Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Oude Verborght-kappen

Gestart door Roderik, 01 mei 2015, 11:54:55 AM

Roderik

Hallo iedereen,

Bij de opkuis van mijn vorige 'mancave' ben ik deze oude Verborght-kappen tegengekomen.

IMG_1067 by trambuilder, on Flickr

Een 62, prototype 60, 55 en 51 waarvan ik eigenlijk niet meer wist dat ik ze had.
Ik heb zelf geen H0-baan maar om eens in een club te gaan rijden lijkt me dat wel leuk om uit te werken.
De resin is verkleurd maar de kappen zijn mooi recht en nergens gescheurd of gebroken.

Iemand enig idee welke onderstellen hier kunnen voor dienen?
Voor de 51 is dat een Amerikaanse EMD-SD9 maar bij de andere heb ik er kompleet het raden naar.

Hebben jullie een suggestie?

Bedankt!
Roderik
Always be modelling!

marc goovaerts

Of ons va zijn kappen van Willy Bonge dan wel Verborgh kreeg, wordt me hoe langer hoe onduidelijker...
Onder de reeks 60 steekt een Roco chassis, onder de 55 een (2-rail omgewerkte) Märklin nr. 3066, dat onder de 62 kan ik niet thuisbrengen.

loco

Willy (zaliger) en Serge (die bij Verborgh werkte) waren dikke vrienden. Willy leverde de kappen en Serge verkocht ze. Je kon ze ook rechtstreeks bij Willy bestellen en afhalen.
Onder de 62 kon je eveneens een roco chassis plaatsen. Soms moest je aan het chassis nog wat wegfrezen wilde je alles goed mogelijk hebben. Serge durfde er al eens met zijn klak naar slaan en was snel tevreden met het resultaat. Zijn schilderwerk daarentegen was schitterend.
Veel succes met de ombouw. Wanneer je het goed doet zie je soms het verschil niet meer tussen een recent model en een omgebouwde kap.

marc goovaerts

Citaat van: loco op 01 mei 2015, 12:19:52 PM
Willy leverde de kappen en Serge verkocht ze. Je kon ze ook rechtstreeks bij Willy bestellen en afhalen.
Bedankt voor de uitleg. De 'overlevering' (ons moe) wil dat Willy en ons va in dezelfde club zaten...

Roderik

Bedankt voor jullie reactie!
Een oude Roco zal ik wel ergens op een beurs op de kop tikken. Misschien moet ik de afstand tussen de assen en de draaistellen eens opmeten zodat ik het correcte onderstel vind. En met wat GreenStuff kan in de zijkanten van de draaistellen wel namaken.  :)
Always be modelling!

guydhaese

"Jongens, wat zijn we (= de Belgische modelspoorder) intussen toch verwend geworden", dacht ik bij mezelf toen ik dit las en die kappen (terug)zag.
Tja, Hobby Verborgh, daar ging destijds een wereld voor me open...
Wat waren dat pionierstijden!
De naam 'Willy Bonge' heb ik wel even moeten opgezoeken (dank u google :-) ), en ja, dat moet inderdaad een grote meneer zijn geweest!
Nooit gedacht toen dat we jaren later gewoon quasi alle Belgische modellen 'uit de doos en rijden maar' zouden kunnen kopen.
Dit gewoon even terzijde...
Mooie vondst, Roderik!  En veel plezier ermee.  De kappen zijn beslist in goede handen!
Modelspoorse groeten,
Guy