Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Wasbenzine of niet ??

Gestart door centauri167, 21 maart 2015, 17:05:42 PM

centauri167

Langs deze wou ik hier eens de discussie openen over het al dan niet reinigen van de rails met wasbenzine ?
Ik heb al geregeld gehoord en gelezen dat wasbenzine zeer geschikt zou zijn om de rails te kuisen, gewoon op een doekje en over de rails wrijven; echter heb ik ook al vaak negatieve commentaren over wasbenzine gelezen en gehoord.

Dus ik dacht, met al de kennis die hier op het forum verzameld zit, kan er misschien meer duidelijkheid over komen.

Klaas Zondervan

Wat zeggen die negatieve commentaren dan?

Rangeerduivel


centauri167

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 maart 2015, 17:07:50 PM
Wat zeggen die negatieve commentaren dan?

Dat alles met benzine in de rails aantast of eventueel de scenery, wel niet van de eerste keer maar op termijn.

Klaas Zondervan

Je moet wasbenzine ook spaarzaam gebruiken. De rails zelf gaan er niet van stuk, die zijn van metaal. Ze worden er wel schoon van.
De bielzen zijn van plastic, en die kunnen wel aangetast worden door wasbenzine. Maar als het zover komt heb je wel erg veel gemorst.
Er is dus niks mis met wasbenzine, maar je moet geen hele liter over je spoor gieten.

Huugooke

Als het enkel om ontvetten gaat (want dat doet wasbenzine) kan je het ongevaarlijke spul van Pearle gebruiken, om brillen schoon te maken. Kost een vier euro voor een navulling (betere dan de kleine spray bus), en ge kunt er ook uw bril mee kuisen!
Doemscenario: je hebt ergens een plasje wasbenzine gemorst, je doet een testritje met je loc en net op die plaats "vonkt" er iets!

loebaske

Wasbenzine komt niet op men baan, er bestaan veel betere middelen, en neen ga het hier niet weer uitgebreid  vertellen, heb er al meerdere keren uitleg over gegeven in andere topics......

centauri167

Citaat van: loebaske op 21 maart 2015, 17:57:37 PM
Wasbenzine komt niet op men baan, er bestaan veel betere middelen, en neen ga het hier niet weer uitgebreid  vertellen, heb er al meerdere keren uitleg over gegeven in andere topics......

Kun je dan tenminste een verwijzing naar die topics zetten, wat zijn we er anders mee ...

NielsVV

H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

loebaske

Citaat van: centauri167 op 21 maart 2015, 18:54:17 PM
Citaat van: loebaske op 21 maart 2015, 17:57:37 PM
Wasbenzine komt niet op men baan, er bestaan veel betere middelen, en neen ga het hier niet weer uitgebreid  vertellen, heb er al meerdere keren uitleg over gegeven in andere topics......

Kun je dan tenminste een verwijzing naar die topics zetten, wat zijn we er anders mee ...

Zou dit graag willen doen, maar hier vind je het bos niet tussen de bomen, duizend en één  topics worden hier gezet over het zelfde.....

centauri167

Eric, dan zit er toch niets anders op dan te zeggen welke producten wel aan te raden zijn ...   ;)

Dirky

Niets mis met wasbenzine maar zoals Klaas zegt, spaarzaam gebruiken!

loebaske

Ik gebruik Kontakt60 voor men rails te kuisen, je spuit het op een doekje en reinig de rails, nadien behandel ik die met Kontakt61, je leg er een film op en heb je veel minder vonk erosie, je bent goed voor enkele maanden of om een ganse week te rijden op een beurs.
Let wel op dan je niet meteen gaat rond rijden, laat het een uurtje verdampen, indien je meteen gaat rijden loop je kans dat de anti slip bandjes oplossen.







Simpel, eenvoudig, doeltreffend....




dani

Of wat WD40 op een wattenstaafje en dan goed drogen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ceuleer

En als je nu een kuiswagon hebt zoals de Lux Modellbau of Dapol, dan is dit toch allemaal niet meer nodig ?
Of toch....