoon aanwezig, en ook dat vind ik lelijk.

Wat me wel opviel: de dakkleuren van mijn staalblauwe Roco 20 en Lima 23 zijn zo goed als gelijk... en die kleur heb ik ooit ook gebruikt voor de ombouw van mijn oude Lima CC40100 naar een reeks 18, dus die komt ook overeen. Dus ik denk dat ik dan maar van die kleur uitga, en dan dak, draaistellen en bufferbalk maar eens flink door de virtuele modder haal. Want die 26 van Mehano is best mooi, maar veuls te clean en speelgoedachtig.... ;-)

Gr,
Chris
 

OlivierV

Let wel, in het echt durfden de kleuren van de locs ook al onderling een beetje verschillen hoor, zowel wat blauw als wat het dak betreft ... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan