Fundering Station Boom (in H0)

Gestart door Peter, 14 januari 2015, 14:06:30 PM

Peter

Ik zou onder mijn stationsgebouw een stevige fundering willen plaatsen die niet kromtrekt.
Als het gebouw daar vast op bevestigt is, kan ik die los in mijn baan inbouwen, en is ze steeds uitneembaar.
Ik dacht aan Plexiglas van ongeveer 12 à 15 mm dikte. Dit heeft dan tevens het voordeel dat de (in aanbouw zijnde) trap en gedeeltelijke onderdoorgang ook vast aan het gebouw/perron kan bevestigd worden.
Of zijn er andere en/of betere oplossingen.
En waar koop je plexiglas van die dikte en 78 x 25 cm groot, en met wat lijm je dat tegen de onderzijde van het gebouw (Polystyrol)

Met vriendelijke groeten
Peter

Sattrickske

Ik bestel m'n plexiglas bij modulor.de en wordt meteen op maat gezaagd.
Plexiglas kan je op 2 manieren lijmen:
- methyleenchloride: zeer gevaarlijk goedje en lijkt op chloroform, zeer dun vloeibaar en geeft perfecte verlijmingen van uiterst vlakke delen
- acrifix 192: lijm die je moet uitharden met UV licht, geeft steeds een naad maar nagenoeg onzichtbaar

Ik gebruik acrifix want de methyleenchloride is mij iets te ongezond.  Het UV licht is in de zomer makkelijk te bekomen, leg de hele handel een half uurtje in de zon.  In de winter gebruik een UV zaklamp van de chinees...

Havoc

Bestel nooit zo groot, maar hier hebben ze zeker tot 12mm http://www.directplasticsonline.co.uk/ Onderaan kan je kiezen tussen polycarbonaat en acryl (plexi).

Met acryllijm en polycarbonaat heb ik slechte ervaringen. Stressscheuren in het materiaal.

Waarom kunststof? Een plaat alu van 10mm is ook nog handelbaar en lijkt me stijver dan een kunststof van gelijke dikte.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Met alu zou ik dan eerder met profielen en een dunnere plaat gaan werken.  Want met z'n 2.8g/cm3 kom je al snel aan 78*25*1*2.8=5500g (!).  Met een acrylplaat van 15mm zou dat dan 78*25*1.5*1.2=3500g (ook nog zwaar genoeg).
Vierkante, holle alu-profielen en een plaat (mag dan eender wat zijn), lijkt mij een betere oplossing.  Vooral je kan dan meteen een polystyrol plaat aan het alu frame bevestigen en dan heb je meteen en goede verlijmbare basis voor je gebouw.
Voor je frame zou ik een kader maken dat wat kleiner is dan je gebouw (3cm minder aan elke kant) 72x19cm dus en in deze rechthoek plaats je enkele extra dwarsprofielen.

Havoc

Ja, maar in een volle plaat van 10mm kan je waar je wil een gat boren en/of draad tappen om iets vast te zetten. Van je constructie of aan de ondergrond. Nu ja, 6-8mm is waarschijnlijk ook voldoende en de stijfheid zal altijd een stuk hoger zijn dan plastic. Een laagje plastic van 1-2mm erop om op te lijmen, regelmatig vastgezet met een schroefje, niet te hard aangespannen en je kan lijmen waar je wil. En alu zelf laat zich goed lijmen met epoxy.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

ik gebruik de laatste tijd sandwiches van laagjes styreen 2mm en mdf 3mm. Eens verlijmd vormen die een soort triplex.

btw dat ziet er een indrukweekend complex uit Peter, zeer knap !!
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske

Gewoon simpel houden > sandwich panelen >alu-kunstof-alu beter bekend als Dibond met een dikte van 4mm heb je al een ferme draagvlak en licht gewicht...

Thommy

Citaat van: loebaske op 15 januari 2015, 07:50:03 AM
Gewoon simpel houden > sandwich panelen >alu-kunstof-alu beter bekend als Dibond met een dikte van 4mm heb je al een ferme draagvlak en licht gewicht...

klopt... wel niet zo goedkoop, maar een perfect stuk dat niet krom trekt
Greetz

Thommy

Peter

Zo te zien valt de prijs van Dibond nogal mee. Alleen, de maximum dikte is 4 mm. Is dit stevige genoeg en hoe stijf is dit.
Ik zoek namelijk een definitieve oplossing om kromtrekken te verhinderen, want ik ben niet van plan dit gebouw nog eens een derde keer te
moeten bouwen.

PS. Zal het nog maar eens herhalen:
Degene die het model in werkelijkheid willen zien: iedereen is altijd welkom
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Dibond gebruik ik al jaren om gebouwen te fixeren op een ondergrond, het is tamelijk sterk Peter door die alu plaatjes...
Dibond is een super materiaal, als je er een zaag snede ingeeft (langs één zijde) is dit perfect plooibaar, je kan er een doos van maken zonder breuk !!!!

Thommy

Peter, Dibond gebruiken ze ook als afscherming op machines net omdat het zo stevig is maar toch lichter dan gewoon een metalen plaat. En het is steviger dan een plexi-plaat die enkel kunststof is.
Greetz

Thommy

loebaske

Dibond word ook gebruik in groot keukens als vervanging van fiance steentjes...

Ga ik ook gebruiken in de toekomstige keuken, maar dan geborsteld alu en daar niet alleen, ook in de instap douche worden het Dibond platen, dan wel gelakte platen...

Peter

Hmm, Stevig is het blijkbaar maar hoe zit het met het doorbuigen op een lengte van 75 cm en een breedte van 25 cm
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Hangt er een beetje van af hoe zwaar je station is....Dibond is nog  geen beton!!!

Havoc

Zeg Loebas, waarom dan niet direct geborstelde alu tegen de muur hangen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.