Nieuwe wagons van Os.Kar

Gestart door BD1701, 17 mei 2006, 21:11:39 PM

BD1701

Beste treinfreaks, Os.Kar heeft weer een aantal nieuwe varianten van al reeds uitgebrachte goederenwagons op de markt gebracht. Het gaat namelijk om de wagons type: Shimms en Remms. Van de Remms wagons zij het de B-Cargo (groene) versies met of zonder slabs beladen. Ik had wel graag geweten of deze veel voorkwamen beladen met slabs? Heeft hier iemand foto's van de groene Remms al dan niet beladen of onbeladen?? Verder zijn de Shimms versies in het grijs en blauw dus uitgebracht. Nu was mijn vraag: kwamen deze altijd in treinen voor in combinatie met de gekende bruine Shimms wagons of niet? Heeft hier iemand foto's van deze wagons, deze zijn altijd meer dan welkom.

Alvast bedankt
 

mark7758

Ik heb de foto's niet direct bij de hand. Maar de groene Remms is persoonlijk al een paar keer gezien met slabs en Zeer zeker zonder slabs.
De Shimms in blauwe en grijze kleur rijden in alle mogelijk combinatie;s rond. Maar je ziet ze niet zo vaak.
Dus je moet er maar 1 van kopen voor je gehele trein. Staat beter.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loco

Als ze met slabs rijden, dan rijden ze ook zonder. De wagens met slabs gaan naar de koudwalserij en komen er als rollen plaatstaal terug uit en worden met andere wagens vervoerd. Dus deze wagens moeten wel leeg terug naar de fabriek waar de slabs worden geproduceerd. Hoogst waarschijnlijk is dit ALZ in Genk, maar ook Sidmar in Zelzate en in Chertal in Luik gieten ze slabben. Maar volgens mij worden deze in de fabriek zelf koud gewalst.
Intussen heeft ALZ en Simar wel wagens die zowel slabben als rollen plaatstaal kunnen vervoeren op aangepaste Shmmns wagens.
Ik heb nog geen Remms zien rijden met slabs.
Loco

mark7758

Even foto opgezocht.




Remms beladen met staal. Vanuit Chertal met een 77er naar Kinkempois en dan met 26er of SNCF loc naar Frankrijk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BD1701

alvast bedankt voor deze nuttige info mark7758 en loco, dit helpt mij alweer een eind verder in de samenstelling van mijn goederentreinen. Mocht je nog foto's hebben, laat maar komen, hoe meer hoe beter uiteraard, vooral van de Groene Remms wagon zou ik nog wel eens een foto willen.

Groeten Bjorn
 

mark7758

Ik doe mijn best. Maar mijn baas heeft liever dat ik nog wat meer werk.(Heb nog maar 75 Vrije dagen dit jaar.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ricky56

citaat:
Geplaatst door mark7758

Even foto opgezocht.

Remms beladen met staal. Vanuit Chertal met een 77er naar Kinkempois en dan met 26er of SNCF loc naar Frankrijk.



Hallo Mark,

Ik ga een artikel schrijven over het patina van wagons die plakken vervoeren. Ze zijn OsKar Smmns (Ik heb persoonlijke foto's van dit wagon) en een Remms.

Ik heb uw foto's hier gezien en ze graag willen kunnen publiceren in MSM als documentatie om het patina van de Remms te verduidelijken.

Zou u met me via E-mail contact op kunnen nemen? (ricky56be@yahoo.fr)

Hartelijk Dank U,

Ricky.

mark7758

Ik beloof je dat je morgen een mailtje krijgt met de foto's.
Ik zal ze dan meesturen. En ik zal kijken wat je nog meer kan gebruiken.
Mail maar mark@belux.lu met je verzoekjes. (Ik zal kijken wat ik allemaal heb.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BD1701

Beste mark7758, ging je dat mailtje naar mij sturen, of was dat niet voor mij bedoeld? Als het niet voor mij bedoeld was, mag je het wel altijd sturen als je wil hoor, want ik zou het ook erg op prijs stellen mocht ik die foto's kunnen hebben.
Alvast bedankt
 

mark7758

Het was voor ricky. Maar als je ergens intresse heb. Mail maar.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

n/a

De Remms wagens werden/worden veel voor het vervoer van slabs ingezet.
ALZ in Genk koudwalst niet alleen slabs die ze van elders binnenkrijgen, maar giet ze zelf ook.
Het bedrijf veredelt staalsoorten en hiervoor krijgen ze slabs binnen, maar ook schroot.
Het meeste hiervan komt via het water.
In het algemeen vertrekt er minimaal 1 trein met slabs per dag van ALZ
In het nabije verleden verzonden ze vrijwel dagelijks een trein met slabs naar Duitsland, via Montzen.
Deze treinen bestonden voor het grootste deel uit Samms of Sahmms 710, de bekende 6-assige wagen van Roco al dan niet met een bed voor coils voorzien.
Vaak werd deze trein met Remms versterkt, een enkele keer bestond de trein geheel uit Remms.
Tractie werd geleverd door een treinschakeling 51ers, en het was een van de meest indrukwekkende treinen welke ik heb mogen aanschouwen.
Vooral het zware dreunen als je staande op het bruggetje bij Gemmenich de trein de berg op hoorde zwoegen (last meestal tussen de 2800-3200 ton, dus grenslast voor een paar 51ers)

Ook onvergetelijk, die keer dat ik aan de uitrit van de bundel bij ALZ stond en er een enkele 51 met 40 met slabs beladen Remms vertrok, hierbij praat je ook over minstens 2800 ton, uitgaande van een minimale lading van 40 ton per wagen.

Helaas geen foto's van de trein op lijn 24, deze reden te laat om te fotograferen, wel videoopnames van onschatbare waarde ervan.

Over de Shimms wagens kan ik vertellen dat de versie met grijze huif de TpIV versie is.
Deze versie is eind jaren '90 geleidelijk verdwenen om plaats te maken voor de B-Cargo versie (alleen met nieuwe groene huif, met bruine wagen, of huif en wagen in groen)
In TpIV reden deze wagens volop gemengd met de bruine telescoophuifwagens van allerhande type's en ook de roldakwagens voor coilsvervoer zaten in deze treinen (KMB had hier een model van en er komt een nieuwe versie van LS models)

In feite was de Shimms met zeilhuif zoals Oskar die maakt het eerste type met zeilhuif dat gebouwd werd. (midden jaren '80)
De wagens met zeilhuif zoals Roco die maakt zijn pas begin 90er jaren op de baan gekomen, deze zijn op foto's uit de jaren '80 niet terug te vinden.
In Belgi? zijn wagens van het Roco type voor het eerst door B-Cargo aangeschaft, deze hebben dus alleen in het groen gereden. (Eerste wagens zijn geleverd aan SNCF-Fret)

BD1701

Dieselmupke, alvast hartelijk bedankt voor deze waardevolle informatie over deze wagons, jammer dat er geen foto's zijn. Maar wat niet is kan nog komen he.
 

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Dieselmupke

Helaas geen foto's van de trein op lijn 24, deze reden te laat om te fotograferen, wel videoopnames van onschatbare waarde ervan.


Tom, je maakt me nieuwsgierig naar die opnames[:D]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ricky56

@Mark7758,

De artikel zou nu in Schellebelle zijn. Nomaal zal je dat zien in MSM 50.

Nog bedankt voor de hulp,

Ricky

mark7758

Graag gedaan en tot de 10de?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.