Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Beugeltje in Fleischmann wissels

Gestart door Iebor, 29 mei 2006, 19:47:56 PM

Iebor

In mijn Fleischmann profi wissels zitten metalen beugeltjes in de wisseltongen. Weet iemand waarvoor die zijn?

ysbeer

die beugels zijn door verbindingen voor universeel gebruik van de wissel.
Haal je ze weg dan zal de wissel alleen die rails van stroom voorzien waar na de wissel wijst.
z.g.n stop wissel.

Advies GEWOON LATEN ZITTEN

wim

quf

Deze beugeltjes dienen om van een doorrij wissel een schakelende wissel te maken. Laat me even nader uitleggen: met beide beugeltjes op hun plaats, (leveringstoestand) krijgen (vanuit punt gezien) zowel de rail rechtdoor als de afwijkende spoor stroom. Als de draadbruggen verwijderd worden, dan krijgt enkel het spoor waarvoor de wisseltongen in de goede rihting liggen stroom. Het andere stuk is dus stroomloos zodat men met de nodige issolerend raillasjes, een flankbeveiliging kan maken. meestal is dat zeer goed uitgelegd, met foto's, in de Fleischmannkatalogus.

Groeten

frank

INFO

citaat:
Geplaatst door Iebor

In mijn Fleischmann profi wissels zitten metalen beugeltjes in de wisseltongen. Weet iemand waarvoor die zijn?



Iebor,

OOk voor jouw het advies, lees de gebruiksaanwijzing, daar wordt het met woord en beeld duidelijk uitgelegd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Helaas had ik de doosjes niet, daar ik de meeste wissels op een beurs had gekocht. Dus dit heeft geen invloed op het bedrijven van een digitaal bedrijf.


INFO

citaat:
Geplaatst door Iebor

Helaas had ik de doosjes niet, daar ik de meeste wissels op een beurs had gekocht. Dus dit heeft geen invloed op het bedrijven van een digitaal bedrijf.



En waarom denk je dat het rijden via een digitale centrale anders is dan het rijden met een analoge trafo, als het gaat om de basis aansluiting van het spoor. Waarop stoel je deze gedachte. Of de twee draden waarmee het spoor van energie wordt voorzen nu van een digitale centrale komen, of van een analoge trafo, wat maakt dat uit volgens jouw. Waarom is het dan ineens anders? En zo kan ik nog wel even doorgaan met deze waarom vraagstelling.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim (INFO),
als het om deze z.g. denkende wissels gaat is er toch wel een verschil in benadering tussen analoog en digitaal rijden.
Bij analoog rijden kun je door het beugeltje te verwijderen het wissel "denkend" maken en zo kun je een spoor spanningsloos zetten om daar een loc of treinstel te parkeren.
Bij digitaal is dat zinloos, omdat je dan een trein stilzet via de centrale, terwijl de spanning gewoon op het spoor blijft staan. Dus bij digitaal laat je die beugeltjes lekker zitten.

INFO

Klaas,

Waarom, je kunt in digital bedrijf toch ook gebruik maken van de denkende wissel. Zie het als een beveiliging.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel


INFO

Klopt Brunel, maar je hebt ook geen botsing op je wissel.

M.a.w. je mag ze eruit halen, en de beide sporen isoleren, als je dat niet doet maakt het overigens niets uit of ze erin zitten of niet. Zolang het spoor maar zijn voeding krijgt. Maar dit gaat veel te ver voor Iebor, daar snapt hij helemaal niets meer van.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Nee, maar hij kan denk ik heel goed snappen dat het weghalen van die beugeltjes een paar mogelijkheden biedt die bij analoog bedrijf belangrijker zijn dan bij digitaal bedrijf.
Lekker laten zitten dus.

ysbeer

samenvattend

je haalt ze er uit of je haalt ze er niet uit.
meer mogelijk heden zijn er gelukkig niet.
O sorry een laten zitten en een er uit kan ook nog.
En welke dan??

Zo zie maar weer 4 mogelijkheden,wat een luxe

wim