Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Ombouwprobleempje LS Models HLE1802 (3-rail)

Gestart door Fastfly, 06 maart 2015, 19:12:19 PM

Fastfly

Ik heb onlangs mijn LS Models HLE1802 (ja de goeie ouwe in de Chiquita-kleuren) omgebouwd van 'simpel digitaal' naar digitaal met functies en geluiden.

Ik heb een LokSound V4.0 (8-pins ingebouwd) en in de winkel er het geluid van een reeks 16 op laten zetten omdat de de reeks 18 blijkbaar niet te vinden was voor de 18.

Alles werkt en schakelt, maar vanaf je de lok op het spoor zet gaan de lampen aan, weliswaar niet op volle sterkte en aan 1 kant wit, aan de andere kant rood.
Wanner je dan met F0 de verlichting aanzet gaan ze af. van de rijrichting op volle kracht branden of gaan de lichten van de andere kleur aan.
(t.t.z. waar het witte licht al 'half' scheen gaat het rood erbij aan op volle kracht en waar het rode al 'half' scheen gaat het witte er bij aan in 'full force'.)

In de winkel zij men me dat ik CV124 ofwel op 8  ofwel op 24 moest zetten, maar dat werkt dus niet, heb ik zonet getest.


Iemand van jullie een ideetje ?

Rangeerduivel

Met een Uhlenbrock heb ik zoiets al meegemaakt,het ging vanzelf weg na een tijdje ::) ::)
Bij een Esu nog niet tegengekomen.
Ben je zeker dat de 8-polige stekker niet gedraaid zit?
Indien het aan de decoder ligt,daar heb je garantie op hé,ik zou het de winkel laten regelen dan...

;)

bellejt

nfo rond de nieuwe NMBS reeks 18 van LSModels.
Wil - bij gebruik van een ESU-54614-decoder - in CV 124 waarde 24 schrijven.

ik heb de 1860 met een esu decoder lopi 4 en die doet alles goed.


Fastfly

ha toevallig, deze middag in de winkel van een collega modelbouwer gehoord, dat als je de stekker omdraait, de decoder wel eens wil 'ontploffen'.  Dat was bij hem gebeurd.

Ik heb de stekker er net zo ingestoken als die van de oude decoder, ik denk wel dat die dus goed zit.  Maar misschien kan de electronica van de loc zelf niet zo goed overweg met de Loksound V4.0 ?

Fastfly

Citaat van: bellejt op 06 maart 2015, 19:21:25 PM
nfo rond de nieuwe NMBS reeks 18 van LSModels.
Wil - bij gebruik van een ESU-54614-decoder - in CV 124 waarde 24 schrijven.

ik heb de 1860 met een esu decoder lopi 4 en die doet alles goed.

tja, de cv 124 naar 24 zetten hielp dus niet en mijn reeks 18 is al wat ouder dan de nieuwe reeks, toch bedankt voor de info !!

bellejt

als je de esux file wil kan ik deze wel doorsturen.Daar staan de parameters van CV's in.Behalve deze van sound.Mss kan je ze uitprinten en vergelijken ?

Fastfly

Goed idee, zou fijn zijn als je hem kan toesturen !

itchy

Ik denk dat hier verwarring is tussen de modellen van de NMBS reeks 18 (1801-1806 uit 1973-'74) en van de NMBS reeks 18/2 (1801-1896 uit 2009-'12)... beide werden uitgebracht door L.S. Models, de eerste met een 8-pin decoderstekker en de tweede met een 21-pin decoderstekker.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

bellejt

Filip als het een oud type 18 is dan kan je de file van mij niet gebruiken.

Jurgen

Citaat van: bellejt op 07 maart 2015, 09:26:04 AM
Filip als het een oud type 18 is dan kan je de file van mij niet gebruiken.

Vermits hij het over de "Chiquita" had, denk ik dat het duidelijk was.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Olivier77

Beste Filip,

Bij deze "oudere" lok zat er standaard een Uhlenbrock decoder gemonteerd (8 pinnen aansluiting).
Functies: wit licht voor, rood van achter naargelang de richting en niet apart schakelbaar.
F3: rangeerstand
F4: geen optrek en afremregeling.
De printplaat kan volgens mij ook niets meer zonder aanpassingen.
Volgens mij is U decoder al te gecompliceerd geprogrammeerd.
Ik zal eens kijken of ik U kan helpen.
Heb je een lokprogrammer ?
Of anders even naar de winkel teruggaan.
Ter info: als je de decoder verkeerd inplugt kun niets beschadigen.
Alleen zullen de lichten niet branden.
Lees even de informatie op de volgende site:http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

itchy

Beste Filip ik heb een LokSound v4 met de sound van een HLE16 in mijn 1805 'TSP' gestoken en dat werkt allemaal zoals het hoort. Zal ik u de cv lijst eens bezorgen? Of de esux file? Mijn exemplaar is wel 2-rail ik weet niet of dat veel verschil maakt voor de decoder
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail