Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Midsommar på Högskogen

Gestart door Stedahult, 20 maart 2015, 11:31:43 AM

Martin Welberg

Citaat van: gardevil op 09 december 2015, 21:44:19 PM
Citaat van: D_Loc op 09 december 2015, 20:59:22 PM
Je kan je diafragma kleiner maken (hogere waarde). Dit kan vrij eenvoudig door de camera op Av te zetten en vervolgens met het wieltje instellen rond F16 of hoger (gewoon beetje experimenteren wat het beste resultaat geeft).
De sluitertijd wordt dan wel langer omdat je dan minder licht doorlaat maar als je met statief werkt is dat geen probleem.

Je moet den wel opletten voor het schwarzschild effect. (kleurverschuivingen door langere sluitertijden)

niet voor pixels,das nog uit de tijd van de film..

Martin Welberg

Steef, is makkelijk. Hoge ISO is ook niet zo van belang...staat bij mij bijna altijd op 100 of 200..Camera op manuele bediening, op her M 'tje..diafragma zo klein mogelijk, hangt met m'n kitlens tussen de F22 en F36...daarna draaien aan het wieltje tot je sluitertijd goed is..timer erop en gaan met die banaan..

Anders eens een image stacking als CZM combine proberen..

Huugooke

Ook goed Martin, maar te veel werk! Op diafragmavoorkeuze (Av) bepaalt de camera zelf de sluitertijd, dan hoef je niet aan het wieleke te frunniken. :D
De ISO instelling verhogen wordt veel te weinig gebruikt. Tenzij je toestel 10 jaar oud is kan je gerust 6400 ISO instellen (of automatisch), dat scheelt in belichtingstijd en vermindert de kans op bewegingsonscherpte. 100-200 ISO is bij een recent toestel iets voor posterformaat!
En laten we deze discussie in het fotografiedraadje verder zetten; daar staat deze uitleg trouwens al, en niet verder dit mooie draadje "vervuilen"

Stedahult

Daan heeft de kafee kraam klaar, de loteri kraam bijna. Morgen in Houten
wat volk halen om erbij te zetten. Kraampje is zo'n 4 cm lang en 9 mm
hoog tot aan de planken. Het is weer best klein, makkelijk zo'n horlogemaakster.

Mvh. Steef

bollen neus

Zet er maar een stoeltje extra voor mij als je wil? Toppie
Den Eric

loebaske

Niet te doen................je bent super goed bezig

Huugooke

Stedahult

Mvh. Steef

Pol

Geweldig!  :P

Aanvulling: Mijn dochter bekeek gisteren de foto's in dit draadje omdat ik haar wilde laten zien hoe het buitentoilet ondertussen al veranderd was. Ze vond het prachtig. Bij de laatste foto was ze vooral onder de indruk van de "koekjes", maar ze vond de tafel nogal aan de grove kant. :o De waarheid komt uit de kindermond zegt men, dus ... misschien kan je hier nog iets aan doen?  ;) ;D ;D ;D ;D Dat "ding boven die tafel" vond ze overigens voorlopig ook maar iets raars. (Ik twijfel of ik haar in de toekomst in m'n modelspoorruimte ga binnenlaten want met zo'n kritisch oog ...)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn - Zeker geen sympathie voor de politieke sfeer van die tijd!

sdz1976

Allemaal goed en wel zo een feestje op je baan dat er gezellig uit ziet.

Maar waar blijft onze uitnodiging??????? :D :D

Grtz,

Samuel.
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Stedahult

Je bent altijd welkom in maart Samuel  ;)

Het volk heeft het naar de zin.

https://m.youtube.com/watch?v=gXUT5TRtiwA  ;D
Mvh. Steef

Kautenbach

Stedahult

Daan is weer bezig geweest met de lotteri kraam.... ik zeg niks

Mvh. Steef

ThierryDS

sdz1976

Hier ook even sprakeloos  :-X

Grtz,

Samuel.