Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Mijn ervaring van Tienen naar Hasselt en terug met de trein

Gestart door Michael, 24 december 2014, 13:36:31 PM

Michael

Afgelopen maandag ben ik met de IC van Tienen naar Hasselt gereisd en in de loop van de avond weer terug, laat ik voorop stellen dat ik dit niet schrijf om ook maar iemand tegen de benen te schoppen, ik ben in hart en nieren belg maar woon al ruim 30 jaar in NL.
Wat mij tijdens de reis zo opviel ( ik reis bijna nooit met de trein) de verpauperde stations/ perrons, het ziet er allemaal grauw en zielig uit, een klok is niet te vinden op het perron en bordjes die aangeven welke trein er komt en waar die heen rijd ook niet gezien. Het lijkt alsof de NMBS wat dat betreft 100 jaar is blijven stil staan.

Het rijdend materiaal daarentegen was super de luxe, M6 rijtuigen , prima zit comfort en in de rijtuigen een digitaal bordje waar regelmatig info op verschijnt, een aangename reis ware het bovenstaande niet van toepassing geweest.
Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in België maar het wegennet is  helaas ook achteruit gegaan, waarom rijd niemand op de rechter rijstrook op de snel weg, vroeg ik me af totdat ik een paar gigantische gaten op de rijstrook nog maar net kon ontwijken. Waar is het mooie België gebleven?
Is het de nieuwe manier van het landregeren?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

Gaten in de snelweg: Was 30 jaar geleden ook zo hoor Michael, als je van 't buitenland kwam kon je met je ogen toe zeggen/voelen wanneer je hobbelland binnenreed...
en stations heb ik van in mijn studententijd geassocieerd met grauw en vuil!

doomslu

Michael, je hebt wel niet de meest vooruitstrevende streek gezien, denk ik.
Anderzijds is het in de streek van Luik en Charleroi nog veel erger!
In grotere stations heb je wel klokken en aanwijzers hoor.

M6 is niet oncomfortabel, maar er bestaat beter, vooral in 1e klasse.
Al bij al valt het tegenwoordig wel mee met het rollend materieel.

En tja, dat rijden op de middenstrook is een echte pest en geen prioriteit voor de politie denk ik, net als de vrachtwagens op de linkerstrook...  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: Michael op 24 december 2014, 13:36:31 PM
....een klok is niet te vinden op het perron en bordjes die aangeven welke trein er komt en waar die heen rijd ook niet gezien.
Wat klokken betreft zijn we in Nederland verwend. Hier is bijna geen station zonder klok. In België zie ik inderdaad veel kleinere stations die geen klok hebben.
Bordjes met vertrektijden zie je wel op elk station, ik heb tenminste nog nooit meegemaakt dat ze er niet stonden. Ze zien er alleen heel anders uit dan in Nederland. En ze staan niet altijd op de handigste plek. Net als wegwijzers in België, ze staan er wel, maar je moet soms achterom kijken om ze te zien. ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: doomslu op 24 december 2014, 14:30:07 PM


En tja, dat rijden op de middenstrook is een echte pest en geen prioriteit voor de politie denk ik, net als de vrachtwagens op de linkerstrook...  :(
net als die zondagrijders, tante nonneke, opa en oma die aan 30 en 40 (of nauwelijks sneller) de snelweg opkomen en eigenlijk een gevaar zijn/betekenen voor de achterkomende chauffeurs die de snelweg opwillen tss al de vrachtwagens die minsens 90 km/u rijden, ook die mensen zou je op de gevaren van hun rijgedrag mogen wijzen ! Verder rijden er vaak ook van die chauffeurs die nauwelijks 70km/u halen ook die zouden samen met de andere ook wel eens van de (snel)weg geplukt mogen worden (en aan de hand van beelden op de gevaren mogen gewezen worden want zij rijden naar hun zeggen veilig???)!

Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Samen met de 'Duitse kwaliteitsmerken' & co die zelfs als er 100-90-70-50 km/u aangeduid staat, 120 km/u nog steeds belachelijk weinig vinden...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marc goovaerts op 24 december 2014, 14:48:31 PM
Samen met de 'Duitse kwaliteitsmerken' & co die zelfs als er 100-90-70-50 km/u aangeduid staat, 120 km/u nog steeds belachelijk weinig vinden...
verantwoorde snelheden daar heb ik geen probleem mee, maar wel het feit dat op je sommige wegen al naar gelang de richting verschillende snelheidsbeperkingen hebt ! Maar wees gerust na het horen van het nieuws zal je als je binnen 3 jaar 2 (zelfs om verschillende redenen) zware overtredingen hebt, drie maanden rijverbod hebben plus allles wat er nodig is om een nieuw rijbewijs te halen !

Een bedenking was onze minister van mobliteit vroeger geen garcon? (of heb ik dat verkeerd voor ?)

Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Op de autosnelweg is de snelheidsbeperking 120 km/u. In beide richtingen. Ook als de factuur van je wagen de indruk geeft dat de wegen en alle boetes (àls ze al ooit controleren) al inbegrepen zijn.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marc goovaerts op 24 december 2014, 14:57:44 PM
Op de autosnelweg is de snelheidsbeperking 120 km/u.
fout Marc, ik ken op zijn minst 2 trajectcontroles waar de 90de max-snelheid is ! ik had het op gewest- en invalswegen !

centauri167

#9
Citaat van: Michael op 24 december 2014, 13:36:31 PM
Afgelopen maandag ben ik met de IC van Tienen naar Hasselt gereisd en in de loop van de avond weer terug, laat ik voorop stellen dat ik dit niet schrijf om ook maar iemand tegen de benen te schoppen, ik ben in hart en nieren belg maar woon al ruim 30 jaar in NL.
Wat mij tijdens de reis zo opviel ( ik reis bijna nooit met de trein) de verpauperde stations/ perrons, het ziet er allemaal grauw en zielig uit, een klok is niet te vinden op het perron en bordjes die aangeven welke trein er komt en waar die heen rijd ook niet gezien. Het lijkt alsof de NMBS wat dat betreft 100 jaar is blijven stil staan.

Het rijdend materiaal daarentegen was super de luxe, M6 rijtuigen , prima zit comfort en in de rijtuigen een digitaal bordje waar regelmatig info op verschijnt, een aangename reis ware het bovenstaande niet van toepassing geweest.
Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in België maar het wegennet is  helaas ook achteruit gegaan, waarom rijd niemand op de rechter rijstrook op de snel weg, vroeg ik me af totdat ik een paar gigantische gaten op de rijstrook nog maar net kon ontwijken. Waar is het mooie België gebleven?
Is het de nieuwe manier van het landregeren?

Ivm het eerste stuk, daar ik in Nederland nog nooit de trein heb genomen, hoe is de situatie daar: stations, klokken, perrons, rollend materieel ? Het enige wat ik weet is dat als ik eens zap en naar de Nederlandse tv kijk, er altijd heel veel klachten zijn over het openbaar vervoer.

Over het tweede stuk, ik ben er nu 36 en dat mooie België ben ik in die jaren toch nooit tegengekomen hoor. Van de lelijke ( en vooral slecht onderhouden ) dijken aan de kust, tot de treinen met banken van de jaren stilletjes ( heb het over toen ik jong was ) en nog overal wegen met kasseien waar je beter een jeep nodig had. Wat wel een feit is dat met de jaren het verval steeds erger wordt, zeker als je vergelijkt met andere Europese landen waar je de infrastructuur er enorm op ziet verbeteren.

Michael

Paul, misschien idealiseer ik de situatie, maar toen ik ruim 30 jaar geleden uit België vertrok, waren de wegen in perfecte staat, 's nachts leek het wel overdag super verlicht. Dus wat dat betreft mijn opmerking waar is het mooie België gebleven.
Over NL en de NS kan ik je het volgende zeggen, NL heeft een super druk bezet sporen net, dat daar wel eens wat fout gaat is normaal lijkt mij, maar Nederlanders (ja sorry voor de Nl forum leden) staan vooraan om te klagen, als de trein op tijd is klaagt men omdat die nu op tijd is, komt die 5 min te laat dan is het moord en brand (allemaal een beetje overdreven maar wel de trend). Als men niet kan klagen lijkt men niet gelukkig in NL.
Hoe ik NL ken het is er schoon, fris en netjes, ik ken natuurlijk niet heel NL maar in Flevoland is dat wel zo.
En de wegen worden steeds beter ook dat moet ik toegeven. Ook hier klaagt men over de regering, maar ondertussen zijn heel veel dingen heel goed geregeld.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Houdini

Citaat van: Michael op 24 december 2014, 23:17:40 PM
..., 's nachts leek het wel overdag super verlicht. Dus wat dat betreft mijn opmerking waar is het mooie België gebleven.


Dit is naar mijn bescheiden mening wel degelijk een verbetering hoor. Waarom moe(s)t hier iedere vierkante centimeter verlicht zijn? Nee hoor, een dikke plus voor de al wat beperktere verlichting van nu: veel beter voor het milieu en voor de portemonnee!


Citaat van: Michael op 24 december 2014, 23:17:40 PM

Over NL en de NS kan ik je het volgende zeggen, NL heeft een super druk bezet sporen net, dat daar wel eens wat fout gaat is normaal lijkt mij

Da's in Belgie ook het geval volgens mij (vooral in spitsuren dan he).

Maar ik geef toe, als bijna dagelijkse gebruiker van die lijn, de stations en infrastructuur.... Het is hier niet echt het toonbeeld van modernisering. Men pompt liever massa's geld in enkele prestige-stations, dan het wat (een klein beetje!) bescheidener te houden en meerdere plaatsen te verbeteren.

cyberbeast

Ik heb toch ook de indruk dat de wegen in België vroeger beter waren. Of ze waren in het buitenland nog slechter? Ik denk dat vooral Frankrijk op dat vlak een serieuze vooruitgang gemaakt heeft. Kom je nu van het buitenland, België binnengereden dan voel je letterlijk een "bonk". Welkom.

Qua openbaar vervoer heb ik nooit echt klagen gehad. Vroeger nam ik heel vaak de bus en zo goed als geen problemen gehad. De trein neem ik geregeld en nooit grote problemen gehad.
 

centauri167

De wegen waren hier vroeger zeker beter tov andere landen, nu hebben de Oostbloklanden betere wegen dan wij hier ...
Amerika is ook zo'n land waar vele wegen totaal in verval zijn, ken verschillende mensen die daar professioneel geregeld naartoe moeten en dat hoor ik toch elke keer weer.

Klaas Zondervan

Citaat van: cyberbeast op 28 december 2014, 09:58:08 AM
Kom je nu van het buitenland, België binnengereden dan voel je letterlijk een "bonk". Welkom.
Hangt er vanaf waar in België. Ik fiets jaarlijks 1 of 2 weken in België. Mijn ervaring is dat de wegen dichterbij de kust goed onderhouden zijn, en daar zie ik ook elk jaar fietspaden die er vorig jaar nog niet waren. Kom je meer naar het oosten, dan wordt het wat minder, maar nog steeds goed te rijden. In het Waalse deel is het echt dramatisch. Daar vind je soms wegen waar ik maar liever ga lopen om mijn fiets te sparen.