Roco 43025 tenderloc T12 digitaliseren

Gestart door Freek, 17 mei 2015, 21:49:14 PM

Freek

Hallo,

ik heb mij een 2de hands setje aangekocht van Roco, type 43025. De hoofd bedoeling van deze aankoop is om te kunnen ondervinden wat het is om een decoder in te bouwen.
Via deze weg kan iedereen mee volgen hoe ik het er vanaf breng.

Dit is de loc met daarachter de decoder die er in komt:


Volgens het rekeningetje dat nog in de doos zat is die van begin jaren 80.
Analoog rijdt die vrij goed, alleen hele trage snelheden lukt niet.

De loc in 2 delen:

Nu plaats zoeken om deze decoder weg te steken  :)

Volgens mij is de enig plaats tegen het plafond van de cabine en de draden dan in de hoek naar beneden brengen:


Aansluiting van de motor en achterlicht:


Voorste lichten:

Voor de lichten zijn er zowel vooraan als achteraan witte lampjes gestoken, deze ga ik ook vervangen door led's.
Wat ik mij wel afvraag, zijn deze in werkelijkheid ook altijd wit of werden er in sommige gevallen ook rode lampen opgezet?
Als dit het geval is kan ik er misschien best ook rode bij insteken?

Ik ga misschien ook proberen om er een automatische koppeling op te zetten, maar dat moet ik eerst nog is uitspitten.

Freek

#1
Al direct een kleine update:

de decoder bevestigd in de cabine:
P1040544 by Freek Rogge, on Flickr

Ineens het eerste probleem gezien, de motor is niet geïsoleerd van het chassis.
P1040535 by Freek Rogge, on Flickr
Die messing bout is de '-' kant van de motor en staat zoals je kan zien in contact met het chassis van de motor.
Ik heb dit opgelost door een plastiek plaatje tussen het chassis v/d motor en de bout te plaatsen.
Motor geïsoleerd, dus waarom is niet test rijden  ;D

voorlopig nog zonder kap, enkel met cabine omdat de decoder al vast plakt.
Test zeer geslaagd  ;D ;D van kruipend tot hogere snelheid, geen enkel probleem.

Nu de verlichting, was er toen ook al cabine verlichting?


Rangeerduivel

Ik heb mij steeds laten wijsmaken dat men,bij het plaatsen van een decoder,best alle spoelen en weerstanden verwijdert,en dus de decoder rechtstreeks dien aan te sluiten

;)

loebaske

Dacht dat ook  Rudy, we vernemen het hier wel hoe het eigenlijk moet.

eve

Citaat van: Rangeerduivel op 17 mei 2015, 23:10:16 PM
Ik heb mij steeds laten wijsmaken dat men,bij het plaatsen van een decoder,best alle spoelen en weerstanden verwijdert,en dus de decoder rechtstreeks dien aan te sluiten

;)

Er zijn decoderfabrikanten die het verwijderen van capaciteiten en spoelen aanraden. Anderen zeggen er niets over.
Kijk best eens in de handleiding van uw decoder.

Ik doe het bij mijn machines altijd.

Erik

Freek

Citaat van: Rangeerduivel op 17 mei 2015, 23:10:16 PM
Ik heb mij steeds laten wijsmaken dat men,bij het plaatsen van een decoder,best alle spoelen en weerstanden verwijdert,en dus de decoder rechtstreeks dien aan te sluiten

;)

Dit klopt volledig, maar is enkel van toepassing voor het stuk tussen "de controller of booster" en de decoder. Alles voor de decoder moet zo "zuiver" mogelijk zijn. Spoelen en condensatoren gaan het signaal vervormen.

De spoelen die je op de foto zie staan zijn de smoorspoelen van de motor, deze staan in serie met de plus en de min van de motor zelf. Ze hebben het gunstige effect om het pulserende uitgangssignaal van de decoder naar de motor te filteren. Minder storing en minder warmte ontwikkeling in de motor.

PietB

Citaat van: Freek op 18 mei 2015, 21:43:10 PM
Dit klopt volledig, maar is enkel van toepassing voor het stuk tussen "de controller of booster" en de decoder. Alles voor de decoder moet zo "zuiver" mogelijk zijn. Spoelen en condensatoren gaan het signaal vervormen.
Dat is 100% waar.
Citaat van: Freek op 18 mei 2015, 21:43:10 PM
De spoelen die je op de foto zie staan zijn de smoorspoelen van de motor, deze staan in serie met de plus en de min van de motor zelf. Ze hebben het gunstige effect om het pulserende uitgangssignaal van de decoder naar de motor te filteren. Minder storing en minder warmte ontwikkeling in de motor.
Hier wil ik wel een kanttekening bij maken.
Het principe van lastregeling(cruisecontrol) is gebaseerd op de tegen EMK die de motor opwekt, onder wisselende belastingen.
Dat signaal wordt door de decoder geinterpreteerd, maar zal door de smoorspoelen worden vervormd.
Dus zal je lastregeling beinvloed worden door de aanwezigheid van de smoorspoelen tussen decoder en motor.
Zeker bij een ESU decoder weg met die dingen!

grt Piet.

Freek

Citaat van: PietB op 18 mei 2015, 21:50:16 PM
Hier wil ik wel een kanttekening bij maken.
Het principe van lastregeling(cruisecontrol) is gebaseerd op de tegen EMK die de motor opwekt, onder wisselende belastingen.
Dat signaal wordt door de decoder geinterpreteerd, maar zal door de smoorspoelen worden vervormd.
Dus zal je lastregeling beinvloed worden door de aanwezigheid van de smoorspoelen tussen decoder en motor.
Zeker bij een ESU decoder weg met die dingen!

grt Piet.

Dit wist ik niet, weg ermee dus. Merci voor de kanttekening

Klaas Zondervan

Die spoelen en de condensator zitten daar voor de ontstoring van de motor.
In Roco locs met een interface stekker kun je daar een decoder in steken, en de spoelen en condensator blijven dan gewoon zitten. Sterker nog, ik heb pas een Roco TEE treinstel aangeschaft wat al voorzien was van een ESU decoder. Daar zaten de spoelen en condensator ook gewoon in.
Algemeen geldt dat je moet kijken wat er in de handleiding staat. Zeggen ze er niks over, dan gewoon laten zitten.

PietB

Zo zie je maar Freek, hoeveel meningen er zijn.
Ik heb zelf twee Roco NS2300 loc's.
De ene is door Roco gedigitaliseerd met de smoorspoelen er uit.
Dus toen ik mijn analoge(DC) versie van decoder en sleper heb voorzien heb ik ze ook maar verwijderd.
Een heel ander verhaal als dat van Klaas.
En Klaas is natuurlijk ook niet de eerste de beste.
Die weet echt wel waar hij het over heeft.

Dus wat moet je nu doen?

grt Piet.

Freek

Ik heb deze loc gekocht op op uit te proberen, dus dit ga ik dan ook doen.
Gewoon de spoelen er uit halen en kijken of er een merkbaar verschil is.

De spoelen gaan inderdaad ontstoren maar gaan de tegen-EMK verkleinen en de last dus moeilijker meetbaar maken.
In de handleiding heb ik allesinds zo direct niets gevonden over deze spoelen.

Freek

Uitslag van de testen met de smoorspoelen :):

Ik heb de loc getest op heel trage snelheid telkens met en zonder spoelen tussen de decoder en de motor. Ik merk geen verschil.
Ook heb ik dezelfde test gedaan met 2 grotere wagons, met en zonder de spoelen, ook weer geen verschil te merken.
De test met de wagons maar dan laten optrekken en afremmen naar een matige snelheid, ook weer niets te merken.

Wat ik nog niet bekeken heb is de temperatuur, hiervoor zal ik de loc langer moeten laten rijden. Momenteel kan ik de lok geen rondjes laten rijden, dus een duurtest wordt nogal moeilijk. Op de grond een rondje aanleggen zal iets voor in het weekend zijn.
Ik ga proberen om dit weekend ook eens na te meten met een scoop, dit zal kunnen uitsluiten of het iets uitmaakt of niet.


Freek

Ik heb voor deze lok een rookgenerator aangeschaft, type Seuthe23.
Als ik deze aansluit op de railspanning begint die met een kleine "plof", is dit normaal? Dit is mijn eerste ervaring met zulke dingen.
Verder werkt die zoals het hoort lijkt mij, maar je hoort hem wel werken, dit had ik echter ook niet verwacht.

Gerolf

Zo'n rookgenerator is eigenlijk gewoon een verwarmer. De "plof" is zoals bij het koken: bubbels rond de hittebron.

Ik gebruik die dingen liefst niet: die rook slaat immers ook terug neer ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 01 augustus 2015, 23:53:26 PM
Ik gebruik die dingen liefst niet: die rook slaat immers ook terug neer ...
Ach, voor occasioneel gebruik als er es bezoek komt is het leuk...
Het is wat zoals full sound loks op de baan.  Niet iedereen is er fan van en je wil er ook niet teveel tegelijk maar af en toe is het wel fijn.

Ik heb ook een aantal lokjes met rookgenerator, maar die wordt zelden gevuld :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.