Snelheid verhogen.

Gestart door ERVIN, 01 januari 2015, 21:32:49 PM

ERVIN

Ik bezit een ESU V4.0 M4 decoder 8-pins , deze decoder heb ik in een loc gestoken en hij doet het prima , maar hoe kan ik de snelheid van mijn loc verhogen , ik moet namelijk de regelaar vol open draaien , en dan nog rijd mijn loc maar aan een heel rustige snelheid.

Blijkbaar heeft deze decoder geen CV6 ( gemiddelde snelheid) , dus ik weet niet welke cv's ik moet aanpassen om zijn snelheid naar omhoog te krijgen , ook de handleiding zegt hier niets over.

Help.  :-\

PietB

Hoi Erwin,
ik neem aan dat je geen handleiding hebt, haal die even van mijn site www.modelbaan.ath.cx onder documenten ESU daar zie je meerdere handleidingen.
cv 5 is de topsnelheid
cv 6 is de gemiddelde snelheid.

Kan het zijn dat je in de rangeerstand staat?
F3 voor rangeer aan / uit als er niet een functietoets is om gemapped.

grt Piet

ERVIN

Hoi Piet , ja hoor , ik heb wel de laatste nieuwe handleiding , maar daar kan ik hierover niets vinden.

Goeie tip van de f3 rangeerstand , maar daar staat hij niet in.

CV5 staat op 255 , CV6 kan ik niet programmeren , wat die ondersteunt deze decoder niet. :-\

PietB

Citaat van: ERVIN op 01 januari 2015, 21:57:19 PM
Hoi Piet , ja hoor , ik heb wel de laatste nieuwe handleiding , maar daar kan ik hierover niets vinden.

Goeie tip van de f3 rangeerstand , maar daar staat hij niet in.

CV5 staat op 255 , CV6 kan ik niet programmeren , wat die ondersteunt deze decoder niet. :-\
Hoi Erwin, als CV6 niet te programmeren is dan is het of geen Lopi 4 of de decoder is stuk.
Want CV6 moet echt bereikbaar zijn.
Maar ik denk niet dat dat jouw probleem oplost, want je maximale snelheid is toch te laag?
Kan het zijn dat je decoder op 128 rijstapen staat en je centrale niet verder gaat dan 14/28?
Hoofdstuk 7.2 en verder gaat over rijstappen.

Als ik jou was zou ik éérst de decoder even met cv8 resetten als je daar een 8 in wegschrijft dan keer je terug naar de fabrieks instellingen.

grt Piet

dgrr57

Ik ben de laatste handleiding gaan lezen op de site van ESU ( de Duitse versie dateert van december 2014, vrij recent dus).

Een lokpilot V4 M4 heeft GEEN CV6  ;) blz 38 en 39 eens lezen (Duits, ik weet).

Een V4 M4 werkt alleen met een curve.

Wat ik altijd aanraad : lokprogrammer programma installeren (niet het toestel, alleen het programma). Er mee spelen. Zo ziet je welke CV je moet/kan aanpassen met uw centrale.

PietB

#5
Citaat van: dgrr57 op 01 januari 2015, 22:18:14 PM
Ik ben de laatste handleiding gaan lezen op de site van ESU ( de Duitse versie dateert van december 2014, vrij recent dus).

Een lokpilot V4 M4 heeft GEEN CV6  ;) blz 38 en 39 eens lezen (Duits, ik weet).
Klopt Partick,
maar heeft Erwin ook een decoder met die firmware?
Want dat geldt alleen voor de laatste firmware update.
Nu wordt de herkomst van de decoder interessant, kun je daar wat meer over vertellen Erwin.
En aan wat voor motor is hij gekoppeld?

Nederlandse handleiding van Dec 2014
Op blz 40 staat een leuke tekst.
10.3. Snelheidscurve.
LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC – LokPilot micro V4.0 – LokPilot micro V4.0 DCC.
Het is ook mogelijk een eigen snelheidscurve te bepalen : daarvoor kunnen in de CV's 67 tot 94 de gewenste waarden opgeslagen worden (zie afbeelding 23). Deze 28 waarden worden in reële rijstappen omgezet. Op die manier kan het rijgedrag optimaal aangepast worden. Deze modus is enkel actief wanneer bit 4 in CV 29 gezet is.
We bevelen het gebruik van de ESU LokProgrammer aan waarvan de software de berekening en de input van de data vergemakkelijkt.
Wanneer de snelheidscurve actief is, hebben CV's 2, 5 en 6 geen werking.

Dat kan het ook nog zijn.
grt Piet.

ERVIN

Alvast bedankt om mee te helpen denken mannen.  ;)

Het is inderdaad een V4.0 M4 , de decoder zit in een Mehano loc reeks 77 , en mijn programmer heeft de laatste nieuwe firmware update gehad , evenals de decoder zelf , dat doet de programmer automatisch als hij de decoder uit leest , programmer draait nu op 4.4.15

Dus wat Patrick schrijft is de volledige waarheid. ;)

Break302

Het probleem van de CV 2, 5 en 6 geld voor alle multiprotocol decoders, enkel de zuivere DCC decders hebben deze mogelijkheid nog !

Jos

D_Loc

#8
Volgens mij dien je CV 53 wat te verhogen (regulation reference).

11.1.2.3. Reference Voltage
In CV 53, you set the EMF reference voltage generated by the motor at maximum revs. This parameter may have to be adapted subject to the track voltage and the efficiency of the motor.
If the locomotive reaches maximum speed when the throttle is set to about three-quarter and the top third of the throttle has no influence on the speed, then you should reduce the value of CV 53. Reduce the value by 5 – 8 and test the locomotive again. Repeat this process until the locomotive just reaches its maximum speed when the throttle is fully open.
On the other hand, if the locomotive moves too slowly at full throttle then you should increase the value of CV 53 step by step until the maximum speed is reached.


Met de curve aanpassen kun je hem alleen nog langzamer laten rijden omdat de default setting van de eerste 1 en de laatste 255 is, die kun je dus alleen lager maken maar niet hoger.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN

@Dirk , ook dat heb ik al een gedaan , hij staat nu op 140 , zelfs op 200 gaf dat geen verschil ( of zou ik hier nog hoger in mogen gaan???) , mijn Piko locs lopen in deze CV op 80!!
Mijn andere locs gemiddeld tussen de 120 en 140.

D_Loc

Erwin,
Waar staat CV 49 op?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ERVIN


D_Loc

Citaat van: ERVIN op 01 januari 2015, 23:03:17 PM
CV49 staat op 19.
Dat is de standaard waarde met Load control ingeschakeld.
Misschien eens een testje doen met uitgeschakelde load control, daarvoor moet CV 49 op 18 worden gezet.
Als de snelheid nu wel hoger ligt dan moet het probleem gezocht worden in het load control gedeelte, als het niets uitmaakt wordt verder zoeken naar een oorzaak.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Ik heb een paar Mehano class66,met V4.0 loksound,de maxsnelheid(CV5) heb ik waarde 120 gegeven en ik vind dit een aanvaardbare snelheid(tenminste als de programmatie lukt!)
De Optreksnelheid(CV3) geef ik als waarde 200,zo trekt hij lekker langzaam op met het motorgeluid op volgas...

;)

PietB

Erwin,
ik heb er al eerder aan gerefereerd op blz 46 hfdst 11.1.1 staat een tabel voor verschillende motor types en div cv's
Heb je daar al eens aan gedacht?
Of een reset van de decoder gevolgd door de ESU-run methode cv 54=0 en dan de loc op de gewone baan zetten en F1  indrukken.
Je hebt dan wel minimaal 2 meter vrije ruimte nodig.
De loc schiet er als een speer van door (volle snelheid) en bepaalt de optimale waarden voor de motorsettings.

grt Piet.