Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Communicatie met handelaars

Gestart door Jurgen, 25 mei 2015, 12:18:34 PM

Jurgen

Ik frustreer mij over hoe sommige handelaars met de communicatie met klanten omgaan.
Na meer dan een week heb ik nog steeds geen antwoord op mijn mail.

Voor de duidelijkheid, dit is niet de eerste keer! Vorige keer kreeg ik een antwoord en bleek het nog foutieve info te zijn ook. Ook na levering van een bestelling heb ik al meegemaakt dat ik niets te weten kwam en dat ik verdergaand op meldingen over uitleveringen op dit forum op goed geluk gaan kijken ben of mijn bestelling er al was.

Ik noem bewust geen namen van handelaars omdat ik niemand in een slecht daglicht wil plaatsen, maar zij die zich aangesproken voelen weten wat ze moeten doen.
Gelukkig zijn er ook anderen, waarvan ik ook geen namen noem, want net zoals ik geen slechte reclame wil maken ga ik ook geen goede reclame maken. Ik verwacht dat degene die reageren dat ook niet gaan doen en dat dit een draadje zonder namen zal worden. De moderators mogen van mij dus iedere vermelding van naam meteen verwijderen.

Ik mag dan misschien niet de grootste klant zijn van die ene handelaar waarover ik het heb, maar dat mag de zaak niet maken. Als handelaar moet je alle klanten gelijk behandelen en misschien gebeurt dat (helaas dan in dit geval) ook, maar een klein antwoord op een mail is toch het minste dat men mag verwachten.

Ben ik de enige met zo'n ervaringen? Graag jullie reacties, zonder namen!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

inderdaad zijn er waar je geen, of een hele laat beantwoorden op een vraag krijgt, hoewel er ook zijn waar je melding krijgt dat je vraag toegekomen is en men ze zo spoedig mogelijk zal beantwoorden en ze dat bovendien nog doen ook !  ;)

Hoewel ik vind dat in Nederland/Duitsland in het algemeen veel sneller een antwoord komt, misschien is men daar veel commercieëler dan hier gemiddeld !

Bovendien zijn er hier en elders misschien ook die de werking en het werken met hun eigen site niet eigen zijn  :-\ :-[

Groeten Peter ;)

59erke

IK heb dat ook al meegemaakt maar dan met handelaars andere dan modelbouw.

Mijn advies is dan ook niet mailen maar bellen of desnoods langsgaan. Je bent dan zeker van antwoord.
Sommige handelaars doen de moeite niet hun e-mails te lezen of hebben het te druk.

Ik mail nog enkel naar handelaars die er specifiek om vragen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: 59erke op 25 mei 2015, 13:00:03 PM
Mijn advies is dan ook niet mailen maar bellen of desnoods langsgaan.
De handelaar waar ik vaak iets koop vraagt juist het omgekeerde: liever mailen dan bellen. Die geeft ook dezelfde dag nog een reactie of hoogstens een dag later.
Zal geen naam noemen, maar het is in Nederland.

oebr

dé handelaar bestaat niet hé, er zijn er van alle soorten.
En een goeie winkel opbouwen en open houden is bovendien een niet zo simpel (en meestal zwaar onderschat) vak.
Het is dus niet abnormaal dat er wat kwieten tussen zitten.

Nu valt het in de moba wereld nog mee, ik zou niet graag schoenen- of klerenproducent zijn want om voor dat soort winkels geschikt personeel te vinden lijkt me nog veel moeilijker.  8)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Mijn ervaring met handelaars is eigenlijk hetzelfde als wat Jurgen schrijft, bestellen graag maar enige reactie ho maar en zodra het binnen is krijg je wel meteen de rekening. Ik verwacht als ik iets bestel een bevestiging van datgene wat ik bestel maar zelfs dat is bij velen al te veel, de goede daar gelaten hé.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

Het kan ook anders.
Begin vorig jaar ben ik overgestapt op een andere handelaar (in Dtsl) en wel om verschillende redenen.
Ik rij hoofdzakelijk met modellen naar Duits voorbeeld.
De prijzen zijn bij de laagste die ik ken.
Gratis verzending met DHL, UPS enz.)
Voor een model dat beschadigd was tijdens de verzending kreeg ik een label van DHL om of te printen zodat ik het pakje maar moest afgeven op de post (dus geen kosten)
Perfekte service. Dezelfde dag antwoord of ten laatste s'anderendaags op je mails.
Je kan direkt zien of iets in voorraad of niet. (niet zoals ik hier een paar keer meemaakte: net verkocht >:(
Niet voorradige kan je reserveren en je wordt altijd verwittigd als het binnen is.
Zeer grote keuze van merken in verschillende schalen.
En als laatste: je kan mailen in Duits (logisch) Frans, Nederlands en Engels en krijgt ook antwoord in de gekozen taal.
Ben ik iets vergeten???
Ha ja...
Zeeeeeeer vriendelijk en hulpvaardig aan de telefoon
De naam van de winkel: nee, een aantal leden kennen hem ook.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Bestel al lang niets meer in België omwille van de houding van handelaars. Als ze het in de winkel hebben liggen ok maar anders ga ik direct naar het buitenland. En voor sommige producten (foto/film, pc, metaalbewerking, muziek en audio) probeer ik het zelfs niet meer, direct via het net in het buitenland.

En niet enkel omwille van de prijs. Maar gewoon: veel betere en grotere keuze, betere service, vlottere levering. Simpelweg een betere ervaring. De enige slechtere ervaringen dan zijn met een bepaalde courier.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Een groot probleem bij onze Belgische handelaars is dat ze achterop lopen wanneer het gaat om het gebruik van de moderne media. Je zou denken dat email en internet ingeburgerd zijn, maar dat is blijkbaar nog niet zo. De telefoon en met boekjes op papier, daar is men mee opgegroeid (toch mijn generatie), maar met internet, dat is totaal iets anders. Verwacht dus niet te veel. Er moeten nog een paar generaties overheen gaan, of uitsterven.

Het is niet zonder reden dat België achterop loopt wanneer het gaat over webwinkels. Ze beseffen nog steeds niet dat er geen weg terug is en dat grenzen niet meer bestaan, tenzij voor de portokosten. Daarom dat de groei van webshops het voorbije jaar in België fors gegroeid is, maar dat is nog steeds klein bier in vergelijking met Nederland en Duitsland. Zij zijn echte koplopers. Zij hebben begrepen dat dit de toekomst is. Als jaren en niet sinds gisteren.

De meeste websites en zogenoemde webshops van modeltreinhandelaars in België zijn zeer pover. Er is geen enkele die uitblinkt. Er zijn er wel enkele die het proberen goed te doen en dit ook proberen op te volgen, maar het blijft amateurwerk.

Maar investeren in internet kost geld, veel geld en nog eens zoveel moeite. Dit mag je niet onderschatten. Laat staan dat ze een email moeten openen en dan nog eens beantwoorden. Is dat niet teveel gevraagd. Als dat niet lukt, hoe zou je dan beginnen met een degelijke website en eventueel een degelijke webshop. En nog zullen we enkele jaren blijven achter lopen, nu het tijdperk van de smartphone en tabblets nog niet aan hun hoogtepunt zijn. Dus nog veel werk aan de winkel.




Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 25 mei 2015, 15:30:45 PM
Je zou denken dat email en internet ingeburgerd zijn, maar dat is blijkbaar nog niet zo.
Maar waarom hebben ze dan een e-mail adres? Het enige wat ze nog moeten leren is om te reageren op inkomende berichten.

loco

Hetzelfde waarom je een brievenbus hebt. Om post te ontvangen, niet om ze te beantwoorden.

Havoc

Citaat van: loco op 25 mei 2015, 16:43:13 PM
Hetzelfde waarom je een brievenbus hebt. Om post te ontvangen, niet om ze te beantwoorden.


Een goeie!

Maar een goeie website/shop is toch ook nog een zeldzaamheid hoor. Vaak vraag je je af of diegene die die ontworpen heeft ze ooit al eens heeft proberen te gebruiken. En héél vaak hebben al die websites hetzelfde probleem.

Ach ja, onze grote baas heeft in zijn nieuwjaarstoespraak van 2014 ook aangekondigd dat we gaan beginnen om de klanten aan te spreken via email. Mijn direct chef wil ook altijd dat ik iedereen telefoneer maar begrijpt niet waarom iedereen nooit zijn gsm opneemt als hij belt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Hier hetzelfde , bestellen in België , nee bedankt , begin dit jaar heel wat Sommerfeldt spullen besteld , reeds 3x een mail naar de winkel verzonden of mijn bestelling al binnen was , 3x geen antwoord gekregen , dan gaan we op een ander hé , ook dit jaar een loc besteld , en uitdrukkelijk de vraag gesteld om die even apart te houden , wegens mijn druk werkschema , om dan na enkele weken nadat de loc uitgekomen was te horen dat de loc volledig uitverkocht is , dus dan gaan we op een ander hé.

Bellen , daar moet je dan ook de tijd voor hebben en dan moet de winkel ook nog open zijn , want anders nemen ze niet meer op , terwijl mailen zoveel makkelijker gaat , maar ja , laat ze hier maar doen , ik heb andere adressen gevonden.

59erke

Citaat van: ERVIN op 25 mei 2015, 17:36:55 PM
Hier hetzelfde , bestellen in België , nee bedankt , ... maar ja , laat ze hier maar doen , ik heb andere adressen gevonden.

En dan wordt er hier op een ander draadje geklaagd dat alle handelaars in ons landje massaal de deuren sluiten en het hoofd niet meer boven water kunnen houden... niet moeilijk als ze hun klanten zo behandelen.
Pas op, kan mij compleet vinden in de reacties en ik winkel ook op buitenlandse webshops. Simpelweg omdat ik geen uur (enkele rit) wil rijden naar de dichtstbijzijnde handelaar om daar dan te horen dat het toevallig niet meer binnen is.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loco

Gelukkig zijn ze niet allemaal over dezelfde kam te scheren. Ik heb onlangs nog heel bewust een gezamenlijke bestelling bij een Belgische handelaar geplaatst met bijna vier nullen in niet gekozen voor het buitenland.
En dit omwille van de geboden service indien er toch iets verkeerd zou gaan.