Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

EC82 Etoile du Nord anno 1995

Gestart door itchy, 28 december 2014, 11:57:48 AM

itchy

Hallo,


Ik zoek een juiste treinsamenstelling van de EC 82/87 Etoile du Nord (vroeger TEE) Parijs-Brussel-Amsterdam uit 1995 (dus net voor de vervanging van deze verbinding door de Thalyssen PBA).


Hieronder een foto © Arno Verhagen. Vanaf de Midi tot in A'dam werd deze trein getrokken door een 25.5 van de NMBS; het traject Parijs-Brussel door een CC40100 van de SNCF.





met volgend bijschrift: "3 mei 1995, het laatste jaar van Eurocity 82 Etoile du Nord tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord breekt aan. Belgische locomotief 2556 met aan de haak Franse Inox- rijtuigen ter hoogte van het Nederlandse Oudenbosch. Een jaar later zouden de Thalys treinstellen deze dienst vervangen. Roosendaal zou niet meer worden aangedaan."


In totaal 7 rijtuigen: 3 eerste klasse, vervolgens 3 naar 2e klasse gedeclasseerde en tot slot nog een rijtuig 1e klasse (maar de vraag is natuurlijk welk type precies); zo op het eerste zicht allemaal SNCF bakken want ik kan nergens een B logo opmerken.


Andere samenstellingen met Mistral rijtuigen uit medio jaren '90 ook welkom ;-)


Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

OlivierV

Normaal zijn die waar die groene band boven hangt Belgische rijtuigen onder het model A8tu of A8btu ofzoiets, je moet maar eens op de index kijken van traintamarre.
De set die marklin 2 jaar geleden uitbracht bestaat uit 5 rijtuigen (voor de verandering net zoals de M2 rijtuigen op juiste lengteschaal), aangevuld met een set van 3 kom je er wel.

Ook Jouef heeft van deze rijtuigen mooie exemplaren op schaal uitgebracht HJ4009 en HJ4010 zijn artikelnummers hiervoor.
En dan heb je ze ook nog van LS models in verschillende uitvoeringen.

Maar volgens mij heb ik nu volledig naast de kwestie geantwoord.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Bij vertrek uit Amsterdam EC82

- lok 25.5 NMBS / rijtuigen A8 SNCF / A8 SNCF / A3R SNCF / B9 1/2t SNCF / B9 1/2t SNCF / B9 1/2t SNCF / B8 SNCF / B3Dt SNCF

Bij vertrek uit Brussel EC87

- lok 40100 SNCF / rijtuigen B3Dt SNCF / B9 1/2t SNCF / A8t NMBS / WR SNCF / A8t  NMBS / A8 SNCF / A8 SNCF / A3R SNCF / B9 1/2t SNCF / B9 1/2t SNCF / B9 1/2t SNCF / B8 SNCF / B3Dt SNCF

TEE Inox rijtuigen zijn uitgebracht door Lima
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

itchy

Het forum is sneller dan Google  ;)
Dank voor de antwoorden. Koen bedankt om beide samenstellingen te geven want ik was inderdaad vergeten dat de tranche Parijs-Brussel in Brussel werd afgekoppeld en niet mee doorreed naar A'dam. Vandaar ook twee generatorwagens wellicht. Als ik de samenstelling bekijk is er 1 rijtuig teveel. Vermoedelijk een B9 1/2t SNCF of een B8 SNCF minder denk ik.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

59erke

Graag gedaan Steven.

Wat het rijtuig teveel betreft rijdt er in beide richtingen een B8 rijtuig minder mee behalve op maandag en zaterdag.

Zo staat het toch in mijn grote boek  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

itchy

Citaat van: 59erke op 28 december 2014, 13:52:05 PM
Graag gedaan Steven.

Wat het rijtuig teveel betreft rijdt er in beide richtingen een B8 rijtuig minder mee behalve op maandag en zaterdag.

Zo staat het toch in mijn grote boek  ;)
Super! Het enige dat ik nu nog zou moeten weten is welke rijtuigen Mistral zijn en welke PBA. Ik vermoed (op basis van de hoogte van de ramen) dat de gedeclasseerde rijtuigen oude PBA's zijn (minder hoge ramen) en alle andere 'nieuwere' Mistrals.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail


Metpetergaathetbeter

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/199X/1995-285  eigenlijk goedkoper en dan hoef je niet al die TEE te kopen waarvan er ook een aantal niet juist gemaakt zijn wegens het besparing, nl bij die groene was het vensterhoogte verschillend ?

Groeten Peter ;)