Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Baanplan Arendschot

Gestart door Jurgen, 26 mei 2006, 17:04:19 PM

tonycabus

Of je laten ispireren door het Artikel 'Geen ruimte? Geen excuus!' in MSM, door een synthese te maken van de diverse voorgestelde oplossingen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Dat kan ik doen, maar nu begint M?rklin Magazin ook met een nieuw baanplan. Een diagonaal station, 2 (kleine) schaduwstations, een overslagplaats en een locdepot zullen erin verwerkt worden. De baan zou zelfs korter worden dan het plan dat ik getekend had. Het zou wel iets breder worden, maar het past nog steeds op mijn beschikbare ruimte.

Ik ga dat artikel toch ook eens volgen. Misschien doe ik nog idee?n op. [:)]
Het plan kan je downloaden op de site van M?rklin.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Nonkelronnie

Heb je een link naar dat baanplan, mijn duits is nie zo goe

Jurgen

http://www.maerklin-info.de/mm/downloads/MM_0306_Download.pdf

Dit is een PDF bestand waarin alle baanplannen van MM 03-2006 staan. Vanaf blz 8 staat het baanplan dat ik bedoel.

Maar zoals gezegd, de schaduwstations zijn kleiner dan degene die ik getekend had.
Ik heb zelf ook eens geprobeerd om het plan zelf in te geven in het programma dat ik gebruik. Dat klopt dus langs geen kanten als ik dat doe. Kan het zijn dat mijn programma op niks trekt? Ik gebruik 3D modeltreinen 2.0.
Iemand een idee hoe dit komt?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Jurgen toch ... 601 posts op dit forum en toch een railplan uit een catalogus overnemen, terwijl er al zoveel draadjes over sporenplannen lopen, en er ook in MSM al zoveel tips hierover zijn verschenen.
Komaan, man, creativiteit!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ik weet het Gerolf. [:I] Maar het is (of was) de bedoeling om het plan in mijn programma een beetje aan te passen. Mijn ruimte is toch iets langer dan het plan uit MM, dus wil ik het ook beetje uitbreiden. Misschien kunnen de schaduwstations dan ook groter gemaakt worden, de baan dubbelsporig, enz.
Maar zoals gezegd, het plan klopt langs geen kanten in mijn ontwerpprogramma. Dat kan ook aan mij liggen hoor [:I].

Kortom, mijn idee is om te baseren op het plan uit MM en er toch mijn eigen creativiteit op los te laten. Voor mijn allereerste baan kan dat nog denk ik. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Zelf kijk ik regelmatig mijn ogen uit op baanplannen die in Model Railroader staan. Ik weet het, dit is Amerikaans, maar toch hebben ze daar soms idee?n die je gerust kan toepassen op Belgische banen en baantjes.
Als ik zelf een baanplan ontwerp vertrek ik eerst van een wensenlijstje en gedetailleerd plan van de ruimte. De wensen probeer ik om te zetten in baandelen, daarna zoek ik naar verbindingen tussen die thema's om een goed spoorverloop te krijgen.
Uiteraard worden de wensen aangepast aan de realiteit naarmate het puzzelen niet lukt ...

ps: ik heb zo'n 10 jaar aan't ontwerpen geweest aan mijn project, en toch zou ik het nu totaal anders doen ... De les hieruit: eens moet je gewoon durven beginnen met bouwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ja het is zoals Gerolf het zegt,je kan plannen en blijven plannen maken,maar het moet er ooit eens van komen dat je echt begint te bouwen h?,ik ben al 3 keer opnieuw begonnen,nu vind ik het ,persoonlijk,prima,dit plannen en bouwen en afbreken en opnieuw bouwen heeft nu 6 jaar in beslag genomen,nu ben ik eindelijk in een fase gekomen dat ik eindelijk met de aankleding van mijn baan kan beginnen,maarja,er komt h??l wat bij kijken,ik heb vooral heel veel tijd besteed aan een zo'n gevarieerd mogelijk sporenverloop.
Dus Jurgen,kop op man en volhouden.[;)]

Jurgen

Ik ben al een tijdje bezig aan mijn baan, maar ik zit met een paar vraagjes.
Hoe maak je het beste een bergwand aan die lang mee kan gaan? Nu heb ik gewoon een soort ijzerdraad gespannen met daarop in behanglijm gedrenkt krantenpapier. Het papier blijft niet goed kleven, doe ik iets verkeerd?
Ik zou een viaduct willen maken om een deel van mijn vallei te overbruggen. Het zou een fantasie viaduct moeten worden, al dan niet op basis van een bestaand voorbeeld. Alleen weet ik niet goed hoe eraan te beginnen.
Maar voor ik hieraan begin, moet ik dan eerst mijn vallei afwerken of kan ik dat later pas doen en dan de brug gewoon inpassen in het geheel?

Veel vragen, hopelijk met veel oplossingen. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Zoveel modelbouwers, zoveel voorkeuren [;)]
Persoonlijk vind ik de hard-shell methode niet slecht (een zelfdragende gips-en-papierschil), anderen werken liever met vliegengaas en gipsdoekjes, of PU-schuim, of piepschuim, of ...

De vraag "eerst de brugpijlers of eerst het landschap?": mij lijkt het best om eerst de pijlers (toch de basis ervan) te zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

@ Jurgen: Kurk geprobeert?? Tis maar een idee he?

Groet van Frank.
Groet van Frank

ERVIN

Hoi Jurgen, mss nog eens even kijken in MSM, het maken van een spoorberm, daar wordt in geuren en kleuren uitgelegd hoe zij het heben gemaakt, ok? het is een spoorberm, maar dat principe kan volgens mij ook gebruikt voor een berg of heuvel.[;)]

Jurgen

Verdorie Ervin, dat is een idee. Nu nog te weten komen in welk nummer dit artikel stond. [}:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Verdorie Ervin, dat is een idee. Nu nog te weten komen in welk nummer dit artikel stond. [}:)]

Jurgen, daar bestaat toch een inhoudstabel voor (te vinden op Gerolfs website) ?
Hier zie, speciaal voor jou : http://meb.gerolf.be/msm/MSMinhoud.xls
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Ik had het ondertussen gevonden in een overzichtstabel in MSM 54.
De artikels over de spoorberm staan dus in MSM 28 tot 32.
Toch bedankt voor de link. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.