Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

reeks 18 met ESU V4.0 sound decoder

Gestart door Davy, 31 december 2014, 21:29:53 PM

Davy

Ik had een tijd geleden mijne reeks 18 gekocht zonder sound. Vandaag heb ik een ESU sound-decoder V4.0 erin gestoken. Het geluid komt van ESU zelf.
Nu heb ik gezien dat ik maar 5 fucties heb, namelijk
-voor en achterlicht
-verstraler lichten (wit)
-motorgeluid
-clacson 2maal
-clacson 3maal

ik heb geen cabine verlichting meer en ook de rangeer modus heb ik niet.
het volume kan ik ook niet lager zetten met de Marklin mobielstation2. ik vind die CV's niet en zou niet weten welke voor wat is.

Iemand raad??

Davy

bellejt

#1
beetje weinig info hé .Welke reeks 18 ? Merk type nummer enzovoort nodig.
Zou ook niet weten waar je de soundfile hebt gehaald als het een Ls models 18/2 is.Die is niet apart verkrijgbaar bij mijn weten.Daar meot voorlopig die van de Taurus in en vermoedelijk aanpassing van CV 24.Voor een Marklin type 18 heb je wel een probleem want de esu is daar vermoedelijk niet compatibel mee.

Davy

Het is de huidige reeks18 van LS-models. Ben het gewoon vergeten te vragen in de winkel toen ik de decoder ging ophalen.
Tis nu niet dat ik al die bijkomende fucties veel gebruik. Hij rijd heel goed met geluid en ook het remgeluid erbij.
Ik dacht dat Vanbiervliet hun eigen sound versie had van de reeks18, ik had daar eens achter gevraagt maar het ligt niet tegen de deur hun winkel.

bellejt

ja probleem.Probeer volgende mss eens :

Info rond de nieuwe NMBS reeks 18 van LSModels.

Wil - bij gebruik van een ESU-54614-decoder - in CV 124 waarde 24 schrijven

Lukt dit niet kan je altijd terug naar fabrieksinstellingen door CV8 = 8 te programmeren.Je bent dan niks kwijt kwa sound maar alle instellingen komen dan op standaard te staan.

bekie

Ls models heeft een speciaal geconfigureerde decoder van Esu. Ofwel een nieuwe decoder voor het ls models  nmbs 18 2de versie, ofwel iemand die de cvs kan uitlezen en bezorgen? Dan kan je normaal gezien jouw esu decoder programmeren.

 

Rangeerduivel

Citaat van: bekie op 01 januari 2015, 09:07:43 AM
Ls models heeft een speciaal geconfigureerde decoder van Esu. Ofwel een nieuwe decoder voor het ls models  nmbs 18 2de versie, ofwel iemand die de cvs kan uitlezen en bezorgen? Dan kan je normaal gezien jouw esu decoder programmeren.

Klopt volledig,
en dat geldt zowel voor de gewone decoder als voor de locsound.
Dit werd ook reeds toegepast bij devorige modellen zoals bvb de 12,21,27

;)

bellejt

de configuratie van de gewone lopi v4 kan ik je bezorgen.In mijn 18/2 zit er eentje in en die werkt goed.Weet niet of dat idem is kwa CV's als de locsound

Davy

Als je de loc op een programmeerspoor zet, kun je dan sommige fuctie's gewoon bijplaatsen of moet je echt eerst alles afsmijten en alles opnieuw inlezen?
Op de site van ESU vind je de geluiden maar de 18 staat er niet tussen.
Wat wel leuk is is dat mijne clacson 1fuctie laag-hoog en 1fuctie laag-hoog-laag heeft. Al mijn andere loc's moet je apart op de knop duwen om dat te hebben.

Ik moet toch één van dees naar Van Biervliet, want de onderlossers zijn binnen naart schijnt. Dan neem ik hem mee om wat uitleg te vragen want dit is allemaal nieuw voor mij hoor.
kzou ook graag mijn loc-adres verplaatsen van 3 naar 18 en bij mijn I11 stuurstand ook want anders begint alles door elkaar te rijden vrees ik.

Rangeerduivel

Davy,
Het hele gedoe klopt gewoon niet,
(Slimme zet van LSModels!)
Ofwel koop je de speciaal door hen geconfigureerde decoder,
Ofwel sla je met een PC(en lokprogrammer) de volledige file van een andere LSM/ESU decoder(loc) op en schrijft het dan over op de gewone sound-decoder van jouw loc.
De locprogrammer overschrijft dan gewoon alle oude gegevens en plaatst de nieuwe file op de decoder.
Ik denk dat dit de enige optie is

;)

vyncky

Bij de reeks 15, die ik analoog kocht, stak er in de doos tussen de handleidingen een lijstje met cv-waarden. (lopi 3.5)
Ik weet niet of dit ook is bij de reeks 18....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

bellejt

voor de 18/2 van LS is geen speciale decoder nodig.Een gewone lopi V4 doet de zaak.Je moet wel de CV aanpassen en dan werkt alles perfekt.Heb die hier in bezit en wil die gerust doorsturen.De sound wou ik niet omdat er toch niet veel te beleven valt bij dit model.

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 02 januari 2015, 23:56:38 PM
voor de 18/2 van LS is geen speciale decoder nodig.Een gewone lopi V4 doet de zaak.Je moet wel de CV aanpassen en dan werkt alles perfekt.Heb die hier in bezit en wil die gerust doorsturen.De sound wou ik niet omdat er toch niet veel te beleven valt bij dit model.

Johnny,

Ik vermoed dat het bij jou om de AC versie gaat,en daar kan ik mij niet over uitspreken,
maar ik heb de 1802²DC versie en daar lukt het niet met een gewone decoder daar de lok uitgerust is met verscheidene funkties zoals kabineverlichting,uitschakelbare achterlichten,koplampen,'trein in nood'knipperlichten ed.
Al deze funkties zijn wel te programmeren op een gewone 21polige-decoder,maar zoals je de decoder koopt lukt het hier niet.

Er zijn in het begin een aantal modellen verkocht van de 1801²enkel voor het personeel van de NMBS,en die waren uitgerust met een eenvoudigere print,
Die hadden ook niet al die extra funkties en werken inderdaad ook met een gewone decoder.
Voor 50€ extra kan je deze loc's door LS laten ombouwen naar een lok met wel alle funkties.

Citaat van: vyncky op 02 januari 2015, 23:05:25 PM
Bij de reeks 15, die ik analoog kocht, stak er in de doos tussen de handleidingen een lijstje met cv-waarden. (lopi 3.5)
Ik weet niet of dit ook is bij de reeks 18....

Yannick
Yannick,
Ik heb ook zo'n DCversie van de LSM21 en daar zit ook dat lijstje bij.
Alle 'nieuwe' loc's van LSM die met een 21polige decoder zijn uitgerust werken zo,(op het hierboven aangehaalde eerste model na)
met de vroegere 8polige(zoals bvb de 13) kan je een niet extra geprogrammeerde decoder inpluggen.

;)

bellejt

ik heb inderdaad de AC versie met bedrijfsnummer 1860.

krispy

Of het nu een AC of DC versie is , voor de decoder maakt dit niet uit  ;)

Ik zou zeggen , gewoon johnny zijn cv file uploaden in de decoder en het moet werken , let wel , het SUSI kanaal MOET aangezet worden , daar er veel functies via deze weg worden aangestuurt.
Op de pcb in de loc zit een microcontroller die via het SUSI kanaal praat met de decoder.
Simpelste weg ( als je geen lsm decoder aanschafd) lees een perfect werkende decoder uit met de esu lokprogbox en laat die file dan de nieuwe decoder ( heb je wel iemand nodig met een esu lokprogbox)
Andere zeer omslachtige werkwijze , via de lokprogbox kan men een lijst met alle cv waarden trekken en dan opslaan in txt formaat( denk ik toch ) ,dan elke cv op zich manueel programmeren in de nieuwe decoder.

Succes dermee

( mischien bij uw winkelier vragen om via de lokprogbox te programmeren , dit duurt maar twee minutjes  ;))
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bellejt

ok ff in mijn boekhouding gedoken en volgende gevonden (ook gekregen van iemand ) :

Type 1860 LSM

Eerst hoe het origineel is:

FO = Lichten aan
FO en F8 = Drie witte of twee rode lichten Cab 1 en geen licht cabine 2
FO en F8 en nog eens F10 twee witte of twee rode lichten Cab 1 en geen licht cabine 2
FO en F7 = Drie witte of twee rode lichten Cab 2 en geen licht cabine 1
FO en F7 en nog eens F 10 twee witte of twee rode lichten Cab 2 en geen licht cabine 1
FO en F6 = Drie witte aan beide cabines of rangeer modus -- -
FO en F6 en nog eens F10 aan beide cabines 2 witte lichten of rangeer modus "
FO en F9 witte lichten knipperen om beurt links rechts of nood lichten aan
FO en F2 verstralers aan
FO en F5 cabine licht aan voorwaartse rijrichting

OK dit alles heb ik vereenvoudigd tot het volgende met de aan te passen cv's

FO = Lichten aan dug wit voor en rood achter = CV 943 op 0
F1 = Cabine verlichting aan = CV 945 op 1
F2 = Grootlicht aan kruislicht uit = CV 950 op 2
F3 = 3e koplamp uit = CV 947 op 3
F4 = Geen lichten stuurpost 1 = CV 948 op 4
F5 = Geen lichten stuurpost 2 = CV 949 op 5
F6 = frontlichten in knipperstand met 3e constant brandend = CV 951 op 6

Ik kan gerust de esux file doorsturen.Al de functies zijn wel niet zichtbaar in het venster van de locprogrammer maar ze werken goed.