Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Fas

Gestart door loco, 20 mei 2015, 19:07:56 PM

loco

Weet iemand of de Fas wagens type 1415G5 / G6 /G7 met dubbele deuren en 1415G8 met enkele deuren nog actief zijn.
Weet anders, weet iemand waar ze nog worden gebruikt of afgesteld staan.
De laatste keer dat ik ze gezien heb was in Marche-les-Dames in 2012.
Het leek mij dat ze daar hun laatste leven leidden.
Misschien worden ze daar nog gebruikt. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.

Metpetergaathetbeter

in Gent Zeehaven als je van de R4 komt, je rijdt naar de Weba, net voor de tunnel afslaan naar rechts, helemaal tot het einde en dan naar rechts(naar de oud-ijzer bedrijven stonden deze week nog een sleep van (deze ?)lichtblauwe wagons te staan (verkommeren of voor afgebroken te worden?).Ze staan er enkele weken (of ze zouden hersteld of geschouwd moeten worden ?) Waar die 2 16en ook stonden of nog staan!

Ik weet niet van welk type ze zijn !

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 mei 2015, 20:13:13 PM
in Gent Zeehaven als je van de R4 komt, je rijdt naar de Weba, net voor de tunnel afslaan naar rechts, helemaal tot het einde en dan naar rechts(naar de oud-ijzer bedrijven stonden deze week nog een sleep van (deze ?)lichtblauwe wagons te staan (verkommeren of voor afgebroken te worden?).Ze staan er enkele weken (of ze zouden hersteld of geschouwd moeten worden ?) Waar die 2 16en ook stonden of nog staan!

Ik weet niet van welk type ze zijn !

Groeten Peter ;)

Indien voor herstelling dan staan ze daar zwaar verkeerd, want dan hadden ze in de bundel voor CW Gentbrugge moeten staan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loco

Peter, bedankt voor deze info.
Het lijkt er op dat ze daar staan om verschroot te worden.
Kan iemand bevestigen dat ze daar nu nog staan?

Ik ga proberen om in de loop van de week nog eens langs Marche-les-Dames te gaan.
Ik ben benieuwd wat men daar nu gebruikt.

Metpetergaathetbeter

Olivier, kleine herstellingen worden daar wel gedaan, ik ben al eens gestopt omdat daar iemand aan het werk was, bleek een schouwer te zijn die wagons controleerde (die daarvoren hersteld geweest waren), ik dacht dat ze er maandag nog stonden, kwam in de vooravond van de andere kant en bij het naar huis rijden die richting uitgereden en ik dacht bij het afslaan naar rechts gezien te hebben dat ze er maandag nog stonden( maar ik zou mij ook kunnen vergist hebben ! want het was al heel donker en ze zijn minimaal verlicht daar!)

Binco

Onlangs zag ik nog een rij FAS'en van het type 1415G8 staan aan het Sifferdok, recht tegenover EuroSilo in Gent.
Dat was duidelijk niet om verschroot te worden omdat het daar gaat om kolenoverslag.

Verder staan er af en toe ook wel eens in de Waaslandhaven ten behoeve van BST (Belgian Scrap Terminal) maar dat zijn meestal Franse versies.

Brossel

Citaat van: loco op 20 mei 2015, 19:07:56 PM
Weet iemand of de Fas wagens type 1415G5 / G6 /G7 met dubbele deuren en 1415G8 met enkele deuren nog actief zijn.
Weet anders, weet iemand waar ze nog worden gebruikt of afgesteld staan.
De laatste keer dat ik ze gezien heb was in Marche-les-Dames in 2012.
Het leek mij dat ze daar hun laatste leven leidden.
Misschien worden ze daar nog gebruikt. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.

Het vervoer van kalksteen tussen de groeve in Marche-les-Dames en de kalkovens van Namêche vindt al een paar jaar niet meer plaats (2012 voor het laatst?).
Daar worden de wagens dus niet meer gebruikt... Helaas, was een leuke korte afstand cargo...

Mvgr Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

loco

Davy, bedankt voor deze nuttige info, dan hoef ik daar zeker niet naartoe te gaan.
Weet jij toevallig ook waar de machines van de oude reeds 82 van OSR (On SIte Rail) naartoe zijn gegaan?

Binco

Citaat van: loco op 21 mei 2015, 13:50:55 PM
Weet jij toevallig ook waar de machines van de oude reeds 82 van OSR (On SIte Rail) naartoe zijn gegaan?

Ik dacht dat deze een rijtje vormde op Antwerpen Noord. Niet meer in dienst dus ..
Davy gaat daar zeker uitsluitsel over kunnen geven.  ;)

krisds

bij de werkplaats is er nog een 82 in dienst als werktuig, om de locomotieven binnen en buiten te rijden dus. Ook iets verderop bij bundel a1 of a2 "de pan" (wagonherstelplaats?) rijd er nog eentje rond van osr. Ik geloof dat er ook nog 82's voor osr ergens in Frankrijk rondrijden, in de haven van strassbourg.

Brossel

Citaat van: Binco op 21 mei 2015, 14:01:47 PM
Citaat van: loco op 21 mei 2015, 13:50:55 PM
Weet jij toevallig ook waar de machines van de oude reeds 82 van OSR (On SIte Rail) naartoe zijn gegaan?

Ik dacht dat deze een rijtje vormde op Antwerpen Noord. Niet meer in dienst dus ..
Davy gaat daar zeker uitsluitsel over kunnen geven.  ;)

Klopt...ik heb meerdere van de exemplaren die OSR inzette naar Namêche zien staan in en rijtje op Antwerpen Noord, het schijnt echter dat het gros van dat rijtje onlangs gesloopt is om OSR snel aan liquide middelen te helpen! Ook loks die nog best inzetbaar waren geweest...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

TBCédric

Ik dacht ze toch overlaatst nog eens gezien te hebben achter de 13 in FSN.


HLE 1340 by Trainced, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

Vandaag eens gaan kijken, ze waren weg, even gevraagd aan iemand die vroeger onder-stationchef was in G-Zeehaven en die zouden schijnbaar nog steeds gebruikt worden om schroot aan-en afvoeren bij de plaatselijke oudijzerhandelaars !

Groeten Peter

loebaske

zijn het dan eaos wagons ??

mark7758

Ik denk van wel,maar fas kan ook, maar dan de Franse versie.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.