Goedkope ledstrips, opgelet met voeding van china!!

Gestart door reeves, 15 januari 2015, 16:15:26 PM

reeves

Had een paar maand geleden van die china ledstrips gekocht met bijpassende voeding, gisteren toen ik met de nacht stond belde m'n vrouw dat de "plon" sprong waar de ledstrip RGB inzit, ik zei dat ze de stekker moest uitrekken en terug de plon aanzetten, probleem voorlopig opgelost.

Vandaag ff gekeken naar de voeding want deze zorgde voor de sluiting, ik meet de kabel uit van de stekker naar de voedingen deze was defect , dus ff de kabel strippen , vraag me niet waarom maar kabel afgeknit tegen de gegoten stekker, groot was m'n verbazing over de gebruikte sectie van de drie geleiders, ik denk minder dan 0.5mm² :o :o voor een voeding van 5A!!!! (secundair)

De  voeding is samen gekocht met de ledstrips, ik wil hierbij mensen maar verwittigen dat de kabel van de 230v absoluut niet geschikt voor de voeding, nogal een geluk dat de zekering sprong en niet de kabel die doorbrande met alle gevolgen van dien

In bijlage een foto van de geleiders in de kabel

De kabel heb ik ondertussen vervangen door een van ne snelkoker zijn van die universelle met een typerende vorm (trapezium)



Groet Tom

dani


dat is een gekend probleem bij die dingen vrees ik.    Die voedingen sijn absoluut levensgevaarlijk.

Een tip : gebruik een degelijke voeding voor alles wat je doet.   Die chinese spullen kieper je maar weg.
Ik heb het ook op de verkeerde manier geleerd :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: reeves op 15 januari 2015, 16:15:26 PM
...groot was m'n verbazing over de gebruikte sectie van de drie geleiders, ik denk minder dan 0.5mm² :o :o voor een voeding van 5A!!!!
5A aan de 230V kant, dat geloof je toch zelf niet? Dat zou betekenen dat zo'n strip ruim 1000 watt trekt.

dani

5A bij 12V  dus 60 watt  .  In principe zou de draad daar aan de primaire kant ok zijn, maar soieso blijven het gevaarlijke dingen.

Net zoals die goedkope LED spotjes van tegenwoordig.  Vaak is 1 van de fasen gewoon aan de armatuur gekoppeld, door het gebruik van bepaalde materialen in het ontwerp... Youtube staat vol met waarschuwingsfilmpjes .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

Tom,pas eens de titel aan als je wil.Nu denkt iedereen dat de ledstrips gevaarlijk zijn.Ik koop ook die 5 amp voedingen en geen enkel probleem met de voeding.De bijgeleverde kabel gaat direkt in de vuilbak (kliko voor de nederlanders) en wordt vervangen door een europees exemplaar voor computers.Op de bijgeleverde zit nl geen aarding ook.

Ps :  niet vergissen hé. De 5 ampere is aan secundaire zijde op 12 volt = 60 watt wat het vermogen is aan die zijde.
        Dat is dus geen 5 ampere aan primaire zijde.
        De primaire zijde vermeld 110-240 volt 1.6 amp = max 384 W .Er gaat dus eigenlijk max 1.6 ampere door en dan is eigenlijk een 1 mm meer dan genoeg.

reeves

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 januari 2015, 16:30:47 PM
Citaat van: reeves op 15 januari 2015, 16:15:26 PM
...groot was m'n verbazing over de gebruikte sectie van de drie geleiders, ik denk minder dan 0.5mm² :o :o voor een voeding van 5A!!!!
5A aan de 230V kant, dat geloof je toch zelf niet? Dat zou betekenen dat zo'n strip ruim 1000 watt trekt.

ff aangepast  ;)

Klaas Zondervan

Ik snap nog steeds niet over welke kabel het gaat, de primaire of de secundaire. En als het over de secundaire gaat, waarom zitten daar dan 3 geleiders in?

dani

de primaire
dat heb IK zelfs begrepen, sloom als ik soms ben.

Hij spreekt van een  aangegoten stekker, en van een trapezium vormige stekker aan de vervangende kabel, alsook  "de kabel van de stekker naar de voeding".



Maar die  "dunne" geleiders in een netsnoer heb ik ook al bij PC's gezien hoor.    Je denkt dan een goede kabel te hebben, omdat hij vrij dik en stug is, maar het blijkt gewoon 70% rubber te zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

op de goede computerkabels kan je normaal de dikte van de draden aflezen.Staat bv als 3G1.0mm . Minder komt hier niet binnen :) .

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 15 januari 2015, 16:55:51 PM
de primaire
dat heb IK zelfs begrepen, sloom als ik soms ben.
Ja, dat denk ik ook. Maar ondanks de aanpassing in de startpost wordt daar nog steeds de indruk gewekt dat er door de primaire kabel 5A loopt, en dat kan niet. En al zou het wel 5A zijn, dan is 0,5mm2 toch nog dik genoeg.

Martin Welberg

Knip alle voedings kabels er maar af, de meesten zijn toch made in China

bellejt

Martin,nagenoeg alle voedingskabels worden in China gemaakt hoor.Degene die ik heb ook maar die hebben een grotere diameter en zijn veel steviger.Er staat ook de diameter op geprint.Ik heb de voedinkjes waar een aansluiting zoals bij een computervoeding opzit.Beste zijn de iets duurdere uitvoeingen met een gepesrts graatprofiel erover.Maar die zijn wel iets duurder.
Ps: zelfs de gerenomeerde firma Cisco betrekt ze uit china.

Martin Welberg

Prijs he, komt het niet uit de lengte dan wel uit de dikte....maar de voeding zegt eerder plof bij overbelasting als de kabel..heb zelf ook 2 van die 20A voedingen..

Havoc

Citaat van: bellejt op 15 januari 2015, 16:42:10 PM
Tom,pas eens de titel aan als je wil.Nu denkt iedereen dat de ledstrips gevaarlijk zijn.Ik koop ook die 5 amp voedingen en geen enkel probleem met de voeding.De bijgeleverde kabel gaat direkt in de vuilbak (kliko voor de nederlanders) en wordt vervangen door een europees exemplaar voor computers.Op de bijgeleverde zit nl geen aarding ook.

Zou niet weten waarom er een aarding op zou moeten zitten. Als de voeding geen aarding nodig heeft en geen aansluiting heeft waarom zou je er dan een stekker met aarding voor gebruiken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

veiligheid naar lekstroomschakelaar toe of als je zelf iets aanraakt.