Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

weegbrug type Flamache

Gestart door guy holbrecht, 05 januari 2015, 20:59:19 PM

guy holbrecht

In MSM 143 wordt getoond hoe een weegbrug van het type Flamache in model wordt gemaakt. Graag had ik echter geweten waar dergelijke weegbrug in een emplacement ingebouwd wordt. Er is wel een foto bijgevoegd van de weegbrug in St-Ghislain, maar daar is niet uit op te maken op welk stuk spoor deze ligt. Ligt deze weegbrug op een afzonderlijk stukje spoor, of mag ze in een doorgaand spoor op het raccordement ingebouwd worden? Mogen locomotieven deze weegbrug van 35 ton overschrijden, of is ze enkel bedoeld om wagens op te duwen en naderhand weer weg te trekken? Dergelijke weegbrug zou ideaal zijn om in te bouwen in mijn steenkoolmijnopstelling. Ik wil ze echter wel op een juiste plaats positioneren.

Groeten,
Guy

Brossel

In St. Ghislain ligt de weegbrug in het toegangspoor naar de voormalige wagonwerkplaats.

Ze mag gewoon door loks gepasseerd worden, zie mijn foto van een 73-er op de weegbrug:
https://www.flickr.com/photos/davybeumer/8017170970/in/set-72157631529969071
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

ACFI

In treignes staat die op het spoor dat naar de goederen loods loopt, samen met de controle van het profiel.

Een beetje klein....

Acfi.

loco

Hier enkele afbeelding die indertijd in 2001 in Poperinge gemaakt zijn. De weegbrug staat in dit geval op het bietenspoor. Jammer genoeg zijn beide niet meer in gebruik.

guy holbrecht

Bedankt voor de foto's en de reacties.

Groeten,
Guy

vyncky

Ook weer wat bijgeleerd!

Dit was een interessante vraag! en zou eigenlijk ook in het artikel aan bod mogen komen (mijn mening), maar da's een andere discussie!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)