Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Wasbenzine of niet ??

Gestart door centauri167, 21 maart 2015, 17:05:42 PM

centauri167

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 maart 2015, 19:31:25 PM
Ik vraag me nog steeds af wat er nou zoveel beter is.
Wat Kontakt 61 betreft snap ik het wel, volgens de produktbeschrijving brengt het een uiterst dunne olieachtige laag aan waardoor corrosie wordt tegengegaan.
Maar waarom Kontakt 60 beter zou reinigen dan wasbenzine, dat is mij nog steeds duister.

Hopelijk gaat Eric ons dat nog vertellen; wat zoal de verschillen tussen beide zijn en waarom hij Kontakt 60 prefereert boven wasbenzine.

2012

Ik ga me er es aan wagen met die kontact 60 en 61 allezins ... tot nu toe werkte ik met railgom en/of wasbenzine, maar inderdaad na een tijdje moet je herdoen, kga es proberen te ontdekken als het met die 60+61 langer meegaat. Dat zou wel leuk zijn, alle sporen zijn dan wel toegankelijk, alleen is ni elke plaats even makkelijk bereikbaar natuurlijk, iets dat langere tijd werkt is dus welkom en dit onthou ik alvast uit deze discutie, beide zijn zijn wel OK, maar met 60+61 blijft de rij-kwaliteit langer aanhouden.

loebaske

Als aller laatste, wasbenzine reinig evengoed als Kontakt 60, tast gewoon de omgeving aan bij veelzijdig gebruik, oplossing styreen en pvc  + het is goed bruikbaar in een goed geventileerde ruimte en aangezien we allemaal een vrij open ruimte hebben is dit zeker aan te raden...gezonder kan niet  :(


ERVIN

Zal ik hier even mijn chemische bijdrage leveren voor beide produkten ( wasbenzine & Kontakt 60)

Wasbenzine :

R11; Licht ontvlambaar.
R38; Irriterend voor de huid.
R48/20; Schadelijk: gevaar voor ernstige schade aan de gezondheid bij langdurige blootstelling bij inademing.
R50/53; Zeer vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke
effecten veroorzaken.
R51/53; Vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke
effecten veroorzaken.
R62; Mogelijk gevaar voor verminderde vruchtbaarheid.
R65; Schadelijk: kan longschade veroorzaken na verslikken.
R67; Dampen kunnen slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.

Kontakt 60 :

R10: Ontvlambaar.
R11: Licht ontvlambaar.
R36: Irriterend voor de ogen.
R36/37: Irriterend voor de ogen en de ademhalingswegen.
R38: Irriterend voor de huid.
R51/53: Vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijk effecten veroorzaken.
R65: Schadelijk: kan longschade veroorzaken na verslikken.
R67: Dampen kunnen slaperigheid en duizeligheid veroorzaken.

Ik kan jullie ook nog de verschillende stoffen geven die in beide produkten zitten , maar dat gaat te ver , geef mij dan maar wasbenzine als ik moest kiezen tussen beide produkten.

loebaske

En dank zij Erwin kennen we beide produkten, bedank voor uw bijdrage ...ieder kan zijn keuze maken.

centauri167

Citaat van: loebaske op 22 maart 2015, 20:22:12 PM
En dank zij Erwin kennen we beide produkten, bedank voor uw bijdrage ...ieder kan zijn keuze maken.

Eric, alvast bedankt voor je bijdrage, ga de 2 producten zeker eens proberen, net als wasbenzine op een ander stukje, wil het verschil wel eens zien, zowel naar doeltreffendheid als naar eventuele aantasting van bilzen, scenery, ...

Huugooke

Zelfs als beide stoffen even (on)gevaarlijk zijn, is een spuitbus altijd ongezonder.

Klaas Zondervan

Citaat van: ERVIN op 22 maart 2015, 20:18:38 PM
Ik kan jullie ook nog de verschillende stoffen geven die in beide produkten zitten , maar dat gaat te ver ,
Nou, mij gaat dat niet te ver. Wasbenzine is geen probleem, wat daar in zit kan ik op wikipedia vinden. Maar van de samenstelling van Kontakt 60 kan ik niks vinden.

Thommy

Citaat van: loebaske op 22 maart 2015, 11:38:01 AM

Dani WD40 is ook bruikbaar, toch vind dat produkt te vettig, is trouwens ontworpen om te smeren...

WD40 smeren? Laat me niet lachen
WD40 is gemaakt om los te weken/te ontvetten/te ontroesten... maar zeker geen SMEEReigenschappen!!! Daarvoor bestaan er teflonsprays ed.

maar het "te vettig" klopt ook, het heeft namelijk ook een beschermende functie. Vergelijk het eerder met een wax die je op een auto legt.

ik heb het vroeger al gezegd, remreiniger. Ok, het is een spuitbus en het is brandbaar (zoals alle spuitbussen).
MAAR het voordeel is: kost 2 keer niets in de action (1,60euro? of zoiets en doet z'n werk als de duurdere van loctite/motip/...), kuist echt goed (dient om remschijven olie vrij te krijgen),...

doe dat eens op een doekje en poest maar...

PS: niet gebruiken op gelakte onderdelen  :)
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Thommy,
wil je ook de (merk)naam van dit product doorgeven?
De plaats waar het te koop is kennen we al...

;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 23 maart 2015, 10:29:26 AM
wil je ook de (merk)naam van dit product doorgeven?

"remmen reiniger".  zo staat het op de spuitbus vermeld.
Merknamen heb je er tientallen...   alnaargelang waar je ze koopt en wat ze kosten..  :-)


Het is wel een heel vluchtig goedje, dus tegen dat je met je vodje op de rails bent is het al bijna verdampt...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 23 maart 2015, 10:34:41 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 23 maart 2015, 10:29:26 AM
wil je ook de (merk)naam van dit product doorgeven?

"remmen reiniger".  zo staat het op de spuitbus vermeld.
Merknamen heb je er tientallen...   alnaargelang waar je ze koopt en wat ze kosten..  :-)


Het is wel een heel vluchtig goedje, dus tegen dat je met je vodje op de rails bent is het al bijna verdampt...

Dankuwel,
Is wel wat intenser zoeken maar zal het wel vinden

Ja,zoiets wordt overvloedig op de remmen gespoten tot het er af druipt,daar heb je geen extra-tijd nodig om te poetsen

;)

Johnnytrein

Mij werd onlangs teac7 cleaner aanbevolen om rails te reinigen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Welk effect krijgen we op de kunststof?
Ik heb op de flank van dit wagonnetje aan de linker kant een plas wasbenzine gezet, en rechts een lading contactspray gespoten.
Na twee dagen met een doek (hard) afgewreven en geen enkel van de producten heeft de kunststof aangetast. Het enige verschil is dat de wasbenzine geen sporen meer nalaat en dat de contactspray een vettig laagje heeft achtergelaten.