Noch-grasmaster

Gestart door Peter, 24 mei 2006, 10:52:35 AM

Peter

Heeft er iemand ervaring in het gebruik van de Noch - Grasmaster?
Die is een veel goedkopere versie (ong.110 euro) van de andere elektro-statische gras aanbrengers
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

ik heb er geen ervaring mee maar ik weet dat je hem bij Het spoor in herverlee kan huren voor een week

dan kan je hem eerst eens uitproberen
mv
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

loco

Wij hebben de grasmaster op onze club uitgeprobeerd en met succes. Het gras staat recht omhoog. Zelfs op helligen kun je gras planten. Jouw tweede zin begrijp ik niet goed, maar ik veronderstel dat je wil zeggen dat er nog gelijkaardige oplossingen bestaan die duurder zijn dan de grasmaster? Klopt dit? Als je dit wil zeggen, dan is de grasmaster inderdaad een betere oplossing voor zover wij ooit een andere mogelijkheid geprobeerd hebben waarmee we minder tevreden waren.
E?n nadeel. Veel gras gaat toch verloren. Het zij later omdat het een beetje los komt of niet goed vast zat, of tijdens het bestrooien zelf. Je kunt proberen dit te recuperen, maar dat is niet zo eenvoudig. Leg je modelbaan eens op een kant om al het losliggende gras op te vangen in een krant. Met een modulebak zou dit nog gaan, maar niet met een t?fel van 4 x 5 meter. Dus je moet een stofzuiger gebruiken.
Je moet ook de grasmaster net boven het oppervlak houden en steeds evenwijdig met dit oppervlak, en goed bewegen. Niet simpel op een helling. Maar het gaat.
Verder mag je ook gewone houtlijm gebruiken. Al of niet een beetje verdund. Het moet dus niet de houtlijm van Noch zijn.



janjozef

Je kunt van die kleine stofzuigers kopen, ze kosten niet meer dan 20? en als die eerst uitkuist en dan je gestrooid gedeelt stofzuigt kun je een flink deel van je los strooisel recuperen. OK, alles zit dooreen maar in een bos of een wild grasland is dat geen probleem. Voor zulk een gedeelte grebruik ik altijd al een mengeling van overschotten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

Je kan ook een nylonkous voor de buis van de stofzuiger spannen. Het gras blijft daar dan tegen plakken. Nadeel: je kan alleen maar kleine hoeveelheiden tegelijk opzuigen omdat je regelmatig het gras van de nylonkous moet afschudden.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

Inderdaad Loco, er bestaan nog andere toestellen die ongeveer hezelfde princiepe volgen, onder andere van Heki de Electrostat, die veel duurder is. Er zijn ook nog twee amerikaanse merken (de naam weet ik niet) maar volgens een artikel een tijdje geleden in Modelrailroader zijn die ook duur.



PS.zaterdag ga ik me dat toestel eens bekijken bij H?nerbein in Aachen
Met vriendelijke groeten
Peter

locomotion

In Railhobby (Nederlands tijdschrift) staat deze maand een ruime bespreking over de Grasmaster.
Locomotion

Tom

In MSM heeft er een tijdje geleden ook een artikel gestaan.
Tom

DelticPower

Hallo medespoorders, een tijd terug ergens iets gelezen dat iemand een gras apparaat zelf had gebouwd met het spanningsgedeelte van een electrische vliegenmepper. Heb het niet meer teruggevonden.[:(]  Weet iemand hier iets meer over te vertellen? Misschien onze techneuten? Lijkt me toch iets anders als gewone schakelingen.[:)]
Groeten van Jan

Tom

Namaken lukt toch niet meer want die vliegenmepers zijn uit de handel gehaald.
Tom

DelticPower

Hallo Tom, ik denk dat de winkels geruild hebben, de kruitvat beginsets naar Belgie en de vliegenmeppers naar ons. Heb er nog in verschillende winkels zien liggen. Meer zelfs, daarstraks nog een paar vliegen mee gecremeerd. (Dierenactivisten, er zitten er nog genoeg)zodoende dacht ik weer aan dat artikeltje, kon het alleen niet meer vinden op internet.
Groeten van Jan

ysbeer

In een of ander duitsblad(ik heb het gelezen maar weet niet meer waar)stond een zwitsers apparaat voor 75 Euro dat volgens zeggen ook goed werkten.
Met een soort theezeef en een oscilator voeding bereikt je het zelfde resultaat.
Zo ding als van Noch is mooi maar wel duur vindt ik want als het gras eenmaal ligt dan rust het apparaat.
Eigenlijk zou je zoon ding met een groep van een man of 10 moeiten kopen,vooral mensen die nog moeten beginnen met het landschap.
Ik zelf gebruik HEKI gras (als mat)en dat bevalt mij ook goed.

Wim

Tom

Er staat nu een folderje op lokshop.de over debevlokings machine van heki.
Als je zoekt tussen de folderjes en katalogusen van Noch zal je ook wem eens iets vinden van de grasmaster.

http://www.lokshop.de/
Tom

Steven86

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hallo medespoorders, een tijd terug ergens iets gelezen dat iemand een gras apparaat zelf had gebouwd met het spanningsgedeelte van een electrische vliegenmepper. Heb het niet meer teruggevonden.[:(]  Weet iemand hier iets meer over te vertellen? Misschien onze techneuten? Lijkt me toch iets anders als gewone schakelingen.[:)]
Groeten van Jan



Hier vind je info over zelfbouw, inclusief links naar de diverse versies van eigenbouw.
http://www.thkas-moba.de/html/begrasung.html

Groeten,

Steven

ysbeer

12000 volt bij 70mA
hu. hu
Een maal mis grijpen en je trein staat voor altijd stil.
in orginele zesplanks verpakking

ik heb de proef eens gedaan met een oude trilbobine(stinkend oud stamt nog uit een T ford (jaren 20),
Ik heb dat ding in 1970 eens al curioasa gekocht voor 1 gulden,nooit gebruikt en nu dus een geprobeerd op 6 volt DC.
Geeft een reuze vonk(zeg maar vlam)en het gras gaat ook staan zoals beschreven,maar ik geef toch de voorkeur aan HEKI wild gras.

wim