Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Lima koppeling naar profi van Fleischmann

Gestart door Iebor, 29 mei 2006, 13:22:34 PM

Iebor

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van Lima koppelingen van de wagons naar Fleischmann profi koppelingen? Ik heb gemerkt dat het wielstel en koppeling een geheel zijn. Weet iemand hoe je hier kortkoppelingen van Fleischmann op kunt zetten? Er moet waarschijnlijk iets weggehaald worden maar hoeveel want het zou jammer zijn als de koppelingen geplaatst zijn en het past toch even net niet.

Gerolf

Ik vermoed dat je hebt over koppelingen, waarbij de koppeling aan het draaistel hangt.
Om hier een kortkoppeling mee te maken, heb je een kortkoppelmechaniek nodig dat je onderaan je wagenbak bevestigt. De Lima-koppeling verdwijnt dan (afsnijden dus).
Fleishmann verkoopt die kortkoppelmechaniek los (niet goedkoop). Hierin past dan een profi-koppeling.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ook rietze verkoopt zulk een mechaniek en tewijl deze van fleichmann meer dan 9? kost voor 1 stel kost dat van Rietze geen 3?. Alleen heb ik deze laatste nog niet in Belgi? gevonden (nog niet echt achter gezocht) Had er vorig jaar een in set in Utrecht van gekocht.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

guy holbrecht

In de volgende MSM, jubileumnummer 50, verschijnt de ombouw, of beter een upgrade, van een modelwagentje, waarbij de aangegoten Lima koppeling vervangen wordt door het Symoba-kortkoppelingsmechanisme. Bij de wagen in kwestie was dit vrij simpel te realiseren. Ik heb het echter nog niet uitgeprobeerd op alle andere Lima wagens waarbij de koppening aan het draaistel is gegoten. Het kan m.i. niet zo'n groot probleem zijn. Dus nog even geduld. Het stap voor stap antwoord op je vraag komt er aan.

Groeten,
Guy

Iebor

Dank je wel ik wacht even af, het betreffende spoorwegmagazine is in mijn woonplaats niet te koop.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Iebor

Dank je wel ik wacht even af, het betreffende spoorwegmagazine is in mijn woonplaats niet te koop.

Met een abonnement brengt de postbode het bij je thuis. [^]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

Ik heb het fleischann-kortkoppelingssysteem al wel ingebouwd in de Lima M4-rijtuigen, die nog met beugelkoppelingen voorzien waren. Zoals te zien heb ik een stukje van de bodemplaat moeten verwijderen om ze op de juiste hoogte te zetten.

Ook de 23ers van Lima heb ik ermee uitgerust. Daar heb ik ze wel op een verhoging moeten plaatsen. Bij de generatorpakwagen, gemaakt vanaf een oude Jouef C.I.W.L.-pakwagen, ging het niet. De ruimte was te eng om ze in te bouwen.[:(!][V] Het hangt dus van model tot model af. Bij wagons heb ik het zelf nog niet geprobeerd. [:o)]
Bij elke verpakking zit er wel een uitleg [:)], echter alleen in het Duits, Engels en Frans.[:0] Ik wil ze wel inscannen en doormailen, zodat je dat al even kan lezen om een idee te krijgen ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.

http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

n/a

Hallo,

Ik zit met een soortgelijk probleem. Ik heb een aantal ruwijzermengers van Lima en wil daar profi koppelingen opzetten want
met de beugeltjes kan ik eigenlijk niets.

Nu hoeven de koppelingen van mij (ivm de kosten) niet voorzien te worden van een kortkoppelmechanisme.

Zijn er "huisjes" in de handel welke je als een blokje kan inlijmen in een gemaakte uitsparing waar ook het veertje zijn interface in heeft?

mvg

Leo

n/a

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Iebor

Met een abonnement brengt de postbode het bij je thuis. [^]