Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Welke Loc en wagens zijn dit?

Gestart door Bolje, 12 februari 2015, 18:13:14 PM

Bolje

Ooit in een 'oude' tijd, moet waarschijnlijk net na de eeuwwisseling zijn geweest:



Wie weet wat hier op de foto staat?
Het station van Avelgem, dat weet ik al, de rest niet.

Hartelijk dank
Vele groeten,
Ronald

Michiel

#1
Dit lijkt geen locomotief van de Belgische Staatsspoorwegen. Ik vermoed dat Avelghem toen door een privee maatschappij werd bediend, maar geen idee welke. Informatie over locomotief en rijtuigen zal je moeten zoeken in documentatie betreffende deze maatschappij.

edit: even liggen zoeken en vond dat Avelghem werd bediend door de Compagnie "Braine-Le-Comte - Courtrai". De lijn werd opegesteld in 1869, maar werd al in 1872 genationaliseerd.

edit2: Ik denk dat je voor de loc met een BS type 11 aardig in de buurt komt.   ;)

(foto:rixke.tassignon.be)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Ik was er ook al achter gekomen dat de lijn in 1872 genationaliseerd werd.

De loc toont inderdaad grote gelijkenissen. Wat details ontbreken op de loc op de foto van Rixke.
Vele groeten,
Ronald

Dirky

Da's den type 11

Die ben ik aan 't bouwen zowel in H0 als voor spoor 1...


Bolje

Vele groeten,
Ronald

Bolje

Weet er iemand welke rijtuigen er hier do8r de loc getrokken worden?

Nog een vraagje voor de kenners van dit type loc:
Ik zie toch wel wat verschillen op beide foto's. Vooraan links aan de neus zie ik op de eerste foto 'toestellen' staan die ik op de foto van Rixke niet zie.
Ook op de zelfbouw van Dirky staat de koepel verder dan op de foto, of is dat 'dichterlijke' vrijheid?
Of waren er gewoonweg zoveel verschillen door aanpassingen in de loop der jaren?

Hartelijk dank voor de reacties.  :)
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Van het type 11 werden ik dacht zelfs honderen eenheden gebouwd in verloop van een tiental jaar door een dozijn fabrikanten. Hierdoor waren vrij veel verschillen tussen de eenheden: sommigen met open cabine, anderen met gesloten, sommigen met ronde schoorsteen, andere met vierkante, de appartatuur was verschillend en anders gepositioneerd... En niet van elke individuele eenheid is een foto. Je kan dus heel wat kanten op met dit type 11, en met stoomlocomotieven in het algemeen. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Citaat van: Bolje op 15 februari 2015, 09:08:24 AM
Weet er iemand welke rijtuigen er hier do8r de loc getrokken worden?


Ik denk deze :



Duitse wagentjes, Belgische versie in een éénmalige serie gereproduceerd voor een Paul Delvaux-tentoonstelling in 1997.

Zo goed als onvindbaar, waarschijnlijk ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Dit rijtuig lijkt erop, maar de foto is van vóór WOI en toen was er nog geen oorlogsschadematerieel in omloop bij de Belgische Staatsspoorwegen. Maar persoonlijk, wegens totaal gebrek aan exacte Belgische modellen van TPI zou ik ook een samenstelling maken van dergelijke look-alikes.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Dit old-timertje van FLE zou wel eens van de originele Duitse versie kunnen zijn,
(Fleischmann-Made in U.S.ZONE-Germany)



;)

Huugooke

Jammer dat je de achterkant van die postkaart niet ziet: aan de layout (niet noodzakelijk de poststempel!) kan je zien van welke periode ze is.

Huugooke

In "Bestemming front" staan deze wagons goed afgebeeld.

Bolje

Citaat van: Huugooke op 15 februari 2015, 11:06:29 AM
Jammer dat je de achterkant van die postkaart niet ziet: aan de layout (niet noodzakelijk de poststempel!) kan je zien van welke periode ze is.
Het is een gedownloade prentkaart, de achterkant heb ik niet.
Citaat van: Michiel op 15 februari 2015, 10:54:00 AM
Dit rijtuig lijkt erop, maar de foto is van vóór WOI en toen was er nog geen oorlogsschadematerieel in omloop bij de Belgische Staatsspoorwegen. Maar persoonlijk, wegens totaal gebrek aan exacte Belgische modellen van TPI zou ik ook een samenstelling maken van dergelijke look-alikes.  ;)
Foto moet van voor WO I zijn,  want het oude station (dit op de foto) is gebombardeerd geweest tijdens deze oorlog.

Toch iedereen hartelijk dank voor de antwoorden.
Vele groeten,
Ronald

rixke rail

Citaat van: Rangeerduivel op 15 februari 2015, 11:02:17 AM
Dit old-timertje van FLE zou wel eens van de originele Duitse versie kunnen zijn,
(Fleischmann-Made in U.S.ZONE-Germany)



;)

De wagentjes op de foto hebben slechts 5 ruiten, Rudy, dus blijf ik bij de mijne.
Duits of niet , ze lijken er het sterkst op ... :

Citaat van: rixke rail op 15 februari 2015, 10:42:12 AM
Citaat van: Bolje op 15 februari 2015, 09:08:24 AM
Weet er iemand welke rijtuigen er hier do8r de loc getrokken worden?


Ik denk deze :



Duitse wagentjes, Belgische versie in een éénmalige serie gereproduceerd voor een Paul Delvaux-tentoonstelling in 1997.

Zo goed als onvindbaar, waarschijnlijk ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN