Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Wasbenzine of niet ??

Gestart door centauri167, 21 maart 2015, 17:05:42 PM

loebaske

Dat klopt Gunter, toch ben ik daar niet voor te vinden, is duur voor wat het maar is, na tal van rondjes draaien is die behoorlijk vuil en doet het niet voor wat het bedoeld is, die gaat eerder het vuil terug afgeven op de sporen op termijn, natuurlijk ieder zijn keus.

Dani WD40 is ook bruikbaar, toch vind dat produkt te vettig, is trouwens ontworpen om te smeren....

Die Kontakt sprays zijn ontworpen om elektronische kontakten beter te maken, voor o.a een krankende potmeter op je installatie...en daar hoort geen vet in!!!


Cozzy

Kan je ook aceton gebruiken op een wattenstaafje of is dat not done?

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

patatje70

Citaat van: ceuleer op 22 maart 2015, 11:16:11 AM
En als je nu een kuiswagon hebt zoals de Lux Modellbau of Dapol, dan is dit toch allemaal niet meer nodig ?
Of toch....
die zijn wel goed voor preventief te kuisen..maar er gaat inderdaad niks boven het manuele reinigen.. en zoals Loebaske al aangaf is kontakt 60/61 ook voor mij/ons het produkt bij uitstek...

loebaske

Citaat van: patatje70 op 22 maart 2015, 13:01:25 PM
Citaat van: ceuleer op 22 maart 2015, 11:16:11 AM
En als je nu een kuiswagon hebt zoals de Lux Modellbau of Dapol, dan is dit toch allemaal niet meer nodig ?
Of toch....
die zijn wel goed voor preventief te kuisen..maar er gaat inderdaad niks boven het manuele reinigen.. en zoals Loebaske al aangaf is kontakt 60/61 ook voor mij/ons het produkt bij uitstek...

Ieder zijn keuze, maar idd. Wim volgens mij het enige betrouwbare op lange termijn. Dat heb je geleerd hé.....

Tom, blijf AUB met aceton van uw rails....dat is miserie zoeken...ja, ik weet het, is goedkoop en staat daar wel ergens in uw werkplaats...
net hetzelfde met white spirit/terpentine, is een vettige stof...kan het weten want ik deed belettering van bedrijfsvoertuigen, als die zogezegd ontvet werden met dat spul kan ik je verzekeren dat de kleefletters er nadien los kwamen....VET ook al merk je het niet...



Klaas Zondervan

Na het verhaal van Eric (loebaske) begrijp ik nog steeds niet wat er mis is met wasbenzine.
Het reinigt en ontvet en is binnen enkele seconden verdampt.

Als ik dan lees dat je Kontakt 61 een uur moet laten verdampen voordat je kunt gaan rijden, dan vraag ik me af wat voor zooi dat dan is.
Van Kontakt 60 en Kontakt 61 heb ik nog niet kunnen vinden wat de chemische samenstelling is.

Martin Welberg

Citaat van: NielsVV op 21 maart 2015, 20:33:15 PM
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.0

Da'sniet om te reinigen maar om de rij eigenschappen te verbeteren, werkt als anti corrosief..

centauri167

Waar haal je die Kontakt 60 & 61, heb die producten nog nooit gezien ?

loebaske

In een elektronica winkel, mag geen namen noemen...

Huugooke

Citaat van: centauri167 op 22 maart 2015, 18:35:30 PM
Waar haal je die Kontakt 60 & 61, heb die producten nog nooit gezien ?
Als je ergens rond A'pen woont kan ik je wel een adresje geven (meer zelfs)

loebaske

anders eens opzoeken op google, zijn hier wel leden die je de weg gaan wijzen... want in je profiel staat geen provincie en dan is het soms moeilijk om iemand te helpen....

Dirky

Moet me even bij Klaas aansluiten:
De initiële vraag is "wasbenzine of niet?"

Ook ik zie geen enkele reden waarom wasbenzine slechter zou zijn dan de contact-spray op dezelfde zuinige manier gebruikt. Neem er dan nog bij dat die benzine stukken goedkoper is!

Als wasbenzine NIET ok is, graag de reden waarom?

2012

Citaat van: centauri167 op 22 maart 2015, 18:35:30 PM
Waar haal je die Kontakt 60 & 61, heb die producten nog nooit gezien ?

De beide producten op een vodje doen?
Aan de hand van jouw foto begrijp ik goed dat je met het eerste op een vod doet en rails reinigt, maar nadien met het tweede product ...  op zelfde manier met een vodje ook ? Of is dat een spuitbus of zo ?

loebaske

neen, ook op een doekje spuiten, liefst een katoenen (stukje bedlaken of zo)

de vraag is idd. gesteld als wasbenzine bruikbaar is >>> ja, maar als er iets veel beter is, waarom dan geen advies geven, wordt zo vaak afgeweken van een topic en nu moet het lijntje gevolgd worden ???

centauri167

Ik vind het als topic-starter alvast niet afwijken van de originele vraag, elke manier om het probleem van vuile rails op te lossen is meegenomen.

Wel zou ik ook graag meer weten over het verschil tussen wasbenzine en Kontakt 60 - 61.

Klaas Zondervan

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zoveel beter is.
Wat Kontakt 61 betreft snap ik het wel, volgens de produktbeschrijving brengt het een uiterst dunne olieachtige laag aan waardoor corrosie wordt tegengegaan.
Maar waarom Kontakt 60 beter zou reinigen dan wasbenzine, dat is mij nog steeds duister.