Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Trein rijdt door rood licht

Gestart door bumper, 14 februari 2015, 13:49:46 PM

bumper

Hallo,
Gisteren namiddag, op de lijn Antwerpen - Brussel ter hoogte van het station Oude God. Een personentrein komende van Brussel rijdt voorbij een groen signaal en zet dit op rood. Vrij kort daarachter, komt een andere personentrein en die stopt uiteraard voor het rode licht. Hij blijft daar even staan, en rijdt dan gewoon verder door het rode licht. Hoe kan dat? Krijgt de treinbestuurder telefonisch de toelating om verder te rijden, of hoe werkt dat? Heeft iemand daar een uitleg voor?
Groeten.
Ludo.
 

mnieuwlaet

Er zijn daar procedures voor! Veel te ingewikkeld om uit te leggen.
soms mag bestuurder verder rijden na seinnr in te vullen,op zijn verslag, natuurlijk onder voorwaarden.
soms moet er gebeld worden,bij beheerde seinen, ook weer eventueel formulier invullen of gewoon wachten tot het open komt. Dit kan bij defecten... Seinen die totaal,niet werken moeten aanzien worden in hun meest veilige stand, rood of 2 geel.

2012

Dit is inderdaad niet in 1 2 3 uitgelegd :)
er zijn divere soorten seinen qua 'status', seinen die volautomatisch werken en seinen die door een seinpost bediend worden. Voor elk type seinbestaat er een procedure om door het rood te rijden, in elke geval moet je vooraf wel stoppen. Dan hangt het van de situatie af hoe je verder rijd... soms heb je toelating nodig van de seinpost, dat gebeurt doorgaans aan de telefoon die aan de mast van dat sein hangt. Daar hangen for.ulieren in die je invult op vraag van de bedienaar van het sein, in dat geval heb je toelating nodig om verder te rijden, door het rode licht....
sommige seinen zijn wat men noemt 'permissief' (vooarl de volautmatiche maar ook soms seinen bediend door een seinpost) voor die seinen heb je als bestuurder geen toelating nodig en mag je op eigen initiatief door het rood rijden. Wel zijn er zeer beperkende spelregels zoals je snelheid... in bijna alle gevallen zal die maximaal 30km/u zijn. Je moetook in gedachte houden dat er een andere trein in uw sectie kan staan en daar mag je dan niet tegen rijden natuurlijk. Soms moet je ook overwegen oversteken aan 5 per uur al claxonnerend. In enkele zeldzame gevallen is het zelfs wel mogelijk dat je na een rood sein aan normale snelheid mag verder rijden.  ;D ;D ;D

rixke rail

In station Leuven zie ik dat soms, treinen die moeten uitwijken naar bundel Kessel-Lo, rijden door het rood ... wel met wit licht onderaan (toelating voor kleine beweging ?).
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

2012

Citaat van: rixke rail op 14 februari 2015, 17:25:45 PM
In station Leuven zie ik dat soms, treinen die moeten uitwijken naar bundel Kessel-Lo, rijden door het rood ... wel met wit licht onderaan (toelating voor kleine beweging ?).
Modelspoorse groeten,
Eric.

ah, maar da is niet door het rood rijden he, rood/wit is een open staand sein, net zoals groen of 2 geel een open staand sein is. Met rood word wel deglijk bedoeld enkel en alleen de rode lamp.

rood wit word gebrukt om onder andere naar een bezet spoor te rijden in een station, ook in bepaalde gevallen om naar bundels te rijden. Enkel seinen in en rond stations hebben de functie rood/wit, seinen in volle baan hebben de witte lamp niet.

bumper

Bedankt voor de uitleg, we zijn weeral wat wijzer geworden. Ik heb de treinbestuurder niet zien uitstappen, dus het zal geval twee zijn van Kurt zijn uitleg. Ik zal volgende week eens kijken naar de naamborden op het sein om te zien welk sein het is.
Groeten.
Ludo.
 

bumper

Ter afsluiting van dit draadje nog dit. Op de seinmast is er geen telefoon aanwezig. De seinaanduiding is een witte rechthoekige plaat met het seinnummer in zwarte letters en cijfers, met daaronder een zwarte bol. Onder deze plaat een rond wit plaatje met zwarte rand en een zwarte bol in het midden. Als een trein voorbijgereden is, gaat het sein van rood naar twee geel, daarna naar groen - geel verticaal en daarna op groen.
Maar buiten het feit dat een trein vertraging heeft kan ik mij geen reden bedenken waarom een treinbestuurder door het rode licht mag rijden, weliswaar na eerst gestopt te zijn.
Groeten.
Ludo.
 

C.B.

Om de achterste sectie(s) terug vrij te maken bijvoorbeeld.

Ook bij storingen vallen seinen terug naar rood , of blijven rood staan. (zowel bediende - als automatische seinen)
Je kan dan niet eeuwig met uw trein voor een rood sein blijven staan hé ...  ;)

Groetjes.
Claudio.

2012

da rond bordje, lijkend op een schietschijf, noemt 'overschrijdingskroontje' seinen die dat hebben kan je altijd op eigen initiatief passeren zelfs als het sein rood staat. Dat sein staat daar enkel om de lijn in secties te verdelen, als de sectie ervoorbij bezet is staat die rood, zoniet staat het sein open (groen, dubbel geel, groen geel... teczien welk seinbeeld het volgend sein vertoond). Niks abnormaals dus als een trein door het rood rij, NA GESTOPT TE ZIJN